Nevelőmunka az általános iskolai kémiatanításban | |
A tervszerű nevelőmunka az eredményes kémiatanítás feltétele | 11 |
Nevelőmunkánk problémái | 11 |
A nevelés cél- és feladatrendszere; a nevelés módszerei | 12 |
A kémiatanítás nevelési lehetőségeinek feltárása | 16 |
A kémiaórákon folyó nevelőmunka tervezése | 17 |
Az általános iskolai kémiatanítás nevelési feladatai | 18 |
A tanítás tervezése | 36 |
A kémiatanár személyiségének és az osztályközösségnek a nevelő hatása | 41 |
A nevelési eredmény vizsgálata a kémiatanításban | 43 |
Irodalom | 46 |
A kémia tanítás-tanulás folyamata | |
A kémia tanítás-tanulási folyamat szerkezete (A belső forma kérdései) | 51 |
A tanítás-tanulás folyamatában megoldandó didaktikai feladatok | 52 |
Az aktív tanulás pszichológiai feltételeinek biztosítása | 52 |
A tanulók ismeretszerző tevékenységével kapcsolatos feladatok | 54 |
Az ismeretek alkalmazásának feladata | 56 |
Az ismeretek megszilárdítása | 58 |
A tantárgy feldolgozásának folyamata | 59 |
Az egész évi folyamat tagolódása | 59 |
A tantárgyi témák feldolgozása. Óratípusok | 60 |
A tanítási egységek szerkezete | 61 |
A tanítás-tanulási folyamat külső formája | 62 |
Az osztályon belüli munkaszervezés | 62 |
A frontális osztálymunka | 62 |
A csoportmunka | 63 |
Az individualizált munka | 64 |
A munkaszervezés módját meghatározó tényezők | 65 |
A kémia tanításának és tanulásának módszerei | 65 |
A módszer fogalma. A módszerek megválasztása | 65 |
Szóbeli módszerek | 66 |
A tanári bemutatás (szemléltetés) | 67 |
A beszélgetés | 74 |
A vázlatkészítés | 77 |
A tanulókísérlet | 81 |
A kémia tananyag feldolgozásának tervezése és szervezése | 83 |
A tanár felkészülése a tanításra | 83 |
Felkészülés a tanítási egységek feldolgozására | 84 |
Óraleírások | 88 |
Irodalom | 127 |
Az ellenőrzés, értékelés | |
Az ellenőrzés és az értékelés értelmezése és célja | 131 |
Az ellenőrzés és az értékelés pszichológiai problémái | 133 |
Az ellenőrzés, az értékelés és az osztályozás gyakorlati problémái | 135 |
Az ellenőrzés és információgyűjtés | 135 |
Az audiovizuális eszközök használata az ellenőrzésben | 148 |
Az ellenőrzés, az értékelés és az osztályozás különböző típusú órákon | 150 |
A mérés | 154 |
Az érdemjegy és az osztályozás | 156 |
A tanulók önellenőrzése mint a folyamatos ellenőrzés megvalósításának egyik módja | 158 |
A tanár önelemző munkája | 160 |
Irodalom | 161 |
A kémiaoktatáshoz használt eszközök | |
A kémiaoktatás általános feladata, valamint a tartalom által meghatározott célok elérésének feltételei | 167 |
A kémiaoktatásban használt taneszközök egységes rendszerének táblázata | 168 |
A megismerést és egyéb specifikus célok elérését segítő taneszközök kiválasztásának pedagógiai követelményei | 171 |
A táblázatban felsorolt eszközök és információhordozók ismertetése | 172 |
Nyomtatott taneszközök | 172 |
Nyomtatott grafikai taneszközök | 174 |
Modellek és modellezés | 176 |
Oktatástechnikai eszközök | 192 |
Információhordozók | 196 |
Kísérleti eszközök | 204 |
Az iskolai önálló, aktív, cselekvő ismeretszerzés műhelyei | 217 |
Korszerűen berendezett kémiai szaktanterem s berendezésének kritériumai | 217 |
Kevésbé korszerűen berendezett kémiai szaktanterem | 219 |
Természettudományi előadó | 219 |
Egyéb helyiségek, amelyeket kizárólag a kémiaórák megtartására kijelöltek | 220 |
A kémiai szertár | 221 |
Irodalom | 223 |
A kémiatanár tanórán kívüli munkája, önképzése és továbbképzése | |
A tanórán kívüli munka jelentősége, az órán kívüli munkák formái | 227 |
A tanórán kívüli munkaformák részletes elemzése | 229 |
Az üzemlátogatások és a tanulmányi kirándulások | 229 |
A kémia szakköri munka | 231 |
A kémiai versenyek jelentősége, vezetése | 240 |
A korrepetálás és a napközi otthonban folyó munka | 241 |
A kémiai ismeretterjesztés jelentősége, problémái | 242 |
A kémiatanár önképzése és továbbképzése | 243 |
Irodalom | 245 |
Függelék | 247 |