Előszó | 5 |
A korszerű nevelés alapj ai | |
A modern civilizációhoz mért nevelés | 11 |
Az ember és a civilizáció konfliktusa | 18 |
A haladás perspektívája az ember és a civilizáció megbékélésén alapul | 29 |
Az objektív és a szubjektív tényezők szerepe a haladás folyamatában | 40 |
Az objektivista és a szubjektivista nevelési elméletek konfliktusának megszüntetése | 49 |
A személyiség történelmi elmélete | 55 |
Az individualista és a kollektivista neveléselméletek konfliktusának megszüntetése | 75 |
A jövőnek való nevelés újdonsága és nehézsége | 84 |
A modern civilizáció fejlődésének távlatai és a nevelés feladata | |
Bevezetés | 95 |
A modern civilizáció fejlődésének fő iránya | 99 |
A mához vezető út | 99 |
Korunk és fejlődésünk fő távlatai | 120 |
A jövő civilizációjának különféle oldalai | 128 |
A tudományos műveltség általános elterjesztése | 128 |
A társadalmi felelősség fejlődése | 136 |
Az emberi munka változásai | 146 |
A szabad idő növekedése | 139 |
A kulturális örökséghez való viszony | 164 |
A mai nevelés tökéletlensége | 169 |
A személyiség minden oldalú fejlesztése | |
Általános megjegyzések a személyiség minden oldalú fejlesztéséről | 179 |
Az értelmi nevelés problémakörének új horizontjai | 187 |
Az erkölcsi nevelés irányai | 205 |
A cselekvési készség kialakítása | 223 |
A művészet által való nevelés | 233 |
Az oktatás és a nevelés szervezete | |
A nevelés formáinak történeti fejlődése és távlatai | 241 |
A természetes nevelődés | 242 |
A természetes nevelődés folyamatai alapján tudatosan és célszerűen megszervezett nevelés | 249 |
A külön nevelési intézményekben céltudatosan szervezett nevelés | 256 |
Az iskola mint a céltudatosan szervezett nevelés különösen fontos intézménye | 268 |
A művelődési politika új elvei | 284 |
Az iskolarendszer reformja | 288 |
Terminológiai megjegyzések | 288 |
A kötelező általános oktatás | 300 |
Az általános képzés két foka | 307 |
Az egység és a különbözőség a mindenki számára szolgáló egész napos iskolában | 315 |
Az általános képzés és a szakképzés | 320 |
Az általánosan képző középiskola távlatai | 331 |
A szakiskola távlatai | 339 |
A dolgozó ifjúság iskoláinak távlatai | 348 |
A jövő iskolája mint az életre nevelés intézménye | 360 |
A főiskolák feladatai | 366 |
A történeti helyzet | 366 |
A szakképzés ügye | 368 |
A végzett hallgatók továbbképzése | 373 |
A főiskoláknak az általános művelést érintő problémái | 378 |
A felnőttek oktatása és nevelése | 395 |
A felnőttoktatás új jellege | 395 |
Az ember fejlődésének távlatai | 401 |
A felnőttoktatás társadalmi hatóköre | 406 |
A felnőttoktatás két válfajáról | 413 |
A felnőttoktatás anyaga | 419 |
A felnőttek nevelésének problémái az életben | 427 |
Az életen kívüli és az élet által való nevelés | 437 |
A máért való felelősség alapja | 432 |
A mai élet művelő értékei | 436 |
Harc a jó iskoláért és a jó életért | 440 |
A nevelők feladatai az élet átalakításának területén | 444 |
A pedagógiai elmélet és gyakorlat megújhodása | |
Hagyomány és korszerűség a mai pedagógiai elméletben | 451 |
Az abszolút értékek pedagógiája | 456 |
A nevelésnek a hagyományok átadásán alapuló elképzelése | 467 |
A jelennek élés pedagógiája | 477 |
A jövő a történeti jelen szolgálatában | 486 |
A szabadság vagy a kényszer alternatíváján től | 495 |
A jövőnek való nevelés lényege és eredete | 502 |
A nevelés jövője és a jövő számára való nevelés kezdetei | 505 |
A jövőnek való nevelés marxista elmélete | 509 |
A nevelő tevékenység új arculata és új stílusa | 514 |