Előszó | 7 |
A jógatanok | |
Kiindulópont | 19 |
A fájdalom és a lét azonosítása | 28 |
Az "Én" | 33 |
A szubsztancia | 37 |
Szellem és természet viszonya | 45 |
Miként lehetséges a megszabadulás? | 50 |
A pszichikus tapasztalat szerkezete | 56 |
A tudatalatti | 62 |
Az automómia technikái | |
Az "egyetlen pontra" való öszpontosítás | 69 |
A jógahelyzetek (ászanák) és a légzés szabályozása (pránájáma) | 75 |
Kitérő: a pránájáma Indián kívül | 82 |
"Koncentráció" és "meditáció" a jógában | 91 |
Isvára szerepe | 99 |
Ensztázis és hipnózis | 103 |
A "támaszos" szamádhi | 106 |
A sziddhik, vagyis a "csodálatos képességek" | 112 |
A "támasztalan" szamádhi és a végső megszabadulás | 119 |
Visszatérés és szabadság | 124 |
A jóga és a bráhmanizmus | |
Aszkéták és "eksztatikusok" a védákban | 131 |
A tapas és a jóga | 136 |
A "rituális benső áldozat" | 141 |
Szimbolika és gnózis az upanisadokban | 145 |
Halhatatlanság és megszabadulás | 148 |
A jóga a Maitri-upanisadban | 156 |
A Samnyasa-upanisadok | 159 |
A jóga-upanisadok | 161 |
A mágia és a "bráhmanizált" jóga: a Rgvidhána | 168 |
"Jó" és "gonosz" aszkéták és szemlélődők | 172 |
A jóga diadala | |
Jóga és hinduizmus | 178 |
A jóga a Mahábháratában | 181 |
Jóga és szánkhja a Mahábhárátában | 183 |
Jógatechnikák a Mahábháratában | 185 |
A jógafolklór | 188 |
A Bhagavad-gitá üzenete | 189 |
Krsna példája | 192 |
"Cselekedetek" és "áldozatok" | 194 |
Jógatechnika a Bhagavad-gitában | 196 |
Jógatechnika a buddhizmusban | |
A nirvána útja és a beavatás jelképisége | 200 |
A jhánák és a samápattik | 205 |
A jógik és a metafizikusok | 213 |
A "csodálatos képességek" a buddhizmusban | 217 |
A korábbi életek ismerete | 221 |
A paibbajakák | 227 |
Makkhali gosála és az ájivikák | 230 |
Metafizikai tudás és misztikus tapasztalat | 233 |
A jóga és a tantrizmus | |
Megközelítések | 243 |
Ikonográfia, vizualizáció, nyása, mudrá | 250 |
Mantra, dhárani | 256 |
Kitérő: a dikr | 261 |
Mandala | 264 |
A test dicsérete: a hathajóga | 274 |
A nádik: idá, pingalá susumná | 284 |
A csakrák | 288 |
Kundalini | 293 |
Az "intencionális nyelv" | 298 |
A misztikus erotika | 304 |
A maithuna | 309 |
Az "ellentétek összekapcsolása" | 320 |
A jóga és az alkímia | |
Alkimista jógik legendái | 326 |
Tantrizmus, hathajóga és alkímia | 330 |
A kínai alkímia | 338 |
Az alkímia mint spirituális technika | 344 |
A jóga és India őslakossága | |
A szabadság útjai | 348 |
Aghorik, kápálikák | 351 |
Górakhnáth és a nyolcvannégy sziddha | 357 |
Matszjendranáth és a "tan továbbhaladásának" mítosza | |
Sámánista mágia és a halhatatlanság kutatása | |
A jóga és a sámánizmus | |
Égbe szállás, misztikus repülés | |
"Mágikus hő", "belső fény" | |
Hasonlóságok és különbségek | |
Keveredesés és hanyatlás: a jóga és a népi vallások | |
A dravida hagyomány, munda, proto-munda | |
Harappá, mohendzsodáro | |
Következtetések | |
Jegyzetek | |
Szánkhjaszövegek és -irodalom | 427 |
Patanjali és a klasszikus jóga szövegei | 431 |
A materialistákról | 434 |
Az Én és a pszichomentális tapasztalat | 434 |
A három guna | 435 |
A szánkhja-jóga logikája és ismeretelmélete | 436 |
A szánkhja és Isten létének cáfolata | 439 |
A szánkhja és a buddhizmus | 440 |
A szánkhja buddhizmusbírálata | 442 |
Az összpontosítás akadályai | 445 |
Az ászanákról | 446 |
A jóga-összpontosításról | 446 |
A szamádhi | 447 |
A sziddhik, vagyis a "mágikus képességek" | 447 |
A Vrátya és a védikus kor eksztatikusai | 448 |
Az öt lélegzet | 448 |
A tapas és a diksá | 449 |
Az őshonos vallás hinduizációja | 450 |
Az upanisadok | 453 |
A "misztikus hangok" | 455 |
Aszkétalajstromok | 457 |
A Mahábhárata | 458 |
A szánkha a Moksa-dharmában (=MD) | 459 |
A más testébe való belépés tudománya | 460 |
A Bhagavad-gitá | 460 |
A panca-rátra (bhágavata) szekta | 461 |
Jóga és buddhizmus | 463 |
A buddhista szamádhi (=SZ) | 464 |
A nem buddhista dhyana és a buddhista ál-dhyana | 465 |
A meditáció útjai és szakaszai | 466 |
Sziddhi és abijná | 467 |
Paribbájakák, ájtvikák | 468 |
A tantrikus irodalomról | 468 |
Tantrizmus és ikonográfia | 473 |
A dzsainák aszkéziséről és jógijáról | 474 |
A mudrákról | 475 |
Mantra és dháraní | 477 |
A dikr | 479 |
Mandala (=M) | 479 |
A hathajóga irodalmáról | 480 |
Csakra, ádhára stb. | 481 |
Az "intencionális nyelvről" | 482 |
"Ugyanazon tettek révén" | 482 |
A lélegzet visszatartása és a mag megállítása Kínában | 483 |
Sahajiyá és visnuizmus | 488 |
Alkimisták, jógik és a "mágikus repülés" | 489 |
Az alkimista Nagarjuna (=N) | 491 |
Az ind alkímiáról | 492 |
A kínai alkímia | 493 |
Metallurgia és alkímia | 494 |
Aghorik, kápálikák és komponyakultusz | 494 |
A vallabhácáryák "orgiáiról" | 496 |
Góraknáth (=G) Matszjendranáth és a nyolcvannégy sziddha | 497 |
Az aszkéták eltemetése | 498 |
Jógik és fakírok | 496 |
A kései buddhizmus (=B) és a "kripto-buddhizmus" | 497 |
Yoginik, dákinik, yaksák, Durgá | 498 |
A dravida hagyaték | 499 |
Kígyók, sárkányok, nágák | 500 |
Mundák, proto-mundák | 502 |
Harappá és Mohendzsodáro | 503 |
A jógatechnikák szétterjedése és India kulturális kapcsolatai a világgal | 504 |
A műben említett szakirodalom jegyzéke | 507 |
A fordító megjegyzései | 589 |