1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A helyreállító igazságszolgáltatás európai jó gyakorlatai a büntetőeljárásban 2010

Konferenciakötet

Előszó

A mindennapos zavarokat látva, napjainkban jóformán senki sem elégedett a büntető igazságszolgáltatás működésével. A zavarokat kutatók, politikusok és közvéleményformálók többsége egyetért abban,... Tovább

Előszó

A mindennapos zavarokat látva, napjainkban jóformán senki sem elégedett a büntető igazságszolgáltatás működésével. A zavarokat kutatók, politikusok és közvéleményformálók többsége egyetért abban, hogy a konfliktusok kezelésére létrejött intézmények túlságosan eltávolodtak attól a közegtől, amelyben a konfliktusok maguk keletkeztek. Márpedig a büntetőjog és a büntető igazságszolgáltatás állami monopóliuma nem öncél, hanem garancia arra, hogy a konfliktusban érdekeltek - majd ezen keresztül az egész politikai, társadalmi közösség - számára korrekt módon szolgáltassanak igazságot. Egyetértek a büntetőjogász Ligeti Katalinnal abban, hogy a büntetőjognak és intézményeinek nem valamilyen „magasabb igazságosság" megvalósítóiként, hanem célhoz kötötten kell működniük (Ligeti 2005). Arra kell törekedniük, hogy az emberek közötti biztonságot és békét is garantálják, vagy szükség esetén helyreállítsák azt. Ezért a büntetőjog funkciója szerinte nem pusztán az „igazságosság" megvalósításában jelölhető meg: a büntetőjognak a társadalmi béke helyreállítása érdekében elsősorban a bűncselekménnyel sértett szabadságjogokat kell megszilárdítania. Ligeti szerint azonban jóvátételt is biztosítania kell a jogaiban megsértett áldozatnak. A büntető igazságszolgáltatásnak úgy kell a konfliktusban érdekelt felek - az elkövetők és a sértettek - számára érthető és értékelhető módon szolgáltatnia az igazságot, hogy ezzel maga a norma és annak erkölcsi tartalma erősödjön. Egyúttal pedig, jogállami módon és keretek között prevenciós célkitűzéseket is el kell érnie, vagy legalább hozzájárulnia a hasonló konfliktusok kialakulásának, az ismételt elkövetővé és áldozattá válásnak a megelőzéséhez.
Ezeket a célokat a helyreállító igazságszolgáltatás (restorative justice) filozófiájának megvalósításával lehetne elérni. Erről már többen értekeztek a hazai szakirodalomban. Jómagam néhány évvel ezelőtt még csak a közösségben végrehajtható büntetési formákban találtam meg a konfliktusfeloldás érzelmi feszültségeket levezető szerepét, és ebben az összefüggésben elemeztem jelentőségét. Azóta azonban arra a következtetésre jutottam, hogy a helyreállító igazságszolgáltatás filozófiája a meglévő jogintézmények keretei között, azok megőrzése mellett alkalmas a büntetőpolitika megújítására, a szemléletváltásra. A helyreállító igazságszolgáltatás ugyanis a büntetőeljáráson belül fűzi szorosabbra a kapcsolatot az etikai és a jogállami büntetésfelfogások között. Az érintett közösség bevonásával törekszik az elkövető és a sértett közötti kapcsolat reparálására, az áldozatnak, illetve a megsértett közösségnek okozott sérelmek csökkentésére és a bűncselekményben megnyilvánuló konfliktus megoldására. Általa a büntetés új értelmet kap, csökken benne a szükségtelen, célszerűtlen megtorló elem, egyidejűleg pedig növekszik a megbüntetés racionalitása, mégpedig az elkövető, a sértett és az érintett közösség számára együttesen. Mindez azonban a klasszikus büntető igazságszolgáltatás értékeit, garanciarendszerét nem veszélyezteti. Vissza

Tartalom

Előszó
Gönczöl Katalin
A bizalom és a jogállami kriminálpolitika 2
Források 8
Tartalom 9
Összefoglaló
I. Általános bevezetés a helyreállító igazságszolgáltatáshoz 20
II. Helyreállító gyakorlatok a bűnmegelőzésben 21
11.1. Családi konfliktusok feloldása
11.2. Iskolai konfliktusok feloldása
11.3. Települési, közösségi konfliktusok feloldása
III. A büntetőeljárásban alkalmazott helyreállító gyakorlatok 22
111.1. Fiatalkorú elkövetők ügyeiben alkalmazott helyreállító gyakorlatok
111.2. Egyes bűncselekménytípusoknál alkalmazott helyreállító gyakorlatok
111.3. A büntetőügyi mediáció gyakorlata
IV. A büntetés-végrehajtásban alkalmazott helyreállító gyakorlatok 25
IV.1. Helyreállító gyakorlatok, különös tekintettel az elkövető-sértett viszonyra
IV.2. Helyreállító gyakorlatok, különös tekintettel az elkövető-megsértett közösség viszonyra
IV.3. Helyreállító gyakorlatok, különös tekintettel az elkövető társadalmi reintegrációjára
V. Általános kitekintés 27
1. Általános bevezetés a helyreállító igazságszolgáltatáshoz
1.1. Lode Walgrave:
1.1.1. Lehetőségek és főbb kérdések a helyreállító
igazságszolgáltatással kapcsolatban 29
1.1.1. Bevezetés 29
1.1.2. Mi a helyreállító igazságszolgáltatás? 30
1.1.2.1. Meghatározás
1.1.2.2. Megjegyzések
Eredményközpontú definíció
Egy paradigma, amely az okozott
kárt helyezi a középpontba
Helyreállítás
Igazságszolgáltatás
1.1.3. A helyreállító igazságszolgáltatás és a büntetés 33
1.1.3.1. Zűrzavar
Szándékos fájdalomokozás kontra a fájdalomokozás tényének ismerete
A büntetés mint eszköz, a helyreállítás mint cél
Lehet-e a büntetés helyreállító hatású?
1.1.3.2. A büntetésközpontú szemlélettel kapcsolatban felmerülő etikai problémák
A retributív szemlélet
1.1.3.3. A helyreállító igazságszolgáltatás mint inverz konstruktív retributív megközelítés
A normák megszegésének elítélése
Felelősség
Egyensúly
1.1.4. Miért a helyreállító igazságszolgáltatás? 38
1.1.4.1. A helyreállító igazságszolgáltatás társadalometikai szempontjai
Kollektív önérdek
Válasz a kétkedőknek
A helyreállító igazságszolgáltatás mint etikai szemlélet
1.1.4.2. A helyreállító igazságszolgáltatás gyakorlati alkalmazására vonatkozó empirikus adatok
Áldozatok
Elkövetők
Visszaesés
Közbiztonság
1.1.5. A jogvédelemmel kapcsolatban felmerülő kérdések 42
1.1.6. Következtetések 43
Források 44
1.2. Fellegi Borbála:
Helyreállító szemlélet a gyakorlatban: modellek Európában és Magyarországon 46
1.2.1. Elvek és elméletek 47
1.2.2. A helyreállító szemléletre épülő modellek 50
1.2.2.1. Áldozat-elkövető mediáció
1.2.2.2. Konferencia-modell
1.2.2.3. Körmodell
1.2.2.4. A közösség érdekében végzett munka
1.2.2.5. Közösségi tanácsok
1.2.2.6. Áldozatvédelmi programok
1.2.3. Az európai és magyarországi intézményesülés 51
1.2.3.1. Az Európában alkalmazott rendszerek
1.2.3.2. A magyarországi szabályozás kialakulása
1.2.4. Elmélet és gyakorlat - A jogalkotás és a jogalkalmazás viszonya 53
1.2.5. Záró gondolatok 55
Források 56
2. Helyreállító gyakorlatok a bűnmegelőzésben
2.1. John Blad - Jan van Lieshout:
Problémamegoldó családok:
családi csoportkonferenciák Hollandiában 59
2.1.1. Bevezetés 59
2.1.2. A konferencia alkalmazásának terjedése 60
2.1.3. A konferenciamodell bevezetésének négy stratégiája 61
2.1.4. Mi és hogyan történt 2008-ban? 62
2.1.5. A konferencia aktivizál 63
2.1.6. Eredményésutánkövetés 64
2.1.7. A konferencia értékelése 65
2.1.8. Tendenciák 66
2.2. Aarne Kinnunen:
Iskolai konfliktuskezelés Finnországban 67
2.2.1. Konfliktuskezelés a finn iskolákban 67
2.2.2. A helyreállító igazságszolgáltatás koncepciója és a mediáció 69
2.2.3. Kortárs-mediáció 70
2.2.4. Csökkenti-e a kortárs-mediáció az iskolai erőszakot? 71
Források 71
2.3. Linda Marklund:
Iskolai konfliktusok kezelése kortárs-mediációval Svédországban 72
2.3.1. Bevezetés 73
2.3.2. A Norrbotteni Kortárs-mediációs Program 73
2.3.3. Képzés 76
2.3.4. Konklúziók 76
Források 77
2.4. Doina Balahur:
A helyreállító igazságszolgáltatás és a reintegráló önbizalom: jó gyakorlatok Romániában 78
2.4.1. A helyreállító igazságszolgáltatás fejlődése Romániában 78
2.4.2. Az alternatív igazságszolgáltatási programok jogszabályi háttere Romániában 79
2.4.3. A "reintegráló önbizalom" elméleti háttere 81
2.4.3.1. A helyreállító igazságszolgáltatás és a reintegráló mechanizmusok
2.4.3.2. A kutatás rövid ismertetése
A helyzet
A kutatási stratégia és a kutatási terv
Értékelés és eredmények
2.4.4. Konklúziók 85
Források 86
2.5. Ivány Borbála:
Iskolai konfliktusok feloldása: „Biztonságos Iskola" kezdeményezések Magyarországon 87
2.5.1. Bevezetés 87
2.5.2. Az iskolai erőszak magyarországi megjelenése a felszínen 88
2.5.3. Megoldási javaslatok 89
2.5.3.1. Kormányzati reakciók
Az oktatási kormányzat intézkedései
Az igazságügyi kormányzat lépései
2.5.3.2. A helyi önkormányzat kezdeményezése
2.5.3.3. Az oktatási intézmény nyújtotta alternatíva
2.5.3.4. Az igazságügyi kormányzat által támogatott civil know-how
A resztoratív módszerek terjesztése
Kortárs-segítés az erőszak megelőzésére
2.5.4. Összegzés 95
Források 95
2.6. Geskó Sándor:
Közösségi mediáció Magyarországon 96
2.6.1. Konfliktusok mikro- és makroközösségekben 96
2.6.2. A konfliktusok alapjellemzői 97
2.6.2.1. Mit nevezünk konfliktusnak?
A konfliktus mint probléma
A konfliktus mint jelzőeszköz
és megoldási lehetőség
2.6.2.2. A konfliktuskezelés három paradigmája
Első paradigma: a konfliktuskezelés tudatos tevékenység
Második paradigma: a konfliktuskezelés során nem azt keressük, kinek van igaza, hanem hogy miként lehet megoldani a problémát
Harmadik paradigma: a konfliktuskezelő soha nem állhat a konfliktus valamelyik szereplőjének oldalára
2.6.3. A mediáció fogalma és tartalma 100
2.6.3.1. Mikor kerül(het) sor mediációra?
2.6.3.2. A mediációs folyamat
Első fázis: kapcsolatfelvétel
Második fázis: előkészítés
Harmadik fázis: mediációs megbeszélés
Negyedik fázis: utánkövetés
2.7. Branka Peuraca:
Pakrac, Horvátország: innovatív helyreállító gyakorlat háborús helyzetek utáni konfliktusok kezelésére 103
2.7.1. Bevezetés 103
2.7.2. Társadalmi Rekonstrukciós Projekt Pakracban 104
2.7.3. Konklúzió 107
3. A büntetőeljárásban alkalmazott helyreállító gyakorlatok
3.1. Karin Bruckmüller és Christoph Koss:
A tárgyalás előtt alkalmazott diverzió az áldozatnak és a közösségnek nyújtott jóvátétel elősegítése érdekében Ausztriában 109
3.1.1. A jóvátétel elősegítése mint az osztrák büntetőjog klasszikus, 1787 óta létező eleme 109
3.1.2. A jóvátétel érvényesülését segítő intézmények 109
3.1.3. A diverzió mint a helyreállító igazságszolgáltatás és a jóvátétel fontos eleme 110
3.1.3.1. A diverzió története Ausztriában
3.1.3.2. A diverzió alkalmazásának jogi előfeltétele
3.1.3.3. Az áldozat-elkövető mediáció
3.1.3.4. Az áldozat-elkövető mediáció a gyakorlatban
A bűncselekmények és a konfliktusok típusai
Az áldozat-elkövető mediáció céljai
Szervezet és módszerek
A sikeres mediáció és a visszaesés aránya
Együttműködés más intézményekkel
3.1.4. Konklúziók 115
3.1.4.1. Az osztrák jó gyakorlatok
3.1.4.2. Egy „rossz gyakorlat"
3.1.4.3. Megfontolandó kérdések az osztrák gyakorlatban
Források 117
3.2. Wojciech Juszkiewicz:
A jóvátétel enyhítő körülményként való figyelembevétele a büntetés kiszabásakor - mediáció Lengyelországban 118
3.2.1. Bevezetés 118
3.2.2. Mediáció a lengyelországi büntetőeljárásban 119
3.2.3. Az ügy mediátor elé utalása 120
3.2.4. A mediáció hatása a büntetőbíróság jogerős ítéletére 120
3.2.5. Magánvádas ügyek 121
3.2.6. Hivatalból üldözendő bűncselekmények 121
3.2.7. A mediációval kapcsolatos statisztikai adatok 122
3.2.8. A Lengyel Mediációs Központ 123
3.2.9. Konklúziók 124
3.3. Arthur Hartmann:
A helyreállító igazságszolgáltatás jogszabályi háttere Németországban 125
3.3.1. Bevezetés 125
3.3.2. A német helyreállító igazságszolgáltatás története 126
3.3.3. A helyreállító igazságszolgáltatást lehetővé tevő fontosabb
jogszabályi rendelkezések Németországban 126
Források 129
3.4. Törzs Edit:
Közvetítői eljárás - mediáció - Magyarországon, felnőtt korú elkövetők esetén
3.4.1. Jogikeretek 130
3.4.1.1. Milyen esetekben alkalmazható a mediáció büntető ügyekben?
3.4.3.2. Jogi szabályozás itthon és az Unióban
3.4.1.3. A közvetítői eljárás elrendelése
3.4.2. A közvetítői eljárás fő vonásai 132
3.4.2.1. Kik járnak el mediátorként büntető ügyekben?
3.4.2.2. A közvetítői eljárás menete
3.4.2.3. A mediáció néhány további sajátossága Magyarországon
3.4.2.4. A sikeres mediáció hatása a büntetőeljárásra
3.4.3. Ügyszámok a mediáció 2007-es bevezetése óta 133
Források 135
3.5. Effi Lambropoulou:
Alternatív vitarendezési és helyreállító igazságszolgáltatási programok fiatalkorú elkövetők számára Görögországban: korlátok és nyitott kérdések 136
3.5.1. Bevezetés 137
3.5.2. A helyreállítás és a békéltetés formái a görög büntetőjogban 139
3.5.2.1. Történeti áttekintés
3.5.2.2. A jelenlegi helyzet: intézményesített gyakorlatok
3.5.2.3. A jelenlegi helyzet: a „félig intézményesült" lehetőségek
3.5.3. Új lehetőségek a fiatalkorú elkövetők ügyeiben 141
3.5.3.1. Jogi háttér és alkalmazási kör
3.5.3.2. A jogszabály alkalmazása
3.5.3.3. Előzetes értékelés
3.5.4. Konklúziók és jövőkép 147
Források 148
3.6. Isabella Mastropasqua:
Fiatalkorúak ügyeiben alkalmazott igazságügyi mediáció Olaszországban: Jelenlegi helyzet és a jövőbeni kilátások 152
3.6.1. Bevezetés 152
3.6.2. Az olasz modell sajátosságai 154
3.6.3. A 2008-as irányelvek 154
3.6.3.1. Az alkalmazott gyakorlatok rendszerbe szervezése
3.6.3.2. Mediációs szolgálatok
3.6.3.3. Mediátorok
3.6.3.4. A mediációs folyamat
Mediációra utalás
Előkészítő szakasz
A találkozó
Jóvátétel
Összegzés és a végeredmény formális rögzítése
3.6.3.5. A jövőre vonatkozó kilátások
3 6 4. Az irányelvektől a gyakorlati megvalósításig 159
Források 160
3.7. Dominic Kelly:
Helyreállító igazságszolgáltatási gyakorlatok és fiatalkorú elkövetők Írországban 161
3.7.1. A Garda Síochána diverziós programja 161
3.7.1.1. Helyreállító jellegű figyelmeztetés
3.7.1.2. Helyreállító célú konferencia
3.7.1.3. A diverziós program jellemzői
3.7.2. Családi konferencia 163
3.7.3. Konferenciamodellek 163
3.7.4. Tapasztalatok 164
3.8. Andrea Matouskova:
A mediáció mint a fiatalkori bűnözés kezelését célzó helyreállító gyakorlat Csehországban 165
3.8.1. Bevezetés 165
3.8.2. Multidiszciplináris fiatalsegítő csoport 167
3.8.3. Áldozat-elkövető mediáció 168
3.8.4. Kárjóvátétel 169
3.8.5. Konklúzió 170
3.9. Antonija Zizak:
Mediáció alkalmazása fiatalkorúak büntető ügyeiben Horvátországban 171
3.9.1. Bevezetés 171
3.9.2. A fiatalkorúak ügyeiben végzett mediáció alkalmazásának fejlődése Horvátországban 172
3.9.3. Hatásvizsgálat 175
3.9.4. Következtetések 176
Források 176
3.10. Vasso Artinopoulou:
Áldozat-elkövető mediáció családon belüli erőszak eseteiben - görögországi tapasztalatok 177
3.10.1. Bevezetés 177
3.10.2. A görögországi helyreállító igazságszolgáltatás áttekintő bemutatása 178
3.10.3. Áldozat-elkövető mediáció és büntetőjogi mediáció Görögországban 179
3.10.3.1. Az áldozat-elkövető mediáció általában
3.10.3.2. Áldozat-elkövető mediáció a családon
belüli erőszakra vonatkozó szabályozásban
A mediációval és a helyreállító igazságszolgáltatással kapcsolatos széles körű egyeztetés hiánya
Az esetleges szereptévesztés kockázata abban az esetben, ha az ügyész jár el mediátorként
A helyreállító igazságszolgáltatás alkalmazhatósága a nemi dimenzióra figyelemmel
3.10.4. Az áldozat-elkövető mediáció értékelése a családon belüli erőszakos ügyekben 183
3.10.4.1. A családon belüli erőszakos esetek látenciája
3.10.4.2. Az áldozat-elkövető mediáció végrehajtásának akadályai
3.10.4.3. Biztosított-e az eljárás folyamatos értékelése és az eredmény utólagos ellenőrzése?
3.10.5. Következtetések 185
Források 185
3.11. Theo Gavrielides:
Kapcsolatok helyreállítása: a helyreállító igazságszolgáltatás alkalmazása gyűlölet-bűncselekményekkel kapcsolatban 187
3.11.1. Bevezetés 187
3.11.2. A gyűlölet-bűncselekmény meghatározása 189
3.11.2.1. A faji alapú gyűlölet-bűncselekmény meghatározása
3.11.2.2. A faji alapú gyűlölet-bűncselekmény és okainak megértése
Gyűlölet-bűncselekmény - a bűncselekmények külön kategóriája
A gyűlölet-bűncselekmény okai
3.11.3. Fehér foltok - a kutatás további irányai 194
3.11.4. Az ördög ügyvédjét játszva: alkalmas-e egyáltalán a helyreállító igazságszolgáltatás a gyűlölet-bűncselekmények kezelésére? 196
3.11.5. Kapcsolatok helyreállítása a resztoratív igazságszolgáltatás alkalmazásával: sikertörténetek 198
3.11.5.1. Izrael - különböző etnikumhoz tartozó közösségek közötti kapcsolat
3.11.5.2. London, Anglia - Southwark Mediációs Központ
3.11.5.3. Oregon, USA - a szeptember 11-ei eseményeket követő gyűlölet-bűncselekmények
3.11.5.4. Slough, Anglia-AikSaath
3.11.5.5. Southwark, Anglia - Rendőrség, Együttműködők és Közösség Együtt Southwarkban (PPACTS)
3.11.6. Konklúzió és javaslatok 203
1. javaslat - az állam számára
2. javaslat - a kutatók számára
3. javaslat - a politikai döntéshozók számára
4. javaslat - a jogalkotó számára
5. javaslat - a finanszírozók számára
6. javaslat - a resztoratív mozgalom számára
7. javaslat - a politikusok számára
Források 205
3.12. Arthur Hartmann:
Az áldozat-elkövető mediáció gyakorlata Németországban 207
3.12.1. A jogi szabályozás szerepe a helyreállító igazságszolgáltatás gyakorlatában 207
3.12.2. Az áldozat-elkövető mediáció (TOA) gyakorlata 207
3.12.3. Konklúziók 209
Források 209
3.13. Peter Mrazek:
Áldozat-elkövető mediáció és mediátorok Szlovákiában 211
3.13.1. Bevezetés
3.13.2. Mediáció Szlovákiában
3.13.3. Jövőbeni lehetőségek 214
3.14. Maritha Jacobsson és Lottie Wahlin:
Az áldozat-elkövető mediáció fejlődése Svédországban 215
3.14.1. Bevezetés 215
3.14.2. Az áldozat-elkövető mediáció kialakulása Svédországban 215
3.14.3. A mediációra vonatkozó jogszabályok 216
3.14.4. A bűncselekmények típusai 217
3.14.5. A mediáció jövője Svédországban 217
Források 217
4. A büntetés-végrehajtásban alkalmazott helyreállító gyakorlatok
4.1. Hatvani Erzsébet:
Szimbolikus helyreállítás - közösségi büntetések a Pártfogó Felügyelői Szolgálat gyakorlatában Magyarországon 219
4.1.1. Bevezetés 219
4.1.2. Jogszabályi változások 220
Források 226
4.2. Karolien Marien:
A helyreállító igazságszolgáltatás alkalmazása belgiumi börtönökben 227
4.2.1. A büntetés-végrehajtási szervezet Belgiumban 227
4.2.2. A helyreállító igazságszolgáltatás alkalmazásának kezdetei a belga büntetés-végrehajtási intézetekben 228
4.2.3. A resztoratív igazságszolgáltatási tanácsadók feladata és tevékenységei 228
4.2.4. A helyreállító igazságszolgáltatás büntetés-végrehajtási intézetekben való bevezetésével kapcsolatos problémák és megfontolandó szempontok 230
4.2.5. A Belgiumban jelenleg folyamatban lévő fejlesztések és a jövőbeni kilátások 231
4.3. Bram Van Droogenbroeck:
4.3. Áldozat-elkövető mediáció súlyos bűncselekmények esetén Belgiumban. Mire van szükségük az áldozatoknak, és mit tudnak felajánlani az elkövetők? 232
4.3.1. A jelenlegi helyzet Belgiumban 233
4.3.2. A helyreállító igazságszolgáltatás filozófiája 233
4.3.3. Miért kezdték alkalmazni az áldozat-elkövető mediációt a büntetés-végrehajtás fázisában is? 234
4.3.4. A gyakorlat 235
4.3.4.1. Miért igénylik a felek a mediációt?
Az áldozat szempontjai
Az elkövetők szempontjai
4.3.4.2. A személyes találkozó
4.3.5. Eredmények 237
4.4. Robert Friskovec:
Mediáció a büntetés-végrehajtási intézetekben és a helyreállító igazságszolgáltatás 238
4.4.1. A börtön mediáció és a helyreállító igazságszolgáltatás Európában és a világ többi részében 238
4.4.2. A mediáció elvei az Európa Tanács R(99)19. számú ajánlásában 238
4.4.3. Az áldozat-elkövető mediáció Szlovéniában 239
4.4.4. A mediáció kialakulása a szlovéniai börtönrendszerben 239
4.4.5. Mediációra alkalmas esetek 240
4.4.6. Bizonytalanságok és nehézségek 240
4.4.7. Tervek a jövőre 240
4.5. Andy Hudson:
„Aktív állampolgárság együtt": a börtön integrálása a helyi közösség életébe az Egyesült Királyságban 241
4.5.1. Bevezetés 241
4.5.2. A swale-i .Aktív állampolgárság együtt" program 242
4.5.3. A börtön Sportiskolája" 243
4.5.4. Konklúzió 244
4.6. Gyökös Melinda:
„Helyreállító/közösségi börtön" projektek Magyarországon 245
4.6.1. A helyreállító paradigma, a bűnmegelőzés és a helyreállító börtön
4.6.2. A helyreállító vagy közösségi börtön általános jellemzői 246
4.6.2.1. Szakképzés és készségfejlesztés
4.6.2.2. Jóvátételi szolgálat
4.6.2.3. Kommunikáció
4.6.2.4. Partnerség
4.6.3. A helyreállító vagy közösségi börtön hazai modelljének sajátosságai 247
4.6.4. Konklúziók 249
Források 253
4.7. Vicki Smith:
Elkövetők társadalmi reintegrációját célzó helyreállító gyakorlatok az Egyesült Királyságban 254
4.7.1. Bevezetés 255
4.7.2. A helyreállító igazságszolgáltatás és fiatalkorú elkövetők 256
4.7.3. Működik a módszer? 257
4.7.4. A jövőre vonatkozó kilátások 258
Források
4.8. Fábiánné Blaha Magdolna, Negrea Vidia és Velez Edit:
A családi döntéshozó csoportkonferencia alkalmazása a börtönpártfogás, illetve az utógondozás során 260
4.8.1. A családi döntéshozó csoportkonferencia alkalmazásának lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában 260
4.8.2. A családi döntéshozó csoportkonferencia alkalmazásának megvalósítása a projekt folyamán 263
4.8.2.1. Jelzés és előkészítés
4.8.2.2. A családi döntéshozó csoportkonferencia menete
4.8.2.3. Eredmények
4.8.2.4. Tapasztalatok
4.8.2.5. Folytatás
5. Általános kitekintés
5.1. Martin Wright:
Miért van szükség a resztoratív igazságszolgáltatással kapcsolatos kutatásokra? 267
5.1.1. Bevezetés 267
5.1.2. Hogyan csökkenthetjük a bűncselekmények, valamint az emberek által egymás sérelmére elkövetett egyéb cselekmények számát? 267
5.1.3. Hogyan kell kezelnünk a bűncselekményeket? 269
5.1.4. Hol tartunk most? 269
5.1.4.1. Struktúra
5.1.4.2. A folyamat
5.1.4.3. Eredmény
5.1.4.4. Jóvátétel
5.1.5. Konklúziók 275
Források 276
5.2. Wagner János:
A büntető ügyekben alkalmazható közvetítői tevékenység bevezetésének tapasztalatai Magyarországon 278
5.2.1. A közvetítői eljárás bevezetése Magyarországon 278
5.2.2. Az első év tapasztalatait összegző kutatás 279
5.2.3. Alapadatok az első évből 281
5.2.4. Az attitűdvizsgálat 282
5.2.4.1. A büntető igazságszolgáltatás célja
5.2.4.2. Az igazságszolgáltatás feladatai
5.2.4.3. Az igazságszolgáltatás működése, a büntetőeljárás szereplői
5.2.4.4. A közvetítői eljárás megítélése a szakemberek körében
5.2.5. A kutatás néhány fontos konklúziója 285
Források 286
Tárgymutató 287
Módszertan 291
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem