Előszó
Bevezető
Két évszázados fennállását ünnepelte iskolánk az 1966/67-es tanévben. Történelmi mértékkel mérve is nagy idő 200 év. Egy iskola életében különösen az. Főleg ha figyelembe vesszük, hogy milyen mostoha társadalmi és szerény anyagi körülmények között született. Ez a két körülmény nyomta rá bélyegét működésére egészen 1945-ig, de talán ez tette olyan edzetté s patinássá is. Itt nem a társadalmi megkülönböztetés, hanem az igaz emberi értékek: a tudás, a szerénység, a szorgalom vetették meg a nevelő munka alapját. Nem véletlen, hogy nagy történelmi időkben (1848, 1919) az iskola növendékei mindig a haladás oldalára álltak. Sőt az sem véletlen, hogy az emberi méltóság szörnyű meggyalázása, a fasizmus idején is megmaradt iskolánk .„jellemnevelő intézménynek . . . , s mindig sziklaszilárdan állt a becsületes munkára nevelés szolgálatában" — ahogyan Gergely Adolf, a később mártírhalált halt tanárunk fejezte ki szép szavakkal.
Ennek a „jellemnevelésnek" volt az eredménye, bogy kiváló növendékünk, Holló András részt vett az ellenállási mozgalomban, s szép, fiatal éle'.ét áldozta a nagy ügy érdekében.
Arra nem vállalkozhatok, hogy rendre felsoroljam iskolánk sikereit, hisz szűkebb pátriánkban, a Jászságban, de az ország főiskoláin és egyetemein is neve van iskolánknak. Ezt a nevet demonstrálta a 200 éves jubileumi ünnepség is, amelyen az ország minden részéből idesereglett öregdiákok gyakorta emlegették: az itt töltött évek meghatározták egész további életük menetét, s mindig büszkén gondolnak vissza az alma mater-ra.
A két évszázad lezárása, illetve a harmadik évszázad megnyitása alkalmával ígéretet teszek az egész tanári kar nevében, hogy igyekszünk méltók lenni a nagy elődökhöz: olyan ifjúságot nevelünk, amely tudással 'és erkölcsi bátorsággal harcol a társadalmi haladásért.
Balog János
igazgató
Vissza