1.061.917

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A hitoktatás elmélete

Papnövendékek számára

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Esztergom
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 158 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta Buzárovits Gusztáv Könyvnyomdája, Esztergom.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jelen könyvemmel nem szándékozom versenyt futni a könyvpiacon a többi hasonló művekkel. Azért adtam ki csupán, hogy hallgatóimat az irásos jegyzetezés fáradságaitól megszabaditsam.
Ujat nem... Tovább

Előszó

Jelen könyvemmel nem szándékozom versenyt futni a könyvpiacon a többi hasonló művekkel. Azért adtam ki csupán, hogy hallgatóimat az irásos jegyzetezés fáradságaitól megszabaditsam.
Ujat nem akartam benne mondani. Nézetem szerint sz. Ágoston, G-ruber, Jungmann (és Meyenberg) után itt nem lehet ujat mondani a tárgyban. Egyet azonban kivántam hallgatóim előtt kidomborítani, hogy mint lelki vezetők, lelkiéletre vezessék majd kis növendékeiket a lélektani törvények teljes szemmeltartásával. Az intellektualizmus nem boldogitja a világot; sziv az a prófétáknál, mire az Isten kegyelmének szüksége van, hogy hasson.
Ezzel kapcsolatban nem a módszer tudatos kezelése fogja terjeszteni az Isten országát a kis lelkekben, hanem az odaadó, Istenben elmerült, Krisztusból és kegyelméből élő lélek. Élet csak életből fakad, lelkiéletet csak lelkiélet adhat tovább: a hitoktató lelkiélete, személyisége legyen az eszköz az Isten kezében a lelkek Krisztushoz való vezetésében, megszentülésében! A tudatos, erkölcsi tényekkel ható, érdemeket szerző eszköz az Isten országának tovább épitésében. Vagyis a hitéletre való oktatásban, nevelésben is a hitoktató lelkes, buzgó, odaadó személyisége álljon élőtérben!
A távolabbi lélektani, általános nevelés- és módszertani ismereteket feltételezem a bölcseleti tudományok átvétele után. Vissza

Tartalom

Előszó B
Bevezetés ... 5
1. §. A hitelemzéstan elnevezése. Mibenléte 5
2. §. A hitelemzéstan a lelkipásztorkodástannak csak egy része 6
3. §. Már gyermekkorban kezdjük a hitnevelést; az ellene felhozott nehézségek 7
4. §. A hitoktatás rövid története 10
5. §. A hitelemzéstan felosztása 14
I. A HITOKTATÓ SZEMÉLYE.
a) A hitoktató feladata.
6. §. Ki ő? Mit akar? 14
7. A hitelemzésnél tapasztalt nehézségek; az ellenszerek 15
b) Milyen legyen a hitoktató lelkülete.
8. §. Legyen benne ügyszeretet - 18
9. §. Legyen meg benne a lelkipásztor szeretete 19
10. §. Legyen benne a gyermekbarát szeretete ... 20
c) Kövessen tudatos és célravezető módszert.
11. §. I. Tehát mi a hitelemzési módszer? 21
12. §. II. Szükséges előre megállapított és tudatos módszert követni a hitnevelésben - 22
13. §. III. Melyek a hitelemzési módszer alapelvei? 23
14. §. 1. Alapelv: Neveld a gyermeket Istennek, kiben léte végcélja van 23
15. §. 2. Alapelv: Oktass a hitben, mint Isten helyettese, akit
képviselsz 25
16. §. 3. Alapelv: Oktass a hitben, mint nagy emberismerő 26
II. A HITOKTATÓ MŰKÖDÉSÉRŐL.
A) A hitelemzői tanítás módszere.
17. §. Felosztás 27
I. Rész. Az anyag belső kezelése.
1. Az anyag megválasztása.
18. §. Az anyag megválasztása tárgyi szempontból 28
19. §. Az anyag megválasztása alanyi szempontból: a terjedelem 30
20. §. A bibliai történet és a katekizmus viszonya a tanításban 31
21. §. A katekizmus mint tankönyv története 34
22. §. A katekizmus-kérdés 36
2. Az anyag elrendezése.
23. §. A hittani anyag szétosztása osztályok szerint; tanitástervezet 38
24. §. Részletes tantervmenet; egy osztály óratervezete 39
25. §. Tanitástervezet egy órára; katekézis tervezet 39
26. §. Az előadás fokozatos alakjai vagy tanitás-fokozatai 41
3. Az anyag belső anyagi kezelése.
27. §. Az anyagot körkörösen (koncentrikusan) kell kezelni 43
28. §. A lélektani és tanitástani követelmények érvényesülése 45
29. §. A katekizmust a bibliával, a hitet az erkölcstannal kötni
egybe és viszont 45
30. §. A gondolatok egymásutánja az anyagfejtésben: analysis, synthesis 47
31. §. Az analysis vagy synthesis lesz-e fölényben a hitoktatásban? 49
32. §. Az értelmi és érzelmi elmélyités 50
4. A hitanyag belső alaki kezelése.
33. §. Kiindulópont és felosztás 51
A) Általános módszertan.
Ad I. Az értelemre való hatás.
34. §. 1. Az anyagközlés módjáról; a képzetek (eszmék) felosztása 53
35. §. A képzetek közlésének főszabálya 54
36. §. A külső egyedi képzetek (külső szemléletek) közlése 55
37. §. A belső egyedi képzetek (belső szemléletek) közlése 57
38. §. A szorosan vett elvont fogalmak közlése 59
39. §. Az általános (faji és gyűjtő) képzetek közlése 60
40. §. A szorosan vett vallási képzetek közlése 60
41. §. 2. A magyarázat általános elvei 61
42. §. A megmagyarázás módjai 62
43. §. A magyarázat kellékei 64
44. §. A magyarázat határai 65
45. §. 3. Bizonyítás és cáfolás a hitelemzésben. Kinek? Mit? 66
46. §. A bizonyítás menete, nemei és rendje 68
47. §. A bizonyítás belső kellékei, határai 70
48. §. A cáfolás 71
Ad II. Az érzelmekre hatás.
49. §. Eszme és érzelem 73
50. §. Milyen érzelmeket keltsen a hitoktató? 74
51. §. Hogyan keltsünk a gyermekekben szent érzelmeket? 77
52. §. Érzelem és indítóok 78
Ad III. Akaratra kell hatni.
53. §. Hogyan? 79
54. §. Istenszeretetre és lelkiismeretességre vezetni 81
B) Egyes tárgyak módszertana.
55. §. A katekizmus-tanitás külső menete 83
56. §. A katekizmus-tanitás belső menete 83
57. §. Mire kell ügyelni a hitigazságok tanításában? 85
58. §. Mire ügyelni az erkölcsi igazságok tanításában? 86
59. §. A VI. parancsolat kezelése 87
60. §. A biblia-tanítás külső menete 89
61. §. A biblia-tanítás belső menete 90
62. §. Az egyháztörténelem tanítása 91
63. §. A szertartástan tanítása 92
64. §. Az ének tanítása 94
65. §. A tananyag ismételtetése 95
II. Rész. A hitanyag külső (alaki) kezelése: az előadás.
66. §. A beszéd fejlődése a gyermeknél 95
67. §, A gyermeknyelv 96
68. §. Az előadás módja; 1. A folytonbeszélő tanalak 98
69. §. 2. A kérdvekifejtő tanitásmód 99
70. §. A kérdezés fajai és kellékei 101
71. §. Kérdés-felelet 102
72. §. Mit és hogyan emléztetni? 103
B) A hitelemzői nevelés módszere.
73. §. A hitoktató első sorban nevel 105
74. §. Lelki élet: mi az? 106
75. §. A hitoktatónak egyedi jellemeket kell nevelnie 107
76. §. Lelkiismeretességre és gyöngéd lelkiismeretességre kell nevelni a gyermeket 108
77. §. Felosztás 109
I. Fejezet.
a) A gyermek bevezetése a lelkiélet magángyakorlataiba.
78. §. Tanuljon meg jól imádkozni 110
79. §. Vallásos belső gyakorlatok az előadással kapcsolatban 112
80. §. A benső és külső vallásos lelkigyakorlatok a gyermek magánéletében 114
81. §. Az ifjúsági imakönyv 116
b) A gyermek bevezetése a lelki élet nyilvános gyakorlataiba.
82. §. Az istenitiszteleten (a kultuszban) való részvétel általában 117
83. §. A gyermekek bevezetése a szentmise hallgatásába 118
84. §. Az ifjúság templomba vezetése 120
85. §. Külső és belső áhítat, a szentmisén 122
86. §. Az ifjúsági szentbeszédek (exhortációk) 123
87. §. A gyermekek előkészítése az első szent gyónáshoz. Kiket? 125
88. §. A gyónási oktatás belső menete 126
89. §. A gyónási oktatás külső menete 131
90. §. Az első szent gyónás napja 134
91. §. Az áldozási oktatás belső és külső menete 135
92. §. Az első szent áldozás napja 137
93. §. Az évközi szent gyónások és áldozások 139
94. §. A szent bérmáláshoz való készület 140
96. §. Ájtatos társulatok és könyvek 142
II. Fejezet.
A gyermek vallásos lelkületére való hatás az iskolai fegyelem keretében.
96. §. Általában. A hitoktató az iskola keretében 143
97. §. A hitoktató az óra alatt 144
98. §. A hitelemzői jutalom és büntetés 146
99. §. A gyermek magánélete az iskolai fegyelem körében 148
100. §. A hitoktató személyisége 149
101. §. Befejező szó 151
Függelék.
A hitelemzési tételek kidolgozása.

Dr. Török Mihály

Dr. Török Mihály műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Török Mihály könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem