kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Félvászon |
Oldalszám: | 407 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 15 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | 56 fekete-fehér ábrával illusztrált. Tankönyvi szám: 52355. |
Előszó | 3 |
A kémiatanítás módszertanának általános kérdései | |
Bevezetés | |
A korszerű kémiatanítás módszertanának alapvető problémái | 11 |
A kutatás módszerei | 12 |
Az alap- és középfokú kémiatanítás tartalma és feladatai | |
A kémiaoktatás alapvető feladatai | 17 |
A kémiai tanítási anyag állandósága | 17 |
Tudományosság | 18 |
A tananyag érthetősége a tudatos tanulás szempontjából | 19 |
Az elmélet és a gyakorlat összekapcsolásának problémája | 20 |
A politechnikai oktatás követelményei | 20 |
A tanulók világnézetének kialakítása | 27 |
A tudományos ateista nevelés | 29 |
Tudománytörténeti ismeretek a kémiai tananyagban | 29 |
A szocialista hazafiságra való nevelés | 31 |
A kémiai tananyag terjedelme | 32 |
Az új ismeretek elsajátítására alkalmazható oktatási módszerek | |
Az oktatás folyamata | 33 |
Az új ismeretek közlésének módszereivel szemben támasztott követelmények | 35 |
Az oktatási módszerek | 36 |
A dogmatikus vagy előadó módszer | 36 |
A szemléltető módszer | 36 |
A heurisztikus v. kutatómódszer | 38 |
A szóbeli kifejtés | 39 |
A kémiai kisérletek bemutatása | 41 |
A kísérletek jelentősége | 41 |
A kísérletek technikájával szemben támasztott követelmények | 41 |
A kísérletek módszertanának jelenlegi állása | 45 |
A tanár előadása és a szemléltetőeszközök összekapcsolásának alapvető formái | 46 |
A tanári előadás és a szemléltetőeszközök együttes alkalmazása hatékonyságának feltételei | 47 |
A tárgyak ábrázolása és a szemléltetőeszközök bemutatása | 49 |
A tárgyak ábrázolása és a szemléltetőeszközök bemutatása | 49 |
Az eszközök bemutatásával szemben támasztott követelmények | 53 |
A szemléltetőeszközök bemutatásának módszertana | 54 |
A kiosztott anyagminták módszeres felhasználása | 54 |
A tanulók által végzett kísérletek bekapcsolása az oktatási folyamatba | 58 |
A tanulókísérletek módszeres bekapcsolása az oktatási folyamatba | 58 |
A tanulókisérletek alkalmazásának feltételei | 58 |
A tanulók ismereteinek elmélyítése, képességeik és készségeik fejlesztésére használt módszerek | |
Ismétlés | 60 |
Az órán történő ismétlés | 61 |
Tárgykörönkénti ismétlés | 61 |
Tanév végi ismétlés | 62 |
Ismétlés a tanév elején | 64 |
Gyakorlatok és feladatok | 65 |
Gyakorlatok | 65 |
Feladatok | 66 |
A feladatok megoldási módjai | 66 |
Kémiai képletekkel kapcsolatos feladatok | 67 |
Egyenletekkel végzett számítások | 69 |
Molekulaképletek megállapítása | 70 |
Oldatokkal kapcsolatos számítások | 71 |
Szemléltetőeszközök alkalmazása az ismeretek rögzítésénél | 74 |
A tanulókisérletek alkalmazása az ismeretek, képességek és készségek tökéletesítésénél | 75 |
A tanulók ismeretei és képességei ellenőrzésének módszerei | |
Az ellenőrzés feladatai és jelentősége | 78 |
Szóbeli számonkérés | 79 |
A számonkérés előkészítése | 79 |
Szemléltetőeszközök alkamazása számonkérés alkalmával | 81 |
A számonkérés eredményességének feltételei | 81 |
Osztály-számonkérés | 82 |
Az írásbeli ellenörző dolgozatok | 83 |
Az ellenőrzés kombinált formái | 84 |
Ellenőrző kisérleti foglalkozások | 84 |
Vizsgák | 86 |
A kémiai oktatómunka szervezési formái | |
A szervezéssel kapcsolatos alapkövetelmények | 87 |
Beszélgetési óra szemléltetőeszközökkel | 88 |
A beszélgetési óra elemzése | 94 |
Kémiai előadások a középiskolában | 95 |
Laboratóriumi foglalkozások | 97 |
A laboratóriumi foglalkozások előkészítése | 98 |
A tanulók kísérleteivel szemben támasztott követelmények | 98 |
Beszélgetési óra tanulókísérletekkel | 101 |
A tanulókísérletei órák elemzése | 101 |
A tanulók füzetei | 103 |
Kirándulások | 104 |
Kiegészítő és osztályon kívüli kémiai foglalkozások a középiskolában | |
A kiegészítő munka | 108 |
Az osztályon kívüli munka | 109 |
Cél és feladat | 109 |
A tanulók forrásmunkák alapján végzett osztályon kívüli munkája | 110 |
Osztályon kívüli gyakorlati foglalkozások | 111 |
Iskolai laboránstanulók munkájához | 112 |
Témák az osztályon kívüli munkához | 113 |
Az osztályon kívüli foglalkozások megszervezése | 115 |
A csoportok munkája | 115 |
Kémiai szakkörök | 115 |
Kémiai versenyek | 117 |
A tanár felkészülése az órákra | |
A tanár önképzése ismeretköreinek bővítése céljából | 119 |
Az egész évi tanmenet összeállítása | 120 |
A tanórák anyagának módszertani feldolgozása | 120 |
Bemutató órák | 122 |
Az iskola kémiai szertára és berendezése | |
A kémiai szertár alapberendezése | 123 |
Melegítő készülékek | 125 |
Berendezések és készülékek | 126 |
Edények és reagensek | 126 |
Táblázatok, vázlatok, makettek, gyűjtemények | 127 |
Szerszámok, és anyagok | 128 |
A felszerelés beszerzése, megőrzése és számbavétele | 128 |
A szertár külső képének kialakítása | 129 |
A kémiatanítás módszertana a VII. osztályban | |
A VII. osztályos kémiatanítás tartalma | 133 |
A VII. osztályos kémiai tananyag feldologzásának sorrendje | 134 |
Az anyagok tulajdonságai és molekulaszerkezetük | |
A tárgykör tanulmányozásának alapvető feladatai | 137 |
Bevezető beszélgetés az első kémiaórán | 138 |
Mit tanulmányoz a kémia? | 138 |
Az anyagok tulajdonságai | 139 |
Tiszta anyagok és keverékek | 139 |
Néhány eljárás tiszta anyagoknál keverékből való kiválasztása. Óravázlatminta | 141 |
Az anyagok molekulaszerkezete | 143 |
Fizikai jelenségek és tulajdonságok magyarázata molekulaelmélet alapján | 146 |
A molekulák méretei | 148 |
Kémiai reakciók, atomok | |
A tárgykör feldolgozásának alapvető feladatai | 150 |
Az atom elemi fogalma | 151 |
Egyesülési reakciók | 153 |
Helyettesítési reakciók | 155 |
Atomsúly | 156 |
A kémiai elemekről | 157 |
A kémiai nyelv | 158 |
Az oxigén, a levegő, az égés. Az anyagmegmaradás törvénye | |
Az oxigén-tárgykör tartalma és feladatai | 160 |
A tárgykör feldolgozásának sorrendje | 160 |
Az oxigén tulajdonságai | 161 |
Oxigén a természetben | 164 |
Az oxigén felhasználása | 165 |
Az oxigén előállítása | 165 |
A levegő | 167 |
Az égés | 168 |
Az anyagmegmaradás törvénye | 170 |
Kiváló tudósok munkájának ismertetése | 173 |
Az anyagmegmaradás törvényének jelentősége | 174 |
A kémiai reakciók egyenletei | 175 |
Az oxigén-tárgykör számonkérése, és ismétlése | 175 |
A hidrogén. Az állandó súlyviszony törvénye. Vegyérték | |
A tárgykör oktatási feladatai és tartalma | 177 |
A hidrogén tulajdonságai | 177 |
A hidrogén és az oxigénatomok mennyiségi aránya egyesülésük esetén | 180 |
A hidrogén a természetben | 182 |
A hidrogén előállítása | 183 |
A hidrogén felhasználása | 184 |
Az állandó súlyviszony törvénye | 184 |
A tanulók előkészítése az állandó súlyviszony törvényének megtanulására | 185 |
A víz összetétele | 185 |
A vegyérték | 186 |
A vegyértékismeret alkalmazása | 189 |
Példák írásbeli ellenőrző dolgozatokra | 189 |
A víz és az oldatok | |
A tárgykör oktatási feladatai | 191 |
A tárgykör tartalma és feldolgozásának sorrendje | 191 |
Az oldatok | 194 |
Szilárd anyagok oldékonysága vízben | 195 |
Gázok és folyadékok oldékonysága vízben | 195 |
Az oldatok töménysége | 196 |
A víz a természetben és az ember szolgálatában | 197 |
Bázisok, savak, oxidok, sók | |
A tárgykör tanulmányozásának alapvető feladatai | 199 |
A tananyag terjedelme | 200 |
A tárgykör tanulmányozásának sorrendje | 200 |
Oktatási feladatok. A bázisok-tárgykör tartalma és tanulmányozásának sorrendje | 201 |
A nátriumhidroxid | 202 |
A kalciumhidroxid | 203 |
Oldhatatlan bázisok | 205 |
Oktatási feladatok. A savak-tárgykör tartalma és tanulmányozásának sorrendje | 206 |
A kénsav | 206 |
A salétromsav | 207 |
A sósav | 208 |
A savak összetétele és közös sajátságai | 210 |
A sók | 211 |
A szervetlen anyagok osztályozása és genetikus kapcsolat a különféle csoportokba tartozó anyagok között | 212 |
Kérdések és feladatok | 213 |
A szervetlen kémia tanításának módszere a középiskolába | |
A VII. osztály kémaitananyagának ismétlése VIII. osztályban a tanév elején | |
A tárgy tartalma | 217 |
Az ismétlés sorrendje és módszerei | 218 |
Az "Oxidok, bázisok, savak, sók" tárgykörének ismétlése | 221 |
Alkáli fémek | |
Oktatási feladatok és a tárgykör tartalma | 222 |
A nátrium és vegyületei | 222 |
A kálium és vegyületei | 224 |
Az alkáli fémek csoportja | 224 |
Halogén elemek | |
A tárgykör tanításának legfontosabb feladatai | 225 |
A tananyag terjedelme és tanításának sorrendje | 225 |
A klór tulajdonságai | 226 |
A klór a természetben, felhasználása és előállítása | 230 |
A hidrogénklorid és a sósav | 231 |
Oxigént tartalmazó klórvegyületek | 234 |
A bróm | 234 |
A jód és a fluor | 238 |
A halogének általános jellemzése | 239 |
Az oxigéncsoport elemei | |
A tárgykör oktatási és nevelési feladatai | 241 |
Az oxigén és az ózon | 241 |
A kén és tulajdonságai | 243 |
A kén a természetben. A kén felhasználása és előállítása | 246 |
Kénhidrogén | 247 |
A kéndioxid | 249 |
A kénessav és sói | 251 |
A kéndioxid a természetben. Felhasználása és előállítása | 251 |
A kénsavanidrid és a kénsav | 252 |
Kristályhidrátok | 254 |
A kénsav felhasználása | 255 |
A késavgyártás | 255 |
A kén körforgása a természetben | 258 |
Az oxigéncsoport elemeinek általános jellemzése | 258 |
Az elemek D. I. Mengyelejev-féle periódusos rendszere | |
A téma jelentősége a középiskolai kémia tananyagában | 260 |
Mikor kell tanítanunk a periódusos rendszert? | 261 |
A tanulók előkészítése a periódusos rendszer levezetésére | 262 |
A periódusos rendszer levezetése | 262 |
A periódusos rendszer | 263 |
A periódusos törvény felfedezésének története és a periódusos rendszer felépítése | 264 |
D. I. Mengyeljev rövid életrajza | 265 |
A periódusos rendszer jelentősége | 268 |
Az atom felépítése | |
A témakör jelentősége a kémai tanításában | 268 |
A tananyag terjedelme és tanításának sorrendje | 269 |
A témakör helye a középiskolai kémai tananyagában | 270 |
Radioaktív jelenségek | 271 |
Az atomok felépítésének bonyolultsága | 271 |
A kis periódusok elemei atomjainak felépítése | 273 |
Az atomok egyesülése molekulákká | 274 |
Vegyérték. Oxidáló-redukáló reakciók | 275 |
Magreakciók | 275 |
A periódusos rendszer az elektronelmélet fényében | 276 |
Az elektrolitos disszociáció tartalma és tanítási sorrendje | 277 |
A tárgykör jelentősége, tartalma és tanítási sorrendje | 277 |
Az elektronitok vízben való oldódása | 279 |
Az ionok tulajdonságai | 282 |
A kémiai reakciók az ionelmélet megvilágításában | 282 |
A nitrogéncsoport elemei | |
A tárgykör feladatai, terjedelme és tanításának sorrendje | 286 |
A nitrogén | 286 |
Az ammónia. Az ammónia összetétele és tulajdonságai | 287 |
Az ammónia sói | 288 |
Az ammónia előfordulása a természetben és alkalmazása | 289 |
Kémiai egyensúly | 289 |
Az ammónia gyártása | 290 |
A nitrogénoxidok | 291 |
A salétromsav | 292 |
A salétromsav alkalmazása | 293 |
A salétromsav előállítása | 293 |
A salétromsav sói | 295 |
A vegyipar tudományos elvei | 296 |
A nitrogén körforgása a természetben | 297 |
A foszfor | 298 |
A foszfor vegyületei | 299 |
A foszfor a természetben és felhasználása | 300 |
A nitrogéncsoport elemeinek általános jellemzése | 300 |
A szén és a szilícium | |
A téma tanításának alapfeladatai | 301 |
A szén tulajdonságai | 301 |
A szén egyesülése hidrogénnel és fémekkel | 301 |
A szénmonoxid | 303 |
A generátorgáz | 304 |
A széndioxid | 305 |
A szénsav és sói | 305 |
A savak és bázisok erőssége. A sók hidrolízise | 306 |
A száraz lepárlás | 309 |
A láng | 309 |
A legfontosabb fűtőanyagaink és elégetésük | 311 |
A szén körforgása a természetben | 311 |
A szilicium | 312 |
A szilicium vegyületei | 312 |
A kolloidok | 313 |
A kolloidrendszerek sajátosságai | 313 |
A kolloidok előállítása és felhasználása | 314 |
A szilikátipar | 315 |
A széncsoport elemeinek általános jellemzése | 316 |
A fémek általános tulajdonságai | |
A tárgykör tanulmányozásának alapvető feladatai | 317 |
A fémek fizikai tulajdonságai | 318 |
A fémek kémiai tulajdonságai | 318 |
A fémek előfordulása a természetben és előállításuk módszerei | 319 |
Az ötvözetek | 319 |
Az alkáli fémek és az alkáli földfémek | |
A tárgykör és tartalma tanításának alapvető feladatai | 321 |
A nátrium és a kálium | 321 |
Az alkáli fémek és az alkáli fémhidroxidok előállítása | 322 |
Az alkáli földfémek általános jellemzése | 324 |
Az alumínium. A vas. A fémek korróziója | |
Általános megjegyzések "Az alumínium" tárgykör oktatásához | 325 |
Az alumínium tulajdonságai | 325 |
Alumíniumtartalmú vegyületek | 326 |
Az alumínium előfordulása, alkalmazása és előállítása | 327 |
A vas tulajdonságai | 328 |
A vasvegyületek | 328 |
A vas a természetben | 329 |
A nyersvas előállítása | 329 |
Az acél előállítása | 331 |
A vaskohászat alapproblémái | 334 |
A fémek korróziója | 335 |
A fémek korróziója folyékony közegben | 335 |
Az oxigén szerepe a korróziós folyamatokban | 335 |
Rendszabályok a korrózió ellen vívott harcban | 341 |
A szerves kémia oktatásának módszertana a középiskolában | |
Bevezetés | |
A középiskolai szerves kémia tananyagának jelentősége | 347 |
A tananyag terjedelme és feldolgozásának sorrendje | 347 |
Hogyan ismertethetjük meg a tanulókkal az anyagok molekulasúlyának meghatározását | 348 |
Avogadro törvényének levezetése | 349 |
Az anyagok molekulasúlyának kiszámítása gőzsűrűségük alapján | 350 |
A gázok gramm-molekula térfogata | 351 |
Reagáló és keletkező gázok térfogatai | 352 |
A szénhidrogének | |
A tárgykör tanításának alapfeladatai | 353 |
A metán | 352 |
A metán homológ sora | 355 |
Butlerov élete és munkássága | 357 |
Az etilén és homológjai | 357 |
Az acetilén | 358 |
A kaucsuk | 360 |
A kőolaj | 361 |
Aromás szénhidrogének | 363 |
Szénlepárló ipar | 365 |
Szénhidrogének előállítása egy másik sorozat szénhidrogénjeiből | 366 |
Alkoholok és fenolok | |
A tárgykör tanításának alapvető feladatai | 367 |
Az etilalkohol | 367 |
Egyértékű alkoholok homológ sora | 370 |
Többértékű alkoholok | 370 |
A fenol | 371 |
Az aldehidek és a szerves savak | |
Általános megjegyzések | 373 |
A formadelhid | 373 |
Az adehidek homológ sora | 375 |
A szerves savak | 375 |
Az ecetsav | 376 |
Az egybázisú szerves savak homológ sora | 377 |
A sztearinsav | 378 |
Az olajsav. Kapcsolatok a szénhidrogének, alkoholok aldehidek és savak között | 378 |
Észterek, zsírok, szénhidrátok | |
Észterek | 380 |
Zsírok | 381 |
A zsírok kémiai feldolgozása | 383 |
A szénhidrátok | 384 |
A szőlőcukor | 385 |
A szaharóz | 386 |
A keményítő | 387 |
A sejtfal anyaga a cellulóz | 387 |
Nitrogéntartalmú szerves vegyületek | |
A nitrovegyületek | 389 |
Az aminok | 390 |
A fehérjék | 391 |
Szerves szintézisek eredményei | 391 |
Irodalomjegyzék | 393 |
Tartalom | 398 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.