Bevezetés | 5 |
Előszó a harmadik kiadáshoz | 7 |
Az értelem tulajdonságai | 9 |
Az értelmi képességek | 10 |
A képesség fogalma | 10 |
Az intelligencia | 14 |
Az alapvető értelmi képességek problémája | 19 |
Az értelmi képességek pszichológiai struktúrája | 28 |
Az értelem általános hatékonyságának fokai | 33 |
Az intelligencia-hányados nagysága | 47 |
Az intelligencia foka és az életben elért sikerek | 58 |
Az értelmi képességek fejlettségi fokát meghatározó tényezők | 54 |
A képességek fejlődésének pszichoszociológiai koncepciója | 61 |
A képességek eredete | 65 |
A gondolkodás módszertani kultúrája | 76 |
A gondolkodás kultúrájának fogalma | 76 |
A kulturált gondolkodás és az értelmi képességek | 78 |
A kulturált gondolkodás néhány eleme | 80 |
A fejlődést gátló tényezők | 85 |
Zárómegjegyzések | 92 |
Az értelem munkája | |
A problémamegoldás folyamata | 96 |
A gondolkodás fogalmáról | 96 |
A problémamegoldás két legegyszerűbb módja | 97 |
A problémamegoldás fontosabb mozzanatai | 97 |
A problémák érzékelésének művészete | 99 |
Az információk felhasználásának és kiegészítésének művészete | 100 |
Gondolkodási tevékenységek a megoldás keresésének folyamatában | 101 |
A sémák kettős funkcija | 107 |
A helyes megoldások iránya | 109 |
A beállítódások hasznossága és káros hatása | 111 |
Funkcionális rögzítődés | 116 |
A tapasztalat felhasználását elősegítő és nehezítő tényezők | 118 |
A problémák megoldása és az érzelmek | 123 |
A problémamegoldás tudományos módszerei | 124 |
A problémamegoldás "pszichológiai stratégiája" | 129 |
Az alkotómunka pszichológiája | 144 |
Mi az alkotás? | 144 |
Alkotás, képzelet és gondolkodás | 146 |
Vannak-e az alkotásnak törvényei? | 148 |
A technikai alkotás lélektana | 152 |
Néhány megjegyzés a tudományos alkotás folyamatáról | 172 |
Az alkotó tevékenység szubjektív feltételei | 174 |
Az alkotás és az életkor | 175 |
Az értelem formálása | |
Megjegyzések az iskolai nevelésről | 179 |
A gondolkodás formálása a tantervek és irányelvek felfogásában | 180 |
A gondolkodás formálása a fennálló iskolai gyakorlatban | 188 |
Az értelem eredményes formálásának példái | 194 |
Az iskolai munka elavult módszereinek következményei | 207 |
Az értelem fejlesztésének feltételei és módjai | |
Az önismeret problémája | 213 |
Az alapvető feltétel | 216 |
Zsenialitás-pirulák | 218 |
Az eredményes gondolkodás fokozásának fő módszere | 219 |
Az átvitel problémája | 221 |
A gondolkodás legfontosabb irányai | 226 |
Az észlelési képesség fejlesztése | 230 |
Amire nem tanít az iskola | 240 |
A moralizálók az igazságnak csak egy részét veszik észre | 243 |
A siker felbecsülhetetlen titkait feltáró életrajzok | 243 |
A szakmai tökéletességhez vezető tevékenységek stílusai | 247 |
Befejező gyakorlati útmutatások | 249 |
Szigorú önellenőrzést! | 250 |
Néhány problématípus | 258 |
Irodalomjegyzék | 261 |