1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kelet-európai filmművészet

Szerző
Budapest
Kiadó: Uránusz Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 216 oldal
Sorozatcím: Uránusz könyvek
Kötetszám: 22
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-9599-67-3
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Filmművészetről szólva a köztudatban kitüntetett helye van a nyugati, illetve kommersz vonatkozásban az amerikai filmnek.
A filmtörténeti tények mégis azt mutatják, hogy létrejöttek azok a - fogalmilag meghatározható - kelet-európai filmművészetek, amelyek művészi erő tekintetben nem maradnak el a nyugatiak mögött. Az ötvenes-hatvanas évektől kezdődően a lengyel, cseh stb. filmművészetek nem néhány alkotásukkal, hanem irányzatként is elérték az egyetemes filmművészeti szintet anélkül, hogy megtagadták volna a maguk sajátosságait. Beöltötték azt a társadalmi tudatosító szerepüket, hogy - a politikai körülmények miatt - szinte harci tereppé váltak. Kritikai harcot folytattak az adott konfliktusok megoldása érdekében és főleg az emberért, az emberiesedésért. Természetesen ennek megvoltak a maga korlátai, de ez a nyugati filmművészetekre is vonatkozik.
A társadalmi feladat vállalása, a sajátos filmformanyelv rehabilitálása és továbbfejlesztése által biztosított egyetemes szint révén a... Tovább

Fülszöveg

Filmművészetről szólva a köztudatban kitüntetett helye van a nyugati, illetve kommersz vonatkozásban az amerikai filmnek.
A filmtörténeti tények mégis azt mutatják, hogy létrejöttek azok a - fogalmilag meghatározható - kelet-európai filmművészetek, amelyek művészi erő tekintetben nem maradnak el a nyugatiak mögött. Az ötvenes-hatvanas évektől kezdődően a lengyel, cseh stb. filmművészetek nem néhány alkotásukkal, hanem irányzatként is elérték az egyetemes filmművészeti szintet anélkül, hogy megtagadták volna a maguk sajátosságait. Beöltötték azt a társadalmi tudatosító szerepüket, hogy - a politikai körülmények miatt - szinte harci tereppé váltak. Kritikai harcot folytattak az adott konfliktusok megoldása érdekében és főleg az emberért, az emberiesedésért. Természetesen ennek megvoltak a maga korlátai, de ez a nyugati filmművészetekre is vonatkozik.
A társadalmi feladat vállalása, a sajátos filmformanyelv rehabilitálása és továbbfejlesztése által biztosított egyetemes szint révén a kelet-európai film méltán foglalható bele az egyetemes filmművészetbe. A kelet-európai filmet befolyásolta a nyugati hatás, és még inkább befolyásolták a helyi társadalmi változá- sok. Négy-öt nemzeti filmművészet teljes útját azonban csak egy nagyon átfogó filmtörténet foglalhatná össze. E könyvben arra van lehetőség, hogy bizonyítást nyerjen: vannak kelet-európai filmművészetek! Keletkezésük bizonyos értelemben elkerülhetetlen volt, s minden figyelmet megérdemel azóta megtett útjuk is.
Jelen kötet foglalkozik a film és filmművészet egyes kérdéseivel, majd kiemelten a lengyel, a cseh(szlovák) és a jugoszláv filmművészet kialakulásával és fejlődésével számos jól, vagy kevésbé általánosan ismert filmek elemzésével. A hazai és a szovjet filmekről más kötetekben olvashatunk bővebben, itt áttekintést kapunk ez utóbbiakról. A könyvet jegyzetek, a filmek felsorolása és részletes név- és címmutató zárják. Vissza

Tartalom

NYUGAT ÉS KELET 5
FILM ÉS FILMMŰVÉSZET 8
A LENGYEL FILMMŰVÉSZET
ELŐZMÉNYEK ÉS FORDULAT
A művészet születése 13
A múlt 15
A háború alatt és után 17
A megújulás lépései 23
A „LENGYEL FILMMŰVÉSZET" FELÉ
Fekete filmek 25
ANDRZEJ MUNK
Deheroizálás 33
JERZY KAWALEROWICZ
„Az éjszakai vonat" és más 39
ANDRZEJ WAJDA
Minden egészen új 44
Es még újabb 50
FEJLŐDÉS VAGY MOZGÁS
Társadalmi és esztétikai szerep 53
Áldozatok és kritika 58
A perspektíva hiánya 67
A CSEH(SZLOVÁK) FILMMŰVÉSZET
TÖRTÉNELEM ÉS KULTÚRA
Előzmények 70
A német fenyegetés 74
Otokar Vavra, az összekötő 75
AZ ÁTMENET
A változás jegyei 77
A zsidó - ember 83
A „CSEH FILMMŰVÉSZET" KIALAKULASA
Az első hullám 86
Jan Kadar, Elmar Klos és mások 89
Abszurd világ 103
Jan Nemec 110
ZAVAR ÉS ELVESZETTSÉG
Önkritika 115
Próbálkozások 118
A mozgatóerő 130
A JUGOSZLÁV FILMMŰVÉSZET
KÜLÖN ÚT?
Társadalom és film 132
KERESÉS
Az ábrázolás változása 136
A lélek 139
A „JUGOSZLÁV FILMMŰVÉSZET" KIALAKULÁSA
Veljko Bulajic 142
Fadil Hadzic 145
És a többiek 148
Ideálnélküliség 153
Az uralkodó helyzet 156
ÚJ KIHÍVÁS
Szünet után 158
Új feladat 168
KELET-EURÓPAI FILMMŰVÉSZET
Folyamat és ugrás 170
KITEKINTÉS
A MAGYAR FILMMŰVÉSZETRŐL
A múlt 172
Lehetőség és valóság 176
NÉHÁNY SZÓ A SZOVJET FILMRŐL
Az újjászületés 187
FOGALMI MEGHATÁROZOTTSÁG
A művészet - folyamat 197
JEGYZETEK 199
FILMEK 201
NÉV- ÉS CÍMMUTATÓ 209-216
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem