1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A katholikus nevelés szelleme

Szerző
Budapest
Kiadó: Szent-István-Társulat Kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 190 oldal
Sorozatcím: Szent István Könyvek
Kötetszám: 23
Nyelv: Magyar  
Méret: 17 cm x 12 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a Stephaneum nyomda és könyvkiadó r. t., Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Aki nevelésre vállalkozik, annak teljes egészében át kell éreznie azt az igazságot, hogy lelki életet irányítani csak lélekből és lélekkel lehetséges. A nevelés ugyanis nem más, mint a lélek... Tovább

Előszó

Aki nevelésre vállalkozik, annak teljes egészében át kell éreznie azt az igazságot, hogy lelki életet irányítani csak lélekből és lélekkel lehetséges. A nevelés ugyanis nem más, mint a lélek rejtett erőinek, tehetségeinek keltegetése és kifejlesztése, az emberi természet megtermékenyítése, az erkölcsi jónak diadalrajuttatása és a legtökéletesebb embertipus megalkotása. Egyszóval lelki munka, melyet csak lélekkel végezhet az ember.
Ha a nevelés csupán elméleti és tudományos módszerek ismerete és szakavatott alkalmazása volna, akkor igen sok embert ki kellene zárni a nevelők sorából. A természet kényszerítő hatalma azonban minden embert nevelővé avat. Az édesanyának, édesapának természetadta hivatása, hogy befolyásos szerephez jusson a nevelésben. Aki pedig távolesik a családi élettől, annak élete is, mint erőközpont, előnyösen vagy károsan hat a környezetre. A közvetlen, vagy a közvetett befolyás alól senki sem vonhatja ki magát. Mindenik nevel, mindenki nevelődik! akár tudós, akár tudatlan. Akár öntudatosan, akár öntudatlanul vesz részt e munkában. Vissza

Tartalom

Előszó7
Az önnevelés
Ismerd meg önmagadat11
A nevelés mibenléte
Az igazi önismeret
Tudományos elméletek
Az ember méltósága
Önnevelés
A lélek készségei16
A lélek mélységei
Az emberi természet belső törvényszerűségei
Az anyagi életigények
A szépérzék és a szépségek keresése
Az igazság igénye. (Törvényszerűségek; elvont igazságok; világnézeti igazságok)
Az erkölcsi igények és alapjaik. (Természetes és természetfeletti erkölcs)
A természetfeletti életigények
A lélek készségei, mint érvényt kereső valóságok
Életsíkok25
Az ember cselekvéseinek összehangzása
Az anyagias életsík
Az esztétikai életsík
A kulturális életsík
Az erkölcsi élet síkja
A természetfeletti élet
Valóság-e az az életforma?
A természetfeletti átkapcsolódás, mint az élet legerősebb indítója
Élettörtetések37
A fejlődés törvénye
A természetes élet törvényeinek kötőereje
Az eszmények ható ereje
Az önmegtagadás szerepe
A kegyelem ereje
A legtökéletesebb élet megvalósítása
A természetes és természetfeletti élet45
Lehetséges-e a természetfeletti élet?
A természetfeletti kegyelemmel átélt élet a legtökéletesebb életforma
Az élet összes igényeit harmonikusan kielégíti
A szenvedés problémáját megoldja
Az összes rejtőzködő életerők érvényét biztosítja
A teljes élet
Az egyéniség nevelő ereje51
Az egyéniség kialakulása
A példa vonzó ereje
A tanítás hatása
Lélekkiáradás
A gyermek nevelése
"A gyermek őfensége"58
Krisztus és a gyermek
A gyermek az élet folytonosságának láncszeme
A gyermek a jövő élet záloga
Isten képének kialakítása
Az alapvető munka61
Rousseau elmélete
Az ember testi és lelki konstrukciója
A lélek készségeinek kifejlesztése
A jó milieu
A lelki készségek közvetlen kibontása
Bizalomkeltés
A szép és jó érvénye
A családi nevelés67
A családi milieu
A családi nevelés hiánya
A nemek szerinti megosztás
A fiúk
A leánykák
A koedukáció
A lelki magvetés
"Az ellenséges ember"
A sexualitás csírái
A családi szentély
Anya az anya helyett73
Az elhagyott gyerekek
Anyagi érdekeik kezelése
Lelki érdekeik gondozása
A gyerekekkel való foglalkozás ellenőrzése
Lélektalálkozás
A tanítás és a nevelés79
"Tabula rasa"
A tudás nem cél, de eszköz
A vallásoktatás, mint a nevelés nélkülözhetetlen eszköze
A jó kifejlesztése
A botlás lehetősége
Az iskola, mint az élet mestere
Az életeszmények84
Mik az életeszmények?
Ezek indító ereje
Milyenek a gyermek eszményei?
A "természetes ember" eszménye87
A Rousseau-féle "ember"
A szépet, tudást, természetes erkölcsöt kereső ember
A természetes eszmények erőpróbája
A "természetes ember" kisszerűsége
A tiszta élet eszménye92
A tiszta élet fölénye
A természetes erkölcs tisztaság eszménye
A természetfeletti élet tisztaság eszménye
A tiszta férfiúság - Mibenléte és értéke - A tiszta férfiúság eszményének nevelő ereje
A tiszta nőiség - Az eszmény megrajzolásának módjai - Az eszmény ható ereje
A tiszta élet kifejlesztése
Nehézségei
Krisztus kegyelme
A természetfeletti életeszmény indiító ereje és nehézségei102
A természetfeletti életeszmény
Hogyan rajzolható meg?
Istentől vagyunk, Istenhez megyünk
A vallásos élet a legszebb élet
Az állandó kitartás nehézségei
Az alsóbbrendű ösztönök
Romboló "irodalom" és "művészet"
Az isteni kegyelem szükségessége
A leggyakoribb gyermekbűnök111
A rosszra való hajlamok
Az engedetlenség és dacosság
A hazugság
A lopás és torkosság
Az erkölcstelen beszéd és játék
A nemi felvilágosítás kérdése
Az állandó lekötöttség és tevékenység nagy nevelő szerepe
A cserkészet
A kegyelmi élet
A gyermeknevelés legfőbb eszközei (Szeretet és büntetés)121
A szeretet szerepe
Az önzetlen szeretet
Az otthon és az iskola
A szeretet lélekfejlesztő hatalma
A büntetés szükségszerűsége
A büntetés célja
A büntetés fajai
A szeretet és büntetés helyes indító okai
A harmonikus ember128
A szép lélek
A természetfeletti élet teremtő ereje
Életderű és életszépség
Az örök ifjúság
A "koravén", "kiélt" ifjúság
Élnek-e a földön harmonikus emberek?
A tömegek nevelése
Egyedek és tömegek135
Az ember társas lény
Egységek
Világnézeti megosztódások
A tömegnevelés lényege
A tömegek lélektana140
A tömeg nem az egyedek összessége
Az érzületközösség
Az izzó szenvedélyesség
Az érzelmek változékonysága
A tömegek különleges tulajdonságai
A tömegnevelés feltételei150
A tömegnevelés alanyi feltételei
Az itéletekben való határozottság
A tudásban való fölényesség
A tömegnevelés tárgyi feltételei
A tömeg életigényeinek keltegetése
A természetfeletti életszíntáj megkedveltetése
A tömeghangulat előkészítése157
Az anyagi életigények
A lélek az anyagiakon keresztül közelíthető meg
A szociális ellentétek
Szociális reformok
Az ősegyház szociális tevékenysége
A mai tömegek megközelítése
A katholikus karitász
Az elhagyatottak
Az elhagyott gyerekek
Az igazi szegények
A betegek
Közös munka, közös segítés
A jelszavunk
A jelszavak szerepe
A túlzott szubjektívizmus
Az egyházellenes jelszavak
Biztató jelszavak
A lelkielőretörés
A tekintély elve
A metafizikai tartalmú jelszavak
A tömegnevelés módszerei173
Hol és hogyan nevelhető a tömeg? - A család és az egyesületek
A családi tűzhelyhez - a gyermeken át
A gyermek, mint a jó gondolatok hirdetője
A nevelő és a szülők találkozása
Ifjúsági szinelőadások, kirándulások
A gyermekek látogatása
Ajándékok
"Gyermekbarát-egyesület"-ek célja
Az egyesületi élet
A belső munka
A kultúrtörtetés megindítása
A metafizikai gondolatok kiváltása
Könyvtárak
Az életeszmények szerepe
Az erkölcsös élet eseménye
A hazafiasság eszménye
A vallásosság eszménye
A katholikus társadalom185
Tömeg és társadalom
Legmagasabb életsíkok
Átélt életeszmények
Újult világok

Dr. Marczell Mihály

Dr. Marczell Mihály műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Marczell Mihály könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem