A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kamaszok vizuális nyelve

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 285 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 963-05-8191-4
Megjegyzés: 49 táblázat, 195 fekete-fehér rajz és 50 színes kép illusztrálja a könyvet. Egy kivehető melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Kárpáti Andrea az MTA doktora, egyetemi tanár, az ELTE Természettudományi Karán működő Multimédia-pedagógiai és Oktatástechnológiai Központ, valamint az UNESCO Kutatóközpont vezetője. Kutatási területei: a gyermekek és fiatalok vizuális képességeinek fejlődése, a művészeti ízlés alakulása, a vizuális kultúra tanításának története, módszerei, valamint az informatikai kompetencia és számítógépes iskolai felhasználásának lehetőségei. A Magyar Iparművészeti Egyetemen vizuális alkotás és befogadást tanít művésztanár jelölteknek, és az itt működő Gyermekrajz Archívum alapítója.
Ez a könyv ott kezdődik, ahol rendszerint befejeződnek a gyermekrajzokkal foglalkozó munkák: a 12-18 éves fiatalok vizuális képességeit mutatja be. Bevezető fejezeteiben a gyermeki ábrázoló, tervező és plasztikai képességek fejlődését bemutató nemzetközi modelleket tekinti át, és röviden ismerteti a gyermekrajzok gyűjtésének, pedagógiai és pszichológiai elemzésének történetét. Ezután áttekinti az ábrázolóképesség... Tovább

Fülszöveg

Kárpáti Andrea az MTA doktora, egyetemi tanár, az ELTE Természettudományi Karán működő Multimédia-pedagógiai és Oktatástechnológiai Központ, valamint az UNESCO Kutatóközpont vezetője. Kutatási területei: a gyermekek és fiatalok vizuális képességeinek fejlődése, a művészeti ízlés alakulása, a vizuális kultúra tanításának története, módszerei, valamint az informatikai kompetencia és számítógépes iskolai felhasználásának lehetőségei. A Magyar Iparművészeti Egyetemen vizuális alkotás és befogadást tanít művésztanár jelölteknek, és az itt működő Gyermekrajz Archívum alapítója.
Ez a könyv ott kezdődik, ahol rendszerint befejeződnek a gyermekrajzokkal foglalkozó munkák: a 12-18 éves fiatalok vizuális képességeit mutatja be. Bevezető fejezeteiben a gyermeki ábrázoló, tervező és plasztikai képességek fejlődését bemutató nemzetközi modelleket tekinti át, és röviden ismerteti a gyermekrajzok gyűjtésének, pedagógiai és pszichológiai elemzésének történetét. Ezután áttekinti az ábrázolóképesség fontos fejlődési csomópontjait, majd a szerző egyes részképességekkel kapcsolatos vizsgálatait és pedagógiai kísérleteit mutatja be. A térszemlélet fejlődéséről szóló fejezetben egy vizsgáztatásra és képességdiagnosztikára egyaránt használható új tesztsorozatot mutat be. A vizuális tehetségről híres 19. századi és kortárs magyar alkotók ifjúkori munkáinak és életútjának elemzésével kaphat képet az olvasó. A "Jelbeszéd az életük" című fejezet a kamaszok öltözködésben, környezetük alakításában, tárgyaik tervezésében, készítésében megnyilvánuló sajátos szimbólumrendszerét tárja elénk. A kötet a kortárs vizuális nevelés kamaszokkal kapcsolatos lehetőségeire és az élethosszig tartó rajzi képzés módjaira hívja fel a figyelmet. Vissza

Tartalom

Rajzfejlődési modellek és a kamaszok vizuális nyelve7
A lineáris, spirális, U alakú és poliszenzoriális modell13
A lineáris fejlődési modell: folyamatos technikai tökéletesedés13
A spirális modell: a "megszüntetve megőrzés"16
Az U alakú modell: fejlődési mélyponton a kamaszrajz20
A plurimediális modell: a rajz, a mozgás és a magyarázó beszéd egysége23
A "rajzi törés" jelensége24
Vizuális kifejezés a kamaszkorban: teljesítményromlás vagy nyelvváltás? Feltételezések a kamaszok vizuális képességeinek fejlődéséről28
Az ábrázolóképesség fejlődése és fejleszthetősége a "rajzi törés" után31
A formaábrázolás fejlődése36
A Clark rajzi képességek teszt (CDT) leírása36
Kamaszok teljesítménye a kötött formaalkotó feladatokban45
A CDT emberrajzainak számítógépes értékelése a PsychMet programmal57
A komponálóképesség fejlődése: a vizuális narratív teszt (VNT)59
A narratív rajzok értékelési módszerei65
A VNT mint konfliktusfeltáró módszer - a narratív rajzok tartalmi elemzésének eredményei65
Jelalkotás, képépítés72
A kreatív gondolkodás teszt (TCT) mint rajzfejlődés-kutatási módszer72
A teszt értékelési rendszerének finomítása a magyar vizsgálatokban75
A kamaszok tejlesítménye a TCT-ben84
A kamaszkor mint a térszemlélet fejlesztésének kitüntetett korszaka89
A térszemlélet összetevői91
A térszemlélet vizsgálati módszerei93
A térszemlélet fejlődése a kisgyermekkortól a kamaszkorig - vázlatos áttekintés95
A térszemlélet fejlesztésének problémái98
Új teszt a térszemlélet fejlődésének vizsgálatára101
A térszemlélet egyes összetevőit mérő tesztitemek101
A teszt harmadik változata kipróbálásának eredményei102
A tesztimek összefüggés-vizsgálata112
Fejlődés és fejlesztés összefüggései114
A térszemlélet feladatbank megalapozása - a tesztimek jósága és nehézsége116
A kamasz mint vizuális tehetség145
A vizuális tehetség gondozása a 19. századi akadémiákon - a magyar művészet klasszikusainak rajzfejlődése ijfúkori alkotásaik alapján148
Vizuális tehetségek kamaszkora a 20. század második felében156
A vizuális tehetség kibontakozásának vizsgálata magyar művészeknél156
Tehetség és ügyesség158
A populáris kultúra és az életélmények hatása a vizuális tehetségre162
A művészettörténeti tanulmányok hatása a vizuális tehetségre166
A gyermekrajzok motívumvilága az érett művész életművében167
A társművészetek hatására új vizuális nyelvi megoldások születnek170
A kortárs művészet esztétikuma: kulcs a kamaszrajzok megítéléséhez171
"Jelbeszéd az életük" - képszimbólumalkotás a kamaszkorban179
A vizuális napló179
A vizuális napló mint rajzpedagógiai feladat189
Fogalmak képi és plasztikai megjelenítése: az expresszív projekt189
A vizuális projekt mint képességvizsgálati módszer194
Fogalmak képi és plasztikai megjelenítésének jellemző a kamaszkorban194
Környezetalakítás, arculatformulás, jelbeszéd199
Ifjúsági szubkultúrák vizuális nyelvének vizsgálata204
Magyar fiatalok mikrokörnyezetének vizsgálata204
A kamaszok vizuális képességeinek fejlesztése és a rajzpedagógia217
"Készségtárgy" vagy képességtárgy? A vizuális nevelés produktumainak objektív értékelhetőségéről219
Projektmódszer a képzőművészeti és környezetkultúra-nevelésben mint a vizuális kifejezőkészség fejlesztésének integratív szemléletű útja222
A projekt módszerű vizsgakísérlet223
A vizuális projekt objektív értékelése a zsűrizés módszerével224
Portfólió módszerű értékelés a tehetségdiagnosztikában233
A portfólió módszerű értékelés feladattípusai235
Porfóliafeladatok értékelési rendszere235
A projekt és portfólió jellegű értékelés fogadtatása a magyar rajzpedagógiában237
Permanens fejlődés - folyamatos fejlesztés: a kamaszok vizuális nyelvéről megfogalmazott hipotézisek összevetése a vizsgálatok eredményeivel239
Irodalom245
Függelék255
Clark rajzi képességek teszt (CDT)257
A vizuális narratív teszt (VNT) értékelési rendszere261
A vizuális narratív teszt - értékelési segédlet az 1. sz. itemhez: a figura szerkezete - szintek és pontszámok265
A kreatív gondolkodás teszt/rajzi feladat (TCT/DP) értékelési módszere276
Táblázatok a művészi pályakezdés és a vizuális tehetség kibontakozásának állomásairól277
Az említett magyar művészek alkotói tehetségére ható gyermek- és ifjúkori tényezők281
Vizuális napló feladat kiadása és a képsorozatok értékelésének kritériumai283
Kérdőív a tanulók vizuális kultúrájáról285

Kárpáti Andrea

Kárpáti Andrea műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kárpáti Andrea könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem