Fülszöveg
Részlet a könyvből:
Csausz Vilmos
A TANULÓSZOBA, MINT AZ OKTATÓ-NEVELŐ MUNKA SEGÍTŐJE
A tanulószoba hagyományos értelmezése és a tanulószobában kialakult hagyományos munka nem felel meg azoknak a követelményeknek, amelyek oktatáspolitikánk fejlesztésében előttünk állnak. A tanulószoba oktató-nevelő munkájának elemzésénél messzemenően egységben kell, hogy jelentkezzenek az oktatás és a nevelés, határozott körvonalat kell, hogy kapjon az öntevékeny és önálló ismeretszerzés, meg kell, hogy változzon a tanulók és nevelők kapcsolata. Eddig az oktatási oldal dominált a tanulószobai munkában, mely egyet jelentett a „csenddel", a túlságosan megszervezett tanulópári munkával, időpontokhoz rögzített tanulócsoport foglalkozásokkal. Az iskolákban adott lehetőségeket nem vagy csak alig tudták a tanulók az öntevékeny tanuláshoz, önálló ismeretszerzéshez felhasználni. Ez általában a szakos nevelők lelkiismeretes munkájától függött, alkalomszerű volt,, megfelelő feladatokhoz — tanulmányi...
Tovább
Fülszöveg
Részlet a könyvből:
Csausz Vilmos
A TANULÓSZOBA, MINT AZ OKTATÓ-NEVELŐ MUNKA SEGÍTŐJE
A tanulószoba hagyományos értelmezése és a tanulószobában kialakult hagyományos munka nem felel meg azoknak a követelményeknek, amelyek oktatáspolitikánk fejlesztésében előttünk állnak. A tanulószoba oktató-nevelő munkájának elemzésénél messzemenően egységben kell, hogy jelentkezzenek az oktatás és a nevelés, határozott körvonalat kell, hogy kapjon az öntevékeny és önálló ismeretszerzés, meg kell, hogy változzon a tanulók és nevelők kapcsolata. Eddig az oktatási oldal dominált a tanulószobai munkában, mely egyet jelentett a „csenddel", a túlságosan megszervezett tanulópári munkával, időpontokhoz rögzített tanulócsoport foglalkozásokkal. Az iskolákban adott lehetőségeket nem vagy csak alig tudták a tanulók az öntevékeny tanuláshoz, önálló ismeretszerzéshez felhasználni. Ez általában a szakos nevelők lelkiismeretes munkájától függött, alkalomszerű volt,, megfelelő feladatokhoz — tanulmányi verseny, pályázat, stb. — kapcsolódott.
Az oktatási feladatok mellett, ezzel párhuzamosan most azt a célt kell megvalósítani, hogy a tanulószoba a nevelőmunka sokoldalú színhelye is legyen. A szocialista emberré válás fontos tényezője a munka, az olyan önálló munka, amely sok szállal kapcsolódik a közösséghez, amelyet a tanulók nem elszigetelten végeznek, amelyben a tanuló és a nevelő „szocialista emberi" kapcsolatai erősödnek meg.
Az állami oktatás helyzetéről és fejlesztésének feladatairól szóló párthatározat az előbbieket következőképpen fogalmazza meg: „Az iskolának egész tevékenységével önálló, aktív, kezdeményező, alkotó személyiségeket kell nevelnie. Meg kell alapoznia a tanulók világnézetét; a szocialista magatartás erkölcsi elveinek megismertetésével és a gyermeki, tanulói, hallgatói közösségeken
5
Vissza