Előszó | 8 |
Megnyitó: Tóth János | 13 |
Kitüntetések átadása | 13 |
Plenáris ülés | |
Mihalovics Jenő: A siketek óvodájának szerepe és jelentősége a hallássérült gyermekek korai nevelésében, oktatásában és gondozásában | 16 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A gyógypedagógiai pszichológia megjelenése a terápiás és fejlesztő programokban a fogyatékosságügy különböző területein | 21 |
Dr. Szilasi Anna: Egészségügyi szakigazgatási lehetőségek, módszerek és tapasztalatok a foglalkozási rehabilitáció terén | 27 |
Szakosztályi ülések | |
Iskolaegészségügyi Szakosztály | |
Farkas Miklós: Az egészségnevelés sajátos formái a hallássérültek iskoláiban | 38 |
Révay György: Értelmi fogyatékos gyermekek egészségnevelésének sajátosságai | 44 |
Sziráki Katalin: Felnőtt értelmi fogyatékosok egészségnevelése a Budapest VII. kerületi Szociális Foglalkoztatóban | 49 |
Dr. Veres Judith: Időskorúak egészségnevelése | 59 |
Doc. RNDr. Ivan Drobny, Csc.-Miroslav Stefunko: A kisegítő iskolai tanulók növekedési és fejlődési akcelerációja | 68 |
A Látás- és Mozgásfogyatékosságügyi Szakosztályok együttes ülése | 73 |
Dr. Benczur Miklósné: Bevezető | 73 |
Fehér Anna: Munkatapasztalatok látás - mozgássérült gyermekek egyéni fejlesztésében | 74 |
Dr. Hegedüs Lajos: A mozgáskorlátozottak érdekvédelme és a gyógypedagógia kapcsolatának Somogy megyei tapasztalatai | 79 |
Gerdelics Ferenc: A gyógypedagógiai nevelés hatásai a látássérülek életvitelére | 85 |
Dr. Török Ágnes: Beszámoló a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete gyermek és ifjúsági csoportja munkájából | 88 |
Turi József: Vakok és gyengénlátók az egészségügy területén | 91 |
Dr. Pálhegyi Ferenc: A család mint akadályozó és fejlődést előmozdító tényező a vak gyermekek életében | 94 |
Bali Károlyné: A Mozgássérültek Somogy megyei Egyesülete gyermek- és ifjúsági csoportjának tevékenysége | 101 |
Dérczyné Somogyi Veronika: Súlyosan látássérült csecsemők és kisgyermeke fejlesztésének lehetőségei irányított családi neveléssel és játszócsoportban | 105 |
Dr. Csocsán Lászlóné: Zárszó | 109 |
Hallásfogyatékosságiügyi Szakosztály | |
Farkas Miklós: Megnyitó | 111 |
Duránczky József ny. igazgató, c. főiskolai tanár: Az óvodáskorú hallássérült gyermekek nevelő-oktató munkájának megszervezése Somogy megyében, 25 éves a Sikertek Kaposvári Óvodája | 114 |
Borsos Istvánné: Szituatív beszélgetés csoportmunkában. A párbeszédes forma kialakításának módjai a kis-közép- és nagycsoport anyanyelvi foglalkozásain | 120 |
Daxner Gáborné: A "vegyes" óvodai csoport komplex fejlesztő munkája | 124 |
Sümegi Józsefné: A matematikai gondolkodás megindítása tevékenykedtetés alapján | 127 |
Dr. Csányi Yvonne: Gondolatok a siketek óvodai neveléséről egy országos felmérés kapcsán | 131 |
Némethi Lászlóné: A figyelem fejlődésének tapasztalatai siket óvodáskorú gyemekeknél | 137 |
Dr. Ljubormir Savic: A hallásfogyatékos tanulók olvasással és szövegértéssel kapcsolatos problémái | 139 |
Pszichopedagógiai Szakosztály | |
Gelencsér István: A pszichopedagógus szerepe az egészségügyi gyermekotthonok habilitációs munkájában | 143 |
Farkas István: Gyógypedagógiai tevékenység egy kórházi menthalhygiénés osztályon | 147 |
Rózsáné Czigány Enikő: Kórházak gyermek- és ifjúsági osztályain dolgozó gyógypedagógusok helyzete | 151 |
Falvai Rita: A pszichopedagógus helye, szerepe a nevelési tanácsadók team-munkájában | 155 |
Majorossy Imréné: Speciális pedagógiai ismeretek és módszerek szükségessége az általános iskolákban | 159 |
Mendi Rózsa: Cigány gyermekek nevelésével, oktatásával kapcsolatos kérdések | 167 |
Dr. Dobos László: A pszichopedagógiai tevékenység keretei nevelőotthonban | 173 |
Együd János: A pszichopedagógus szerepe a nevelőotthon irányító és nevelő munkájában | 177 |
Kriminálpedagógiai Szakosztály | |
Dr. Valenti Rudolf: A család, házasság-válás, lakás, munkahely szerepe az öngyilkosságokban | 182 |
Eperjesi Ernő: A zártintézeti nevelés és a megelőzés összefüggése | 187 |
Dr. Pál László: A társadalmi szervek szerepe a fiatalkorúak veszélyeztetettségének és bűnözésének megelőzésében | 191 |
Dr. Orbán István: A gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos dokumentumok előírásának végrehajtási tapasztalatai Somogy megyében | 203 |
Phdr. Elene Hapáková: A nevelőintézetekben élő gyermekek családjainak jellemzése | 207 |
Dr. Parais Lajosné: A veszélyeztetettség kérdése a kisegítő iskolában | 210 |
Füleki István: Állami gondozottak nevelése munkásszállón | 218 |
Hozzászólások | |
Vadas György | 223 |
Koltai Éva | 225 |
Bérces István | 227 |
Dér Mária | 228 |
Értelmi-fogyatékosságügyi Szakosztály | |
Káli Istvánné: Az új óvodai program tapasztalatai a nevelőotthonos fogalalkoztató iskolában | 231 |
Borbély Sjoukje, Jászberényi Márta, Kedl Márta: A korai gyógypedagógiai-pszichológiai fejlesztés lehetőségei egyéni és kiscsoportos foglalkozásokkal | 234 |
Kissné Hafner Éva: A korai fejlesztés jelentősége a 2-4 éves Down-syndromás gyermekek óvodaelőkészítő csoportjában | 243 |
Pogány Andrásné: Az iskola és a család együttműködésében rejlő lehetőségek hasznosítása a kisegítő iskolai osztályfőnöki munkában | 249 |
Dr. Fonyó Ilona-Jászberényi Márta: 16-28 éves értelmi fogyatékos fiatalok klubterápiája | 262 |
Módné Hollós Mária-Hodászné dr. Sarkady Kamilla: Végzős kisegítő iskolai tanulókkal folytatott - pszichodráma elemekkel átszőtt - személyiségfejlesztő kiscsoport első tapasztalatai | 266 |
Radványiné Hay Ottília: Down-syndromás személyek életsorsának nyomonkövetése | 272 |
Tölgyszéki Gyuláné: A problémamegoldó gondolkodásra nevelés néhány módszertani kérdése a kisegítő iskolában, az új nevelési-oktatási terv tükrében | 284 |
Ghyczy Györgyné-Révay György: Utógondozás a kisegítő iskolás, állami gondozott volt növendékek körében | 290 |
A Szociális-szervezői Szakosztály és a Szociálrehabilitációs Szövetség Fogyatékosságügyi Szakcsoportjának együttes ülése | |
Dudák Lajos: Fogyatékosok helyzete, ellátása, érdekvédelme Somogy megyében | 296 |
Milicz Miklósné: A megyei foglalkoztató Intézet létesítésével, beindításával, működésével kapcsolatos kezdeti nehézségek, tapasztalatok | 301 |
Szabó János: A Vöröskereszt tevékenysége a fogyatékosok ellátásban Somogy megyében | 306 |
Dékány Lajosné-Sáhó Erzsébet: Mozgássérült fiatalok életkörülményeinek alakulása az intézeti gondozás megszünése után | 310 |
Logopédiai Szakosztály | |
Torda Ágnes: Dadogó gyemekek játékterápiája | 318 |
Huba Judit: Pszichomotoros fejlesztés | 322 |
Gerebenné Várbíró Katalin: A logopédia és a pszichológia kapcsolata | 329 |
Plenáris ülés | |
Dr. Chikán Csaba: A mozgáskorlátozottak érdekvédeldmi szervezeteinek tevékenysége és a gyógypedagógia kölcsönhatása | 338 |
Volentics Anna: Szemléleti kérdések a pszichopedagógia értelmezésében | 349 |
Dezső Erzsébet: A gyógypedagógia felügyelet helye, szerepe a Somogy megyei felügyeleti kísérletben | 355 |
Kamper Antal: Rehabilitációs lehetőségek a kisegítő iskolában | 361 |
Dr. Forstreuter Jánosné: A mozgássérültek pályaválasztási lehetőségei és problémái | 367 |
Prof. PhDr. Vladislav Pozár: A patopszichológia mint határterület értelmezése és alkalmazása a gyógypedagógiában | 370 |
Zárszó: Balassi Tibor | 375 |
A konferencia résztvevőinek névsora | 377 |