A humanizmus | 7 |
A "humanae litterae" újjászületése és a költészet humanista felfogása | 7 |
A humanisták és a klasszikus költészet | 7 |
"A költészet védelmezése" Mussatónál és Petrarcánál | 10 |
A költészet új, humanista felfogása Boccacciónál és Salutatinál | 15 |
A költészet "emberi-polgári" jellege és a "költői indulat" tana | 19 |
A retorikai szempont előtérbe kerülése és a filológiai kutatás elsőbbsége | 22 |
A költészet sajátos jelentése | 28 |
Poliziano és Pontani irodalmi és kritikai eszméi | 33 |
Az imitáció problémája | 38 |
Az antik szerzők mint az új költészet "mintái". A ciceroniánus ízlés | 38 |
Az "imitáció-kreáció" gondolata Petrarcánál és a humanistáknál | 41 |
Poliziano és Cortese vitája | 43 |
Az imitációról folyó vita újabb fejleményei: Bembo és Giovan Francesco Pico "episztolái" | 46 |
Az "imitáció" a cinquecento első poétikáiban | 50 |
A platonizmus | 53 |
A quattrocento platonizmusának jellege, a Szépség és az Eszme ficinói felfogása | 53 |
A ficinói tan esztétikai következményei | 58 |
A platonizmus és a klasszicizáló ízlés kezdetei | 59 |
A szerelmmi metafizika Diaccetótól Leone Ebreóig | 62 |
A szerelmi irodalom és a "báj"-ról, a "könnyedség"-ről folyó viták | 66 |
A platonizmus kései fejleményei és jelentősége a reneszánsz esztétika történetében | 70 |
A reneszánsz | 73 |
A cinquecento klasszicizmusa, irodalmi, nyelvi és retorikai nézetei | 73 |
A cinquecento klasszicizmusának történeti jellegzetességei | 73 |
Pietro Bembo és a petrarkizmus | 77 |
A nyelvi kérdés | 79 |
A cinquecento retorikájának fejleményei | 85 |
Az arisztotelészi Poétika és a cinquecento költészeti vitái | 89 |
Az irodalmi arisztotelizmus kezdetei és jelentősége | 89 |
A költészet természete | 91 |
A költészet és a történetírás közötti különbségtétel, valamint az "imitáció" problémájának felelevenítése | 94 |
A költői utánzás "eszményi" jellege | 98 |
A költészeet "egyetemessége" | 104 |
A költészet célja | 106 |
Az arisztotelészi "szabályok" és a késő cinquecento polémiái | 112 |
Az "irodalmi műfajok" elmélete és a tragédia lényegéről folyó viták | 112 |
A hőskölteményekről és a regényes epikáról folyó viták | 116 |
Tasso esztétikai felfogása és Patrizi antiarisztoteliánus polémiája | 120 |
Bruno és a Campanella Poétikái | 124 |
Az arisztotelészi "szabályok" jelentősége és irodalmi hatása | 126 |
A reneszánsz kori gondolkodás képzőművészeti vonatkozásai | 129 |
A quattrocento "naturalizmusa" | 129 |
Az eszményi Szépség keresése és a valóság "geometriai" rendjének eszméje | 133 |
Az "Eszme" felfogása Raffaellótól Vasariig | 136 |
E tan fejleményei a cinquecento második felében | 138 |
A manierista esztétika és annak platonikus jellege | 141 |
Befejezés | 145 |
A fordító utószava | 150 |
Irodalom | 153 |