1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A háromságos szeretet Istene

Katolikus teológiai kézikönyvek

Szerző
Fordító
Szeged
Kiadó: Agapé, Ferences Nyomda és Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 199 oldal
Sorozatcím: AMATECA - Katolikus teológiai kézikönyvek
Kötetszám: 6
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-458-162-5
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kézikönyvünk, mintegy vezérfonalként, tájékoztatásul kíván szolgálni azok számára, akik teológiai tanulmányokkal foglalkoznak. Két megközelítési mód között keressük a középutat. Egyfelől... Tovább

Előszó

Kézikönyvünk, mintegy vezérfonalként, tájékoztatásul kíván szolgálni azok számára, akik teológiai tanulmányokkal foglalkoznak. Két megközelítési mód között keressük a középutat. Egyfelől rendelkezésre állnak a régi típusú, jól ismert kézikönyvek, amelyek a teljesség igényével elemzik a Szentháromság teológiájának klasszikus kérdéseit. Másfelől számot adunk azokról az újabb törekvésekről, amelyek a szentháromsághitet korszerű kontextusba kívánják helyezni anélkül, hogy túl hosszan elidőznének a hagyománynál. E két módszer között egyensúlyozva igyekszünk megoldást találni azzal a céllal, hogy a teológushallgatót mind teológiailag, mind lelkileg bevezessük a Szentháromság misztériumába, mint a keresztény hit középpontjába. Az olvasónak szem előtt kell tartania az e hitre vonatkozó bibliai tanúságot, az ősegyház kifejezésformáiban fel kell ismernie a maradandó tartalmat, és meg kell éreznie, miben jelentenek számára pozitív kihívást a kortársi elképzelések. Mindezzel kapcsolatban végig az a meghatározó kérdés áll előtérben, mennyire képes az emberi gondolkodás, értelem és imádság ezt a titkot egyáltalán megközelíteni úgy, hogy a szó erejével megragadhasson belőle valamit.
Vezérfonalunk kiindulópontja az az imádság, amellyel Szent Ágoston De Trinitate című művét (XV, 28, 51) befejezi. Ezek a sorok hatásosan mutatják be, hogy a hippói püspök milyen önkritikusan rendeli egymáshoz a racionális megközelítés számára felfoghatatlan Szentháromság-misztériumot és az ennek magyarázatára irányuló kísérletét. A Sir 43,29-re hivatkozva így imádkozik: „Ha elérkezünk hozzád, megszűnik az a sok, amit itt elmondunk, és aminek nem jutottunk végére. Egyedül te maradsz minden mindenben, s akkor majd együtt dicsőítünk téged vég nélkül, mert benned eggyé lettünk." (Gál Ferenc ford.)
Mint az idézetből kitűnik, Ágoston szerint a teológiai munka és teológiai beszéd relatív jelentőségű a Szentháromság itt tanként előadandó lényegéhez képest. Az egyéni felfogóképesség korlátainak tudata azonban nem némítja el az egyházatyát, hanem doxológiára készteti, s a megtalálás vágyának ez az állandó lüktetése az újabb és újabb keresés feszültségével telíti. Kézikönyvünk ebben a szellemben kíván vezérfonalként mind teológiai, mind lelki síkon serkentőleg hatni. Ilyen értelemben ajánlom tanítványaimnak.
1992 februárjában
Franz Courth, SAC Vissza

Tartalom

Előszó 9
A teológia sorskérdése 10
1.rész
Az istenkérdés napjainkban
I. Szellemtörténeti visszatekintés 16
II. Isten elutasításának jelenkori érvei 19
1. Ismeretelméleti problémák 19
2. Antropológiai ellenvetések 21
3. Vallási közömbösség 22
III. Antropológiai megközelítés 25
1. Hans Küng kísérlete a válaszadásra 25
2. K. Rahner transzcendens közelítésmódja 26
3. Az isteneszme mint a teremtéssel járó ajándék H. de Lubac szerint 28
4. Az Istent igénylő ember 29
IV. Az istenbizonyítékok struktúrája és hatósugara 33
1. Hagyományos formák 33
2. Gondolati struktúra 36
3. A teológia hatósugara 37
4. A tanítóhivatal megfogalmazása 39
V. Az emberi beszéd Istenről 41
1. A patrisztika hármas útja 41
2. Az analógiaelv 43
3. Nyitottságunk Isten dicsőítésére 45
2. rész
A kinyilatkoztatás Istene
I. Az egy és egyetlen Isten 50
1. Izrael hitvallása 50
2. A kereszténység alapvető hitvallása 51
II. A szent Isten 55
1. Az Ószövetség szemléletmódja 55
2. Az Újszövetség szemléletmódja 56
3. Közvetítési kísérlet 57
III. Isten neve 60
1. Általános jelentése 60
2. Isten mint „Deus fortis" (El. Éli) 61
3. Isten mint az Úr (Adonija) 62
4. A nevében jelen levő Isten (Jahve) 63
5. Összefoglalás 64
IV. Jahve mint a Szövetség 66
1. Védő és útbaigazító 66
2. A Teremtő 67
3. Személyisége 69
4. Egzisztenciális jelentősége 71
V. Jahve üdvözítő közelsége - 73
1. Jahve fönsége 73
2. Jelenléte a Lélekben és a Bölcsességben 74
VI. Jahve mint Izrael Atyja 76
1. Egy a sok megszólítás közül 76
2. Isten nemeken felülisége 77
VII. Jahve mint Jézus Krisztus Atyja 79
1. A Krisztus mellett tett hitvallás és a háromságos istenhit 79
2. Isten mint Jézus és az emberek Atyja 80
3. Az Atya küldötte, a Fiú 82
a) Az emberré válás mint Isten önközlése 82
b) Isten mint ember 84
4. A Szentlélek mint üdvadomány 86
a) „Foglaló" és beteljesítés 86
b) A Fiú tanúsága 87
5. Háromságos formulák 89
a) A Máté-féle keresztelési parancs 89
b) Corpus paulinum 89
3. rész
Alkalmazkodás a hagyomány keretében
I. Prolegomena 94
1. Fogalmi és kifejezésbeli problémák 94
2. A háromságtan történetének teológiai jelentősége 94
II. A Szentháromságba vetett hit megvallása mint regula fidei 97
1. A hit summája 97
2. Jellegzetes hatóerők 100
3. Teológiai megközelítés 101
a) Visszatekintés az Ószövetségre 101
b) A logosztan 102
c) Természeti analógiák 105
d) Fogalmi alkalmazkodás 106
e) A gondolat hatósugara 111
III. Veszélyek és korlátok 114
1. Monarchianizmus 114
a) Dinamisztikus-adopcionisztikus áramlatok 114
b) Modelista-szabelliánus kifejezésforma 115
2. A gnózis dualizmusa 117
3. Áriusz szubordinacianizmusa 118
4. Pneumatomakhusok 121
IV. A Nikaiaiésa Konstantinápolyi zsinat 123
1. Az öröktől fogva nemzett Fiú 123
2. Az életadó Lélek 125
3. Egyházat megosztó „Filioque"? 127
V. Ágoston háromságtana 132
1. Az Egyház hite mint kiindulópont 132
2. A szentháromság-teológia jelentősége és célja 133
3. A Szent Pál-i Krisztus-centrikusság 135
4. Pneumatológiai dimenzió 136
5. A relációtan 138
6. Pszichológiai szentháromságtan 140
7. Összefoglalás 141
VI. Az ágostoni hagyaték Aquinói Tamás értelmezésében 144
1. A Háromsághoz vezető út 144
2. A Szentháromság mint a hit misztériuma 146
3. Immanens háromságszemlélet 147
a) Előzmények 147
b) A személyek mint eredet-kapcsolatok 148
4. A háromsághit mint az üdvösség üzenete 149
VII. Visszapillantás és előretekintés 153
1. Isten önközlése 153
2. A beszéd korlátai 154
3. Doxológiai keretek 154
4. rész
Rendszertani áttekintés
I. Aktuális elképzelések 158
1. Elöljáró megjegyzések 158
2. A háromságos egy Isten ölelésében (H. Ott) 158
3. A keresztények életformája Q. Ratzinger) 160
4. A kinyilatkoztatás eredete, középpontja és tere (W. Kasper) 162
5. Ágoston szellemében (H. de Lubac) 164
a) Az üdvtörténet pecsétje 164
b) Az ember kiteljesedése 167
c) Specifikus hangsúlyok 168
6. Isten mintáz együttérző szeretet (H. U. v. Balthasar) 170
a) Gondolati háttér 170
b) Krisztológiai kapcsolódás 171
c) Az Isten bensőjében létező szeretet 1172
d) A szeretet logikája 175
7. A kereszt jegyében (J. Moltmann) 176
a) A kereszt teológiája 176
b) A dialektika hálójában? 179
8. Isten - a szeretet eseménye (E. Jüngel) 180
II. A háromságos szeretet Istene 183
1. Az Atya megnyilatkozása a Fiúban 183
2. A Fiú megnyilatkozása a Szentlélekben 185
3. Isten háromságos léte 186
4. Isten háromszemélyűsége 187
III. Könyvünk logikája és célja 189
Irodalom 191
1. Összefoglaló munkák 191
2. Dogmatörténeti művek 192
3. Szakirodalom 192
4. Bibliográfiák 193
5. Magyar nyelvű szakkönyvek, tanulmányok 193
Tárgymutató 195
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem