1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A hatékony tanulás titka

A hatékony tanítás és tanulás dinamikája

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Trefort Kiadó
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 215 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-446-453-2
Megjegyzés: Színes fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az oktatás minőségéért érzett aggodalom az utóbbi években világszerte egyre inkább a figyelem középpontjába került. Szervezetek, mint az OECD és vezető közgazdászok rámutattak a minőségi oktatásnak... Tovább

Előszó

Az oktatás minőségéért érzett aggodalom az utóbbi években világszerte egyre inkább a figyelem középpontjába került. Szervezetek, mint az OECD és vezető közgazdászok rámutattak a minőségi oktatásnak a gazdasági fejlődésben és a súlyos szegénység globális csökkentésében betöltött szerepére. A világ érdeklődése tulajdonképpen 1990-ben fordult nagyobb intenzitással az oktatás, mint alapvető szükséglet felé, amikor az UNESCO „Oktatás Mindenkinek" (Education for All, EFA) címmel a tájföldi Jomtienben világkonferenciát rendezett. Az UNESCO „Oktatás Mindenkinek" programját, a világkonferenciára 155 országból jött, valamennyi résztvevő elfogadta és kormányaikat arra ösztönözte, hogy a mindenkire kiterjedő alapfokú oktatás megvalósítása iránti erőfeszítéseiket fokozzák. Elfogadták az „Alapvető tanulási szükségletek elérésének akciós kerettervét", melyben pontosan meghatározták a 2000-re elérendő célokat és a célok eléréséhez szükséges stratégiákat. A Jaques Delors által vezetett Nemzetközi Bizottság 1996-ra elkészült „Oktatás - Rejtett kincs" című jelentése (magyarul 1997-ben jelent meg), melyben az oktatás minőségét és az oktatáshoz való hozzáférést elemezték, igen nyomorúságos helyzetet tár elénk. Ebben a jelentésben felkérik a nemzetközi közösséget, hogy a fejlődő országok, valamint az átmenet fázisában lévő országok oktatási szektorára lényegesen jelentősebb forrásokat biztosítson, és az eddigieknél hatékonyabban mobilizáljon. Az „Oktatás Mindenkinek" program első nagyon alapos, a világ több mint 180 országára kiterjedt elemzéséről a Világ Oktatási Fórumán Dakarban (Szenegál) számoltak be 2000-ben. A fő következtetés arra mutat rá, hogy bár világszerte megfigyelhető némi fejlődés, de ez egyenetlen és nem kielégítő: még mindig több mint 800 millió felnőtt analfabéta van a világon, közülük a legtöbb nő; negyedmilliárd gyerek dolgozik; és több mint 100 millió iskoláskorú gyerek nem dolgozik ugyan, de nem is jár iskolába (Peppler Barry, 2000). Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás 5
Előszó a második kiadáshoz 7
Előszó a magyar olvasóhoz (az első kiadáshoz) 9
Bevezetés 14
Első rész
AZ OKTATÁS ÚJSZERŰ SZEMLÉLETE 17
A nevelés és oktatás elsődleges céljai 18
Felelősségvállalás és kreativitás 18
Egyéni és csoportos tanulás 19
Problémák és feladatok 20
AZ oktatás, mint holisztikus folyamat 21
Új fogalmak 21
A személy és a világ, mint rendszerek 22
Szabályosság és szinkronizáció 26
Problémák és feladatok 28
A tanulás biológiai alapjairól 29
Agyunk 29
A két „szakosodott" agyfélteke 30
Emlékezetünk 32
Preferenciák az információfeldolgozásban 34
Agytevékenységeink 36
A feszültségmentes légkör nélkülözhetetlen a hatékony tanuláshoz. 38
Biológiai ciklusok szerveink működésében 40
Problémák és feladatok 41
Az oktatás, ami a diákokat útjukon elkíséri 43
Tanulás és interakciók 43
Az oktatási rendszer válasza a társadalom változásaira 44
Egy változat: a diákokat kísérő oktatás 45
Egy „ideális" oktatási egység 48
A diákokat kísérő oktatás és a differenciálás 50
A tevékenységek tervezése 51
Problémák és feladatok 52
Egy előfeltétel: a diákok közötti támogató kapcsolatok 53
Az emberek társas hálója 53
A társas interakciók kerete 54
Gyerekek kapcsolatai nevelőikkel és kortársaikkal 55
A kortársak interakciójának jelentősége 56
Támasz: még egy feltétel a tanárok számára 59
Problémák és feladatok 61
Kinek felel meg a „diákokat kísérő oktatás"? 62
Kutatási eredmények a kooperatív tanulás hatásairól 62
Eredmények a kognitivitás területén 62
Eredmények a társas-affektív szinten 64
Kinek nincs haszna a kooperatív tanulásból, avagy milyen problémákra lehet vagy kell számítani? 66
Problémák és feladatok 70
Az intellektuális fejlődés és a többszörös intelligencia 71
Három elméleti megközelítési mód 71
Vigotszkij elmélete az interiorizáció folyamatáról 71
Piaget elmélete a kognitív fejlődésről 72
A többszörös intelligencia 74
A nyelvi alapképességek 75
A zenei alapképességek 77
A logikai - matematikai alapképességek 78
A téri - vizuális alapképességek 79
A testi - kinesztétikus alapképességek 80
Az intraperszonális, személyes alapképességek 80
Az interperszonális, személyközi alapképességek 82
A természetre vonatkozó alapképességek 83
A tanuló tevékenysége és az alapképességek fejlődése 83
Problémák és feladatok 85
Társas és erkölcsi fogalmak: az oktatási tevékenységek legitimációjának alapja 86
A társas valóságra vonatkozó nézetek fontossága 86
A társas valóságról alkotott fogalmak és azok kifejlődése 87
A jó és a rossz, az erkölcsi megítélés és annak fejlődése 89
Az erkölcsi megítélés és a társas nézetek integrációja 91
Erkölcsfelfogások és az erkölcsös viselkedés 93
Problémák és feladatok 94
A tanulók baráti kapcsolatai 95
A diákok barátságfogalmai 95
A jó barátság fontossága 95
A gyermeki és ifjúkori világ és kapcsolataik a felnőttekkel 96
Barátságok az iskolában 97
Problémák és feladatok 97
Második rész
A VÁLTOZÓ ISKOLASZERVEZET 99
Az iskola szervezése és a kooperatív módszerek bevezetése 100
Általános szempontok 100
A tanulók felkészítése a csoportmunkára 100
A csoportnagyság 102
Heterogén vagy homogén csoportösszetétel? 103
Az iskola épülete 107
Az osztály megszervezése 111
A tanár felelőssége 117
A feladatok 119
Oktatási anyagok 120
Problémák és feladatok 122
A "diákokat kísérő oktatás" és az iskola szervezete 123
Alkalmazható-e az egész iskola szintjén? 123
A bevezetés szakaszai 124
Egy kritikus pont: megfelelő tervezés 125
A tanárok egymást segítő csoportja: úton a „segítőtársas menedzsment" felé 128
Az életkor szerinti beosztás adaptációja 130
Az iskolán kívüli kapcsolatok 132
Problémák és feladatok 134
Harmadik rész
GYAKORLATI MUNKAMÓDSZEREK 135
Első módszer. A tandem: a kétüléses kerékpár 136
A tandem 136
A tandem jellemzői 136
A homogén tandem előnyei és alkalmazásai 139
A heterogén tandem előnyei és alkalmazásai 141
Gyakorlati tanácsok a tandem alkalmazásához 141
Problémák és feladatok 144
Második módszer. Diákcsoportok 147
A rally vagy munka parallel csoportokban 147
A diákcsoport módszer jellemzői és alkalmazása 148
A teljesítmény értékelése 150
Mintafeladatok diákcsoportok számára 151
Játszva tanulás 152
Problémák és feladatok 153
MINTAFELADATOK 154
Harmadik módszer. A mozaik 157
A mozaik módszer 157
A mozaik módszer jellemzői és alkalmazása 158
Mintafeladat a mozaik módszerre 161
A mozaik egyik variációja: hierarchikus problémastruktúra 162
Problémák és feladatok 163
MINTAFELADAT 165
Negyedik módszer. Ellentmondások és viták 170
A vitaklub 170
Az ellentmondások és viták módszerének jellemzői és alkalmazása 171
Viselkedési szabályok az ellentmondások és viták módszerében 173
Témák a vitatkozásra 174
Problémák és feladatok 175
MINTAFELADAT 176
Ötödik módszer. Csoportos projektek 178
A kutatócsoport 178
A csoportos projektek jellemzői és alkalmazása 179
A csoportos projekt-módszer változatai 182
Témák a csoportos projektekhez 185
Problémák és feladatok 186
Negyedik rész
GYAKORLATI TAPASZTALATOK 187
Egy kísérlet eredményei 188
Előbb néhány szó 188
A kísérlet terve 188
Az alkalmazás menete 189
A mérések 190
Az eredmények 191
Néhány záró megjegyzés 195
Összefoglalás 197
Irodalomjegyzék 200
Tárgymutató 207
Tartalom 211
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem