Fülszöveg
Nekik már történelem, de a középkorúaknak, vagy a még idősebbeknek egykor megélt mindennapok. Még akkor is, ha esetleg nem egyenlő távolságból, vagy nem ugyanarról az oldalról látták az eseményeket - meg hát arra is van példa, hogy ilyen-olyan okból néha feledésbe merülnek, olykor éppen átrajzolódnak az akkori képek.
Volt egy forradalom, egy szabadságharc, és annak voltak hősei - közülük kellett választani a középiskolásoknak olyanokat, akik valamilyen módon az iskolájukhoz kötődnek. Akár úgy, hogy ott tanultak, akár úgy, hogy ott tanítottak, de valamilyen formában mindenképp résztvevői, alakítói, szereplői voltak a forradalmi eseményeknek.
Ezek a tizenévesek, a kötet írásainak szerzői a Múzeum 1956 Emlékére Közhasznú Alapítvány felhívására kerestek és találtak hősöket. Találtak olyanokat, akik közismert, úgynevezett nagy nevek, és már sokat hallottunk róluk, tehát látszólag nem lehet újat mondani róluk. A fiatalok mégis, ezekben az esetekben is tudtak találni irattárakban,...
Tovább
Fülszöveg
Nekik már történelem, de a középkorúaknak, vagy a még idősebbeknek egykor megélt mindennapok. Még akkor is, ha esetleg nem egyenlő távolságból, vagy nem ugyanarról az oldalról látták az eseményeket - meg hát arra is van példa, hogy ilyen-olyan okból néha feledésbe merülnek, olykor éppen átrajzolódnak az akkori képek.
Volt egy forradalom, egy szabadságharc, és annak voltak hősei - közülük kellett választani a középiskolásoknak olyanokat, akik valamilyen módon az iskolájukhoz kötődnek. Akár úgy, hogy ott tanultak, akár úgy, hogy ott tanítottak, de valamilyen formában mindenképp résztvevői, alakítói, szereplői voltak a forradalmi eseményeknek.
Ezek a tizenévesek, a kötet írásainak szerzői a Múzeum 1956 Emlékére Közhasznú Alapítvány felhívására kerestek és találtak hősöket. Találtak olyanokat, akik közismert, úgynevezett nagy nevek, és már sokat hallottunk róluk, tehát látszólag nem lehet újat mondani róluk. A fiatalok mégis, ezekben az esetekben is tudtak találni irattárakban, archívumokban eddig nem ismert információkat, sajátos életrajzi adalékokat, amelyek pontosabbá, hitelesebbé tették a róluk kialakult képet.
A pályamunkákat beküldő középiskolások nagy többsége azonban olyan hősökről, olyan - mártírokról és túlélőkről írt, olyan egyéniségeket fedezett fel, akik a külvilág, legalábbis a nagyközönség előtt eddig nem nagyon voltak ismertek. Interjúkat készítettek tanúkkal, túlélőkkel, könyvtárakban, iskolai adattárakban kutattak és fáradhatatlan munkájuk nyomán nem mindennapi személyiségeket ismerhet meg az olvasó. Olyan ismeretekhez juthatunk ezekből az írásokból, amelyek nemcsak újszerűségük, eddigi rejtettségük okán számíthatnak különös figyelemre, hanem feldolgozásmódjuk, a „tálalás" miatt is. Lehetetlen ugyanis nem észrevenni azt a nyitottságot, azt a „hivatalos" történetírástól, a hasonló témakörök megszokott megközelítésmódjától eltérő, friss hangvételt, ahogy ezek a fiatalok ábrázolták és mondatokba öntötték az ötvenhatos forradalom és szabadságharc eseményeit, folyamatait, utóéletét, hatását, és ahogy bemutatták egyes szereplőit.
A kötet írásai tehát a tizenévesek jellegzetesen fiatalos megfogalmazásai nyomán ismertetik meg az olvasóval az akkori események neves és kevésbé ismert résztvevőinek emberi, erkölcsi tartását, tetteit, cselekedeteik mozgatórugóit. A középiskolás pályázók jelen kötetben összegyűjtött írásaikkal az ötvenhatos forradalom és szabadságharc hőseinek állítanak emléket.
Vissza