A hatékony tanulás titka
Oktatás önirányító kiscsoportokban
Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: | Calibra Kiadó |
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Ragasztott papírkötés
|
Oldalszám: | 119
oldal
|
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
24 cm x 17 cm
|
ISBN: | 963-686-400-4 |
Megjegyzés:
|
Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi száma: CAE 139.
|
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Fülszöveg
Több mint három évtizede indult el világszerte egy mozgalom azzal a céllal, hogy az úgynevezett hagyományos, szemléltető-magyarázó oktatási módszereket felváltsák az iskolában a korszerű, a tanulók önálló ismeretszerzésére épülő tanítási-tanulási formák. Azonban hiába fogalmazódtak meg a pedagógusok felkészítésében használt tankönyvekben az előzőekben említett formák egyikének, a kiscsoportos munka alapvető értékei, mégsem kapott és kap olyan szerepet a tanítási órákon, mint amilyet megérdemelne, potenciális lehetőségeit figyelembe véve a tanulók fejlesztésében.
Szükség van további kapaszkodókra a gyakorló pedagógusok számára, s ezért is üdvözlendő külön örömmel Paul Roeders könyvének magyarországi megjelentetése. E munka széles körű terjesztése és a hozzá kapcsolódó konzultációk, fejlesztő tréningek eredményeként remélhetjük, hogy átlendül a holtponton iskoláinkban a kiscsoportos tevékenység, s az őt megillető helyet foglalja el az oktatásszervezési formák között. A könyv nemcsak...
Tovább
Fülszöveg
Több mint három évtizede indult el világszerte egy mozgalom azzal a céllal, hogy az úgynevezett hagyományos, szemléltető-magyarázó oktatási módszereket felváltsák az iskolában a korszerű, a tanulók önálló ismeretszerzésére épülő tanítási-tanulási formák. Azonban hiába fogalmazódtak meg a pedagógusok felkészítésében használt tankönyvekben az előzőekben említett formák egyikének, a kiscsoportos munka alapvető értékei, mégsem kapott és kap olyan szerepet a tanítási órákon, mint amilyet megérdemelne, potenciális lehetőségeit figyelembe véve a tanulók fejlesztésében.
Szükség van további kapaszkodókra a gyakorló pedagógusok számára, s ezért is üdvözlendő külön örömmel Paul Roeders könyvének magyarországi megjelentetése. E munka széles körű terjesztése és a hozzá kapcsolódó konzultációk, fejlesztő tréningek eredményeként remélhetjük, hogy átlendül a holtponton iskoláinkban a kiscsoportos tevékenység, s az őt megillető helyet foglalja el az oktatásszervezési formák között. A könyv nemcsak azért értékes, mert szisztematikusan dolgozza fel a kiscsoportmunka pszichológiai és pedagógiai elméleti hátterét, valamint gyakorlati példákat ad a megvalósításhoz, hanem több tekintetben is támpontot nyújt a mai változó iskolai élet aktuális problémáinak megoldásához.
Például szép számmal kínál olyan gyakorlati megoldásmódokat, amelyek széleskörűen alkalmazhatók nagy létszámú osztályokban is. Az oktatós-nevelés holisztikus szemléletmódja alapján biztos támpontokat nyújt az önirányítású kiscsoportok gyakorlati bevezetéséhez egy-egy osztály, egyes évfolyamok vagy akár egy egész iskola szintjén. A tanári munka oldaláról közelítve is ad fogódzókat a könyv, aktuális problémáink megoldásához.
Az olvasó olyan szakkönyvet vehet a kezébe, amely tálcán kínálja a megjelölt témakörben a legfrissebb kutatási eredményeket, s a tudományos feldolgozás ellenére is könnyen követhető módszereket, eszközöket ad az iskolai tanítási-tanulási folyamat hatékony fejlesztéséhez.
Vissza
Tartalom
Előszó 2
Előszó a magyar olvasóhoz 5
Bevezetés 9
ELSŐ RÉSZ. AZ OKTATÁS ÚJSZERŰ SZEMLÉLETE
1. Az oktatás és nevelés elsődleges céljai 13
Felelősségvállalás és kreativitás 13
Problémák és feladatok 14
2. Az oktatás, mint holisztikus folyamat 15
A személy és a világ, mint rendszerek 15
Szabályosság és szinkronizáció 18
Problémák és feladatok 19
3. A tanulás biológiájáról 20
A két „szakosodott" agyfélteke 20
Emlékezetünk 22
Agytevékenységeink 24
Biológiai ciklusok szerveink működésében 26
Problémák és feladatok 26
4. Az oktatás, ami a diákokat útjukon elkíséri 27
Az oktatási rendszer válasza a társadalom fejlődésére és változásaira 27
Egy változat: a diákokat kísérő oktatás 28
Egy „ideális" oktatási egység 30
A diákokat kísérő oktatás és differenciálás 31
A tevékenységek tervezése 32
Problémák és feladatok 33
5. Egy előfeltétel: a diákok közötti támogató kapcsolatok 34
Az emberek társas hálója 34
A társas interakciók kerete 34
Gyerekek, nevelők és kortársak 36
A társak interakciójának jelentősége 36
Támasz: még egy feltétel a tanárok számára 38
Problémák és feladatok 39
6. Kinek felel meg a „diákokat kísérő oktatás"? 40
Kutatási eredmények a kooperatív tanulás hatásairól 40
Eredmények a kognitivitás területén 40
Eredmények a társas-affektív szinten 41
Kinek nincs haszna a kooperatív tanulásból, avagy:
milyen problémákra kell számítanom? 43
Problémák és feladatok 46
7. A gyerekek társas kompetenciája és baráti kapcsolatai 47
A társas megértés elérése 47
A diákok barátság-fogalmai 48
A jó barátság fontossága 49
A gyermeki és ifjúkori világ és kapcsolataik a felnőttekkel 49
Problémák és feladatok 50
MÁSODIK RÉSZ. A VÁLTOZÓ ISKOLASZERVEZET
8. Az oktatás szervezése kiscsoportokban 53
A tanulócsoport 1: csoportnagyság 53
A tanulócsoport 2: heterogenitás - homogenitás 54
Az osztály megszervezése 56
A tanár felelőssége 57
A feladatok 58
Problémák és feladatok 58
9. A „diákokat kísérő oktatás" és az iskola szervezete 59
Az egész iskola szintjén való alkalmazhatósága? 59
A tanárok egymást segítő csoportja: úton a „segítő-társas menedzsment" felé 59
Az életkor szerinti beosztás adaptációja 60
Az iskolán kívüli hálózat 61
Problémák és feladatok 61
HARMADIK RÉSZ. GYAKORLATI MUNKAMÓDSZEREK
10. Első módszer. A tandem: a kétüléses kerékpár 65
A tandem jellemzői 65
A homogén („egyenlő") tandem előnyei 67
A heterogén („különböző") tandem előnyei 67
Gyakorlati tanácsok a tandem alkalmazásához 68
Problémák és feladatok 69
11. Második módszer. Diákcsoportok 72
A rally (a verseny) 72
A diákcsoport jellemzői 72
Példafeladatok diákcsoportok számára 74
Játszva tanulás 75
Problémák és feladatok 75
12. Harmadik módszer. A kirakós játék (összerakós mozaikjáték) 79
A kirakós játék jellemzői 79
Példafeladat egy kirakós játékra 81
Problémák és feladatok 81
13. Negyedik módszer. Ellentmondások és viták 87
A vitaklub 87
A vitatkozás jellemzői 88
Témák a vitatkozásra 89
Problémák és feladatok 90
14. Ötödik módszer, csoportos projektek 93
A csoportos projektek jellemzői 93
A csoportos projekt-módszer változatai 94
Témák a csoportos projektekhez 95
Problémák és feladatok 96
NEGYEDIK RÉSZ: GYAKORLATI TAPASZTALATOK
15. Egy kísérlet eredményei 101
A kísérlet terve 101
Az alkalmazás menete 101
A mérések 102
Az eredmények 102
Néhány végső megjegyzés 106
Melléklet 107
Kiegészítő jellegű szolgáltatások 107
Tanfolyamok és tréningek (szemináriumok) 107
Segédanyagok 107
Segély-telefonvonal 108
Hogyan lehet a szolgáltatásokat használni? 108
Irodalomjegyzék 111
Tárgymutató 115