1.066.355

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A hegedűjáték és tanítás alapjai

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 96 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 963-330-252-8
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, kottákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "vonósok hazájában" manapság sokfelől hangzik a kérdés: hol vannak a magyar hegedűsök? Ám szinte senki sem firtatja, hol késik az időszerű hegedűtanítás módszertana?
Megvallom, hogy engem... Tovább

Előszó

A "vonósok hazájában" manapság sokfelől hangzik a kérdés: hol vannak a magyar hegedűsök? Ám szinte senki sem firtatja, hol késik az időszerű hegedűtanítás módszertana?
Megvallom, hogy engem sok-sok esztendeje foglalkoztat e kérdés. Pedagógusaink, ifjú hegedűseink segítségére szerettem volna közreadni "a hegedűsök doktorának", Flesch Károlynak korszakos jelentőségű művét: a Die Kunst des Violinspielst. A terjedelmében is rendkívüli tanulmány nyomdai kívánalomra végzett rövidítéséhez, módosításához sehogysem találtam megnyugtató megoldást. A kottapéldák aktuális idézetekkel való kiegészítése is tovább nehezítette a kiadást.
Nem titok, hogy régen vártuk Rados Dezső pedagógiai tapasztalatainak összefoglalását. Jegyzeteinek rendezésére sajnos már nem maradt ideje.
Az eredetileg két vaskos albumra terjedő Flesch mű publikálási gondjairól tárgyalva megtudtam, hogy Sándor Frigyes a legkorszerűbb s egyben legtömörebb módszertant, Galamian professzor könyvét javasolta kiadásra.
Ezzel az évek óta húzódó probléma lezárult.
Régóta ismerem Galamian nagy művét. Útjaim során, számos muzsikusnál olvasgattam. megvásárolnom nem sikerült. Ezért nagy esemény számomra is, hogy az elődök tapasztalatainak e legkorszerűbb továbbfejlesztése a magyar hegedűsök kézikönyve lehet.
Hallatlan tudásból, széles tapasztalásból és humánus felelősségérzetből született mű, tartalmazza mindazt, amit a legcélravezetőbb módszerekről tudnunk kell. Úgy vélem ,számunkra különösen nagy jelentőségű a jobb kéz mechanizmusának gondos részletezése. (Gyakran láthatjuk, hogy hegedűseink, sokévi tanulás után is, csak üggyel-bajjal tudnak megoldani egy-egy vonásnemet. Abból is csak egy típust...) Vissza

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz5
Néhány szó a könyvről7
Előszó8
Bevezető - egyes mai tanítási módszerek gyengeségei9
Technika és értelmezés11
Abszolút és relatív értékek11
Technika12
Technika és összehangoltság (korreláció)13
Interpretáció14
Az előadás akusztikai elemei: "magánhangzók" és "mássalhangzók"15
A bal kéz
Test és hangszer: testtartás, a hangszer tartása, a balkar, a csukló, a kézfej, az ujjak, a hüvelykujj18
A bal kéz mozgásai: az ujjak függőleges mozdulatai, az ujjak vízszintes irányú mozgása, húrváltás, az ujjak és a kéz együttes kúszó mozgása fekvésváltáskor, a vibrato mozgások23
Intonáció24
Időzítés27
Különleges technikai problmák: fekvésváltás, kettősforgások, trillák, bal kéz pizzicato, üveghang, kromatikus glissando27
Ujjrend34
Vibrato: vibrato-típusok, a vibrato gyakorlása (a kéz-vibrato, a kar-vibrato, az ujj vibrato, az ujjhegy-vibrato, az ujjizületek lazításának módszerei), a vibrato különleges problémái (a vibrato intonációja, a vibrato-mozgás iránya, a vibrato sebessége, kettősfogások vibratóval, a vibrato folyamatossága)39
A jobb kéz
Alapismeretek: a rugók rendszere, a vonó tartása, a fizikai mozgások (az ujjmozgások, a kéz mozgásai csuklóizületből, az alsókar mozgásai, a felsőkar mozgásai) az egyenes vonóvezetés (a vonás három szakasza: a háromszög, a négyszög és a csúcs)45
Hangképzés: a három fő tényező: sebesség, nyomás és megszólaltatási pont, az enyhén ferde vonóvezetés, a hang jellege és színe, a hangképzés különféle stílusai, hibás hangképzés54
Vonásnemek: legato, détaché (az egyszerű détaché, a hangsúlyos vagy tagolt détaché, a portatós détaché, a prtato vagy louré, a détaché lancé), fouetté, martelé (az egyszerű martelé, a kitartott martelé), secco, spiccato, saltato, staccato, repülő staccato és repülő spiccadto, ricochet61
Különleges vonókezelési problémák: a vonó indítása (a nagyon sima, magánhangzószerű indítás, a világosan meghatározott mássalhangzószerű indítás, a hangsúlyos indítás), vonóváltás, gyors és lassú vonások váltakozása, akkordok (törtakkordok, nemtört akkordok, fordított akkordok)77
A gyakorlásról
Szellemi éberség gyakorlása közben85
A gyakorlás feladata: "a felépítés ideje", "az értelmezés ideje", "az előadás ideje"86
A kritikus fül92
Alapvető gyakorlatok: skálák, son filé, "rugó"-gyakorlatok (a roullé, a csukló és az alsókar rugóinak hajlékonysága)92
Összegzés
Néhány szó a tanárhoz95

Ivan Galamian

Ivan Galamian műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ivan Galamian könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem