A szerkesztők előszava | 5 |
Joó Rudolf: A fegyveres erők civil irányítása: megoldási változatok a fejlett demokráciákban | 7 |
Bevezetés | 7 |
Néhány terminológiai kérdés | 7 |
"Ki őrzi az őrzőket?" dilemmája | 8 |
A demokratikus kontroll követelménye: a miért kérdése | 10 |
A demokratikus kontroll követelménye: a hogyan kérdése | 14 |
Nagy-Britannia | 20 |
A parlamenti kontroll | 20 |
A védelmi minisztérium és a katonai felsővezetés | 21 |
Egyesült Államok | 24 |
A végrehajtó hatalom | 24 |
A törvényhozás: a Kongresszus | 27 |
Németország | 30 |
Történelmi előzmények és a Bundeswehr megalakulása a II. világháború után | 30 |
A Szövetségi Védelmi Minisztérium és a Bundeswehr | 32 |
A Bundestag: a haderő parlamenti kontrollja | 34 |
Franciaország | 36 |
A végrehajtó hatalom és a védelempolitika kapcsolátának néhány általános jellemzője | 36 |
A védelmi minisztérium és a katonai felsővezetés | 38 |
Szabó Mária: A Bundeswehr polgári vezérlésének és vezetésének "filozófiája": az Innere Führung | 41 |
Az Innere Führüng fogalma | 41 |
A Bundeswehre megalakulásának körülményei | 44 |
Az Innere Führung baudissini koncepciója | 47 |
Tradícióépítés és modernizáció. Az Innere Führung gyakorlati megvalósítása | 68 |
Az Innere Führung és a 90-es évek kihívásai | 77 |
Irodalomjegyzék | 92 |
Pataki G. Zsolt: Civil-kontroll a francia honvédelemben | 93 |
Bevezető | 93 |
A francia honvédelmi struktúra általános elemei | 96 |
A francia honvédelem (nemzetvédelem) alapelvei | 98 |
A köztársasági elnök nemzetvédelemmel kapcsolatos jogosítványai | 100 |
A miniszterelnök és a kormány | 104 |
A köztársaság elnök-miniszterelnöki sík | 108 |
A parlament szerepe | 108 |
A miniszterek felelőssége | 112 |
Civil hatóságok és katonai szervek közötti kapcsolatok | 115 |
A honvédelem gazdasági jelentősége | 115 |
A francia biztonságpolitika nukleáris eleme | 118 |
Civil-katonai kapcsolatok Franciaországban | 123 |
A francia honvédelem aktuális kérdései | 129 |
Következtetések | 133 |
Irodalomjegyzék | 138 |
Szabó László: A civil-katonai kapcsolatok latin mintája és a politikai átmenet problémái | 141 |
Bevezet | 141 |
Haderő a politikában: a latin-amerikai haderő | 142 |
A polgári-katonai kapcsolatok rendszere | 153 |
A polgári-katonai kapcsolatok típusai Latin-Amerikában | 159 |
Polgári kormányzás és haderő | 175 |
Civil-katonai kapcsolatok Spanyolországban | 180 |
Szemerkényi Réka: Polgári-katonai kapcsolatok Közép-Európában és a NATO bővülése | 193 |
A polgári-katonai kapcsolatok néhány alapmodellje | 194 |
A haderő polgári ellenőrzése a hidegháború utáni Közép-Európában | 198 |
A NATO bővülése és a demokratikus polgári ellenőrzés | 205 |
Összegzés | 210 |
Gazdag Ferenc: Közép-európai tapasztalatok a haderő polgári vezérlése terén | 211 |
A probléma | 211 |
A múlt: a pártirányítás logikája | 212 |
A VSZ hadseregeinek gyakorlata a civil-testületekkel való kapcsolatokban | 214 |
Az 1989 utáni fejlődés irányai | 217 |
Adalékok egy terminológia kialakításához | 219 |
Irodalomjegyzék | 226 |
Murányi Zoltán: A civil kontroll néhány jogfilozófiai és politika-elméleti problémája a magyar honvédelemben | 227 |
Áttekintés | 227 |
Fogalmak | 228 |
A polgári irányítás színterei és perspektívái | 238 |
Szabó János: A fegyveres erők civil-kontrolljának új áramlatai a fejlett demokráciákban | 245 |
Beveeztő | 245 |
A civil-katonai kapcsolatok problémája | 246 |
A civil-katonai kapcsolatok teoretikus alapjai és a teóriák "elfáradás" a posztbipoláris periódusban | 254 |
A civil-kontroll kulturális vonatkozású konfliktusai | 270 |
Tipikus civil-kontroll konfliktusok a biztonság és a védelem demokratikus menedzsmentjében | 276 |
Model-másságok, avagy egyöntetűség és variabilitás az érett demokráciák civilkontroll megoldásban | 284 |
Irodalomjegyzék | 301 |
Utószó (Dr. Armin Steinkamm) | 307 |
Függelékek: | |
A szerzők rövid tudományos életrajza | 310 |
Tájékoztató a Leszerelési és Civil-Katonai Kapcsolatok Központjáról | 315 |
Angol nyelvű összefoglaló | 317 |