Rajzfejlődési modellek és a kamaszok vizuális nyelve | 7 |
A lineáris, spirális, U alakú és poliszenzoriális modell | 13 |
A lineáris fejlődési modell: folyamatos technikai tökéletesedés | 13 |
A spirális modell: a "megszüntetve megőrzés" | 16 |
Az U alakú modell: fejlődési mélyponton a kamaszrajz | 20 |
A plurimediális modell: a rajz, a mozgás és a magyarázó beszéd egysége | 23 |
A "rajzi törés" jelensége | 24 |
Vizuális kifejezés a kamaszkorban: teljesítményromlás vagy nyelvváltás? Feltételezések a kamaszok vizuális képességeinek fejlődéséről | 28 |
Az ábrázolóképesség fejlődése és fejleszthetősége a "rajzi törés" után | 31 |
A formaábrázolás fejlődése | 36 |
A Clark rajzi képességek teszt (CDT) leírása | 36 |
Kamaszok teljesítménye a kötött formaalkotó feladatokban | 45 |
A CDT emberrajzainak számítógépes értékelése a PsychMet programmal | 57 |
A komponálóképesség fejlődése: a vizuális narratív teszt (VNT) | 59 |
A narratív rajzok értékelési módszerei | 65 |
A VNT mint konfliktusfeltáró módszer - a narratív rajzok tartalmi elemzésének eredményei | 65 |
Jelalkotás, képépítés | 72 |
A kreatív gondolkodás teszt (TCT) mint rajzfejlődés-kutatási módszer | 72 |
A teszt értékelési rendszerének finomítása a magyar vizsgálatokban | 75 |
A kamaszok tejlesítménye a TCT-ben | 84 |
A kamaszkor mint a térszemlélet fejlesztésének kitüntetett korszaka | 89 |
A térszemlélet összetevői | 91 |
A térszemlélet vizsgálati módszerei | 93 |
A térszemlélet fejlődése a kisgyermekkortól a kamaszkorig - vázlatos áttekintés | 95 |
A térszemlélet fejlesztésének problémái | 98 |
Új teszt a térszemlélet fejlődésének vizsgálatára | 101 |
A térszemlélet egyes összetevőit mérő tesztitemek | 101 |
A teszt harmadik változata kipróbálásának eredményei | 102 |
A tesztimek összefüggés-vizsgálata | 112 |
Fejlődés és fejlesztés összefüggései | 114 |
A térszemlélet feladatbank megalapozása - a tesztimek jósága és nehézsége | 116 |
A kamasz mint vizuális tehetség | 145 |
A vizuális tehetség gondozása a 19. századi akadémiákon - a magyar művészet klasszikusainak rajzfejlődése ijfúkori alkotásaik alapján | 148 |
Vizuális tehetségek kamaszkora a 20. század második felében | 156 |
A vizuális tehetség kibontakozásának vizsgálata magyar művészeknél | 156 |
Tehetség és ügyesség | 158 |
A populáris kultúra és az életélmények hatása a vizuális tehetségre | 162 |
A művészettörténeti tanulmányok hatása a vizuális tehetségre | 166 |
A gyermekrajzok motívumvilága az érett művész életművében | 167 |
A társművészetek hatására új vizuális nyelvi megoldások születnek | 170 |
A kortárs művészet esztétikuma: kulcs a kamaszrajzok megítéléséhez | 171 |
"Jelbeszéd az életük" - képszimbólumalkotás a kamaszkorban | 179 |
A vizuális napló | 179 |
A vizuális napló mint rajzpedagógiai feladat | 189 |
Fogalmak képi és plasztikai megjelenítése: az expresszív projekt | 189 |
A vizuális projekt mint képességvizsgálati módszer | 194 |
Fogalmak képi és plasztikai megjelenítésének jellemző a kamaszkorban | 194 |
Környezetalakítás, arculatformulás, jelbeszéd | 199 |
Ifjúsági szubkultúrák vizuális nyelvének vizsgálata | 204 |
Magyar fiatalok mikrokörnyezetének vizsgálata | 204 |
A kamaszok vizuális képességeinek fejlesztése és a rajzpedagógia | 217 |
"Készségtárgy" vagy képességtárgy? A vizuális nevelés produktumainak objektív értékelhetőségéről | 219 |
Projektmódszer a képzőművészeti és környezetkultúra-nevelésben mint a vizuális kifejezőkészség fejlesztésének integratív szemléletű útja | 222 |
A projekt módszerű vizsgakísérlet | 223 |
A vizuális projekt objektív értékelése a zsűrizés módszerével | 224 |
Portfólió módszerű értékelés a tehetségdiagnosztikában | 233 |
A portfólió módszerű értékelés feladattípusai | 235 |
Porfóliafeladatok értékelési rendszere | 235 |
A projekt és portfólió jellegű értékelés fogadtatása a magyar rajzpedagógiában | 237 |
Permanens fejlődés - folyamatos fejlesztés: a kamaszok vizuális nyelvéről megfogalmazott hipotézisek összevetése a vizsgálatok eredményeivel | 239 |
Irodalom | 245 |
Függelék | 255 |
Clark rajzi képességek teszt (CDT) | 257 |
A vizuális narratív teszt (VNT) értékelési rendszere | 261 |
A vizuális narratív teszt - értékelési segédlet az 1. sz. itemhez: a figura szerkezete - szintek és pontszámok | 265 |
A kreatív gondolkodás teszt/rajzi feladat (TCT/DP) értékelési módszere | 276 |
Táblázatok a művészi pályakezdés és a vizuális tehetség kibontakozásának állomásairól | 277 |
Az említett magyar művészek alkotói tehetségére ható gyermek- és ifjúkori tényezők | 281 |
Vizuális napló feladat kiadása és a képsorozatok értékelésének kritériumai | 283 |
Kérdőív a tanulók vizuális kultúrájáról | 285 |