Bevezetés | 11 |
Harc az új zenéért | |
Richard Strauss: Van-e a zenében haladó párt? | 22 |
Max Reger: Degeneráció és regeneráció | 26 |
Claude Debussy: Nyílt levél Gluck Willibald lovag úrhoz | 28 |
Csődület a Musikvereinssaalban | 32 |
Walter Dahms: Nyílt levél Arnold Schönberghez | 34 |
Darius Milhaud: Botrányok | 35 |
Molnár Antal: Bartók Béla jelentősége | 39 |
Tóth Aladár: Új Bartók szerzemény bemutatása | 41 |
Jemnitz Sándor: Bartók Béla V. vonósnégyese | 43 |
Zdenek Nejedly: Gondolatok a Wozzeckről | 45 |
Hanns Eisler: Régi és új zene | 53 |
Jean Cocteau: A kakas és a paprikajancsi | 59 |
Igor Sztravinszkij: Emlékeim | 78 |
Paul Hindemith: A Marienleben átdolgozásának előszava | |
Hans Werner Henze: Válasz Hindemithnek | 85 |
Igor Sztravinszkij: Két nemzedék találkozása | 88 |
Goffredo Petrassi: Éljen a kifejező zene | 92 |
Ernst Krenek: Éjszakai párbeszéd | 93 |
Stílusirányzatok a XX. század zenéjében | |
Helene Jourdan-Morhange: Satie és a hatok | 105 |
Darius Milhaud: Életem partitúrája | 111 |
Ralph Vaughan-Williams: Zene és nemzetiség | 120 |
Kodály Zoltán: Népzene és műzene | 124 |
Bartók Béla: A népzene hatása a mai műzenére | 132 |
Igor Sztravinszkij: Népzene | 137 |
Bartók Béla: Az új zene problémája | 139 |
Anton Webern: Az új zene kialakítása | 145 |
Alban Berg: Mi atonális? | 151 |
Arnold Schönberg: A tizenkétfokú komponálás előzményeiről | 161 |
Arnold Schönberg: Levél J. M. Hauerhoz | 163 |
Arnold Schönberg: Komponálás tizenkét hanggal | 166 |
Thomas Mann: A bűvös négyzet | 173 |
Arnold Schönberg: Leverkühn Zwölfton-gulyása | 176 |
Arthur Honegger: A jelen és a jövő kilátásai | 176 |
Paul Hindemith: A szeriális módszer bírálata | 189 |
Frank Martin: Gondolatok a Dodekafóniáról | 193 |
Igor Sztravinszkij: Az elektronikus zenéről | 211 |
Ujfalussy József: Hangmontázs vagy zene? | 215 |
Portrék és önarcképek | |
Bartók Béla: Debussyről | 223 |
Maurice Ravel: Önéletrajzi vázlatok | 225 |
Kodály Zoltán: Vallomás | 230 |
Igor Sztravinszkij: Kortársaim | 236 |
Tyihon Hrennyikov: Találkozások Sztravinszkijjal | 244 |
Arnold Schönberg: Az új zenéről | 247 |
Szergej Prokofjev: Emlékezések | 257 |
Serge Moreux: A jóbarát szemével | 266 |
Benjamin Britten: Pályámról | 272 |
Dmitrij Sosztakovics: Gondolatok a megtett útról | 277 |
Ihlet és mesterség | |
Igor Sztravinszkij: Beszélgetések Crafttal | 288 |
Theodore Sztravinszkij: Apám munka közben | 303 |
Arthur Honegger: Sztravinszkij, a muzsika mesterembere | 305 |
Paul Hindemith: Zene és érzelem - stílus és technika | 308 |
Arnold Schönberg: Négy levél | 313 |
Luigi Dallapiccola: Zeneszerzés-tanítás és modern zene | 318 |
Carlos Chavez: Modern zeneszerzés-tanítás | 320 |
Aaron Copland: Miért kell az új zenének disszonánsnak lennie? | 322 |
Bohuslav Martinu: Sinfonia Concertante | 324 |
Alban Berg: Néhány szó a Wozzeckről | 325 |
Gian-Carlo Menotti: Az opera a jelenben éljen | 227 |
Benjamin Britten: Az opera jövője, ihlet, modern zene | 329 |
Szergej Prokofjev: A zeneszerző és a drámai színház | 331 |
Michel Astroff: Prokofjev munka közben | 333 |
Maróthy János - Ujfalussy József - Zoltai Dénes: A XX. század zene és zeneesztétika néhány kérdése | 335 |
Függelék | |
Forrásművek jegyzéke | 365 |
Név- és tárgymutató | 367 |