1.062.356

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyógypedagógia pedagógiai-pszichológiai kérdéseiről

Szerző
Lektor
Gyula
Kiadó: APC-Stúdió BT.
Kiadás helye: Gyula
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 152 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9135-72-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Jelen kötetet haszonnal forgatják majd mind a gyógypedagógus képzés elején állók, a gyógypedagógiai asszisztensek, de alkalomadtán tanárok, tanítók is.
Átfogó képet, szemléletet kíván nyújtani a terület pedagógiai vonatkozásairól. Elsősorban a területtel épp megismerkedni készülő számára fontos, hogy betekintést kapjon a pszichológia néhány olyan területére, amelyek kapcsolatát a gyógypedagógiai területtel viszonylag ritkán veszik szemügyre, ugyanakkor a nevelési, "pedagógusi" praktikum szempontjából különösen lényeges.
"A nyelvfejlődés mind a törzsfejlődésben, mind az egyén fejlődésében társadalmi jelenség. Elsődleges szerepe a közlési folyamatban, a kommunikációban van. Azonban a nyelv nemcsak az emberek közötti külső kommunikáció eszköze, hanem olyan belső kommunikációs eszköz is, amelyet a gondolkodásban is használunk. A nyelv, mint a "külső és belső" világ közötti kapcsolat, fontos szerepet játszik az egyén fejlődésében."
"Az a gyermekcsoport, amelyet ma tanulásban... Tovább

Fülszöveg

Jelen kötetet haszonnal forgatják majd mind a gyógypedagógus képzés elején állók, a gyógypedagógiai asszisztensek, de alkalomadtán tanárok, tanítók is.
Átfogó képet, szemléletet kíván nyújtani a terület pedagógiai vonatkozásairól. Elsősorban a területtel épp megismerkedni készülő számára fontos, hogy betekintést kapjon a pszichológia néhány olyan területére, amelyek kapcsolatát a gyógypedagógiai területtel viszonylag ritkán veszik szemügyre, ugyanakkor a nevelési, "pedagógusi" praktikum szempontjából különösen lényeges.
"A nyelvfejlődés mind a törzsfejlődésben, mind az egyén fejlődésében társadalmi jelenség. Elsődleges szerepe a közlési folyamatban, a kommunikációban van. Azonban a nyelv nemcsak az emberek közötti külső kommunikáció eszköze, hanem olyan belső kommunikációs eszköz is, amelyet a gondolkodásban is használunk. A nyelv, mint a "külső és belső" világ közötti kapcsolat, fontos szerepet játszik az egyén fejlődésében."
"Az a gyermekcsoport, amelyet ma tanulásban akadályozottnak tekintünk, az iskolaügy gyors változásának következményeként jelent meg. Az iskolakötelezettség következményeként a tanulási eredményességet minden tanuló számára ugyanazon mérték szerint határozták meg. A megítélés alapja a más gyermekekkel való összehasonlítás volt. Az egyre növekvő osztálylétszámok, a nem mindig sikeres tanárokat arra késztették, hogy úgy vegyék át a tananyagot, hogy az egyes tanulók elsajátítási képességére kevés figyelmet fordítsanak.
Ilyen feltételek következtében a tanulók között a tanulási eredményességet illetően különbségek keletkeztek. Szembetűnővé vált az, hogy a tanulók egy része tanulási nehézséggel küszködik s az iskola képtelen alkalmazkodni ehhez a csoporthoz. Úgy reagáltak, hogy a tanulásban gyenge eredményt felmutatók a "normál/tehetségesek" tanulmányi előmenetelét gátolják. Másrészt megfogalmazódott a tanulásban gyengébb eredményt felmutatóknak nyújtható fokozott segítségnyújtás lehetősége. E probléma okát kizárólag a tanulók hiányos képességeiben látták, nem pedig az iskolai struktúra, az oktatásszervezés ismertetőjegyeiben, és egyáltalán nem a didaktikában és a metodikában." Vissza

Tartalom

Bevezető3
Előszó5
Az integrált nevelés6
A "tanulásban akadályozottság", mint iskolaszervezési kategória7
Nemzetközi gyakorlat9
Hatása a tanulmányi előmenetelre10
Csak hosszútávon várható hatások10
Tanulásban akadályozottakkal kapcsolatos kutatások10
A kutatás kérdései11
A differenciált oktatási intézmények megjelenése12
Az iskolai integráció hatása a szociális státuszra17
A szociális státusszal kapcsolatos kutatási eredmények17
Az integratív pedagógiától az inkluzívig18
A személyiség pszichikai sajátosságairól kialakult álláspontok18
A személyiség fogalma21
A személyiség meghatározása21
A személyiség szerkezete24
A tanulási képességekről, a tanulási akadályozottságról24
A gyógypedagógiai pszichológiai gondolkodás tartalmi kérdései25
A beszéd szerepe a kapcsolatképzésben és a viselkedésszabályozásban27
A nyelv gondolkodás- és kultúraformáló27
A nyelvi relativitás elmélete28
A nyelvi kommunikáció típusai29
Intellektuális képességek motivációja29
A kommunikatív és kognitív viselkedés összefüggéseiről30
Fejlődéselmélete és néhány zavara31
A strukturális elmélet31
Előfeltételei és kezdeti fázisai33
Beszédfejlődés az óvodáskorban33
A beszéd és az anya-gyermek kapcsolat zavara34
A hospitalizmus hatása az óvodás korú gyermek beszédsajátosságaira35
Az értelmileg sérült gyermekek nyelvhasználata37
A cselekvés beszéddel való szabályozása37
A teljesítményzavarok tanulási zavarral kapcsolatos aspektusai39
Szükségletszabályozás kérdései40
A személyiség aktivitása és alkalmazkodása40
A nehezen nevelhetőség44
Típusai és megoldási javaslatok45
Kialakulásuk lehetséges okai47
A figyelemzavar, impulzivitás és hiperaktivitás51
Pedagógusok véleménye a nehezen kezelhetőségről57
A tanulási zavar fogalma, kutatási irányzatai57
Koncepcionális kérdések a tanulási zavar fogalma körül58
Speciális, sajátságos tanulási nehézségek60
Irányzatok a tanulási zavarok kutatásában és terápiájában61
A tanulási zavarok alkategóriái61
Diszlexia, diszgráfia62
Az olvasás és írás - zavarokból eredő magatartásproblémák68
A számolászavarról69
Pszichoneurológiai tanulási zavarok69
A diagnosztika szerepe70
A pedagógus szerepe a prevencióban és korrekcióban70
A különböző tesztek jelzőértéke a tanulási zavar diagnosztizálásában71
Preventív diagnosztikai eljárások72
A részképesség-zavar75
Általában a részképességi működési zavarokról75
Részképesség-zavarok diagnosztikája76
Az értelmileg akadályozottak pszichológiája79
Társadalmi, szociális, affektív vonatkozások79
A társadalmi változások szerepe80
Az intelligenciakutaás hatásai80
Szociális kompetencia értelmileg akadályozottnál81
A személyiség érzelmi, affektív szférája82
Értelmileg akadályozottak affektív zavarai84
Fejlődési vonatkozások85
Organikus okok85
Motoros jellemzők86
Szociális fejlődés87
A kognitív fejlődés sajátosságai87
Kognitív fejlődés általános jellemzői87
Az észlelés és a környező világban tájékozódás94
A kognitív funkciók zavarai többszörös akadályozottságnál97
Értelmileg akadályozottak kognitív funkcióinak specialitásai98
Az emlékezeti folyamatokról100
A figyelem104
A tanulás106
A DOWN-betegségről109
Az autizmus jellegzetességei, tünetei111
Diagnosztika és terápia115
A fogyatékos gyermekek pszichológiai fejlődése - személyiségfejlődés115
Az akadályozottság diagnosztikája116
Az értelmileg akadályozottak diagnosztikájának sajátosságai117
Akadályozottság-diagnosztikáról118
Intelligencia-mérés dilemmái a fogyatékosoknál121
A fogyatékos gyermekek korai fejlesztése, rehabilitációja122
A rehabilitációkról általában122
A korai fejlesztés123
Korai fejlesztés, áthelyezés, tanácsadás, tanácsadó szolgálatok125
Terápia, fejlesztés, tanácsadás126
Az esélyegyenlőség126
A terápiás módszerek pszichológiai aspektusa127
Gyógypedagógiai fejlesztés128
A célzott frekvenciájú relaxáció128
A zene erejével129
Gyógytorna, mozgásfejlesztés129
Játékterápia130
A nevelési környezet feladatai132
A személyiség szociális dimenziója134
A kommunikáció és interakció134
A társas kapcsolatok alakulása136
A kapcsolatteremtés139
A személyes viszonyulás141
Társas beilleszkedés142
Kötődések143
Kapcsolatkészség143
Az azonosulás144
Elnézés, elfogadás, elutasítás, szeretet kérdései145
Siker, kudarc146
Kontroll és személyiségfejlődés146
Önkontroll, pozitív kontroll147
Tartalomjegyzék148
Irodalom151

Gergely Jenő

Gergely Jenő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gergely Jenő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem