kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Medicina Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 432 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 19 cm x 13 cm |
ISBN: | 963-240-434-3 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
Előszó | 39 |
Differenciálódás, integrálódás, interdiszciplinaritás a gyógypedagógiában (Gordosné dr. Szabó Anna) | 41 |
Történeti előzmények | 42 |
A fejlődés egyetemes törvényszerűségeiről | 43 |
A magyar gyógypedagógia fejlődése | 48 |
Gyógypedagógiai tipológia | 52 |
Közös jellemzők | 56 |
A differenciálás szükségessége és határai | 57 |
Problémák | 64 |
Gyógypedagógiai tevékenység | 65 |
Az általános és speciális dialektikus egysége | 71 |
Tevékenységformák | 74 |
Fejlődési tendenciák | 76 |
A gyógypedagógia mint tudomány | 77 |
Többszintű integráció, pedagógiai dominancia | 80 |
Belső diszciplínarendszer | 83 |
Várható további specializálódás és integrálódás | 86 |
Irodalom | 88 |
A gyógypedagógia szociológiai problémái (Dr. Tóth György) | 92 |
A gyógypedagógiai szociológiai kutatások szükségessége | 93 |
A szociológiai kutatás - a prognosztikai szemlélet - és a pedagógiai tervezés néhány összefüggése | 93 |
A szocializáció, a rehabilitáció és a deviancia fogalmának jelentősége a gyógypedagógiai szociológiában | 96 |
A sérült személyiség komplex tanulmányozásának fontossága. A társtudományok által elért eredmények figyelembevételének jelentősége | 99 |
A szociológiai szemlélet elfogadása néhány - a gyermekkel és az emberrel foglalkozó - tudomány területén, és ezek kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával | 101 |
A szociológiai szemléletmód érvényre jutása a pedagógiában és a pedagógusképzésben | 101 |
A szociológiai szempontú megközelítés térhódítása a gyógypedagógiában | 103 |
A szociálpszichológiának és a nevelés szociálpszichológiájának kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával | 105 |
Az orvosi-egészségügyi szociológia kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával | 106 |
A személyiségzavar szociológiai szempontú megközelítésének fontossága a gyógypedagógiában | 108 |
Az alkoholizmus káros hatása a személyiségfejlődésre | 109 |
A sérült személyiségű fiatalok bűnözése. Kutatási feladatok | 110 |
Állami gondozottak a gyógypedagógiai intézményrendszerben. Kutatási feladatok | 112 |
A cigány tanulók integrálódásának néhány kérdése. A vizsgálódás iránya | 113 |
A sérült személyiségű gyermekek fokozott veszélyeztetettsége. A kutatás lehetőségei | 114 |
A gyógypedagógiai szociológia kutatómunka szempontjából hasznosítható eredmények. A kutatómunka további feladatai | 116 |
Néhány vizsgálat eredményeinek áttekintése a gyógypedagógiai szociológiai kutatómunka szempontjából | 118 |
Az orvosegészségügyi felmérések néhány tanulsága | 120 |
További kutatási feladatok és a koordinálás szükségessége | 121 |
Irodalom | 122 |
A modern gyógypedagógia orvosi (egészségügyi) problémái (Dr. Csabay László és Dr. Göllesz Viktor) | 129 |
Az orvosi munka jellegének változásai. Történeti alapok (Dr. Göllesz Viktor) | 129 |
Szemléleti alapok | 131 |
A gyakorlati megvalósítás. Akadályok | 132 |
Az orvosi munka specifikus jellege | 133 |
Problémák a fogyatékosságok orvosi diagnosztikájában (Dr. Csabay László) | 134 |
Az orvos gyakorlati feladatai a gyógypedagógiai intézményekben. Terápiás lehetőségek (Dr. Csabay László) | 140 |
Első - általános és speciális - vizsgálatok | 142 |
Ismételt - általános és speciális - vizsgálatok. Terápiás kontroll | 144 |
Tennivalók a gyógypedagógiai intézményből távozó gyermek körül | 144 |
Az orvos feladatai a foglalkozásbeli és szociális rehabilitáció előkészítésében. Néhány elvi és gyakorlati szempont. (Dr. Göllesz Viktor) | 145 |
Irodalom | 149 |
A gyógypedagógiai pszichológia korszerű szemléleti kérdései (Lányiné dr. Engelmayer Ágnes) | 154 |
A gyógypedagógiai pszichológia hagyományos értelmezése | 155 |
Fő változások a társadalmi és tudományos közgondolkodás ember- és gyermekszemléletében | 159 |
Fő tendenciák a gyógypedagógiai pszichológia szemléletének, céljának és munkaterületének átalakulásában | 161 |
Az egész személyiség figyelembevétele a szociális interakció hatásaiban | 161 |
Az életkori határok tágulása | 164 |
A pozitív személyiségjegyek feltárása | 167 |
A fogyatékosok és épek közötti határ megvonásának kérdése | 168 |
A normalizáció elv | 172 |
A sérült személyiség komplex megismerésének és vizsgálatának elve | 173 |
Homogenitás és heterogenitás mint szelekciós elv | 175 |
A sérült személyiség fejlesztésének pszichológiai elvei | 175 |
A gyógypedagógiai pszichológia továbbfejlődésének perspektívái | 177 |
Irodalom | 179 |
A gondolkodás korrekciós nevelésének pszichológiai alapjai (Dr. Bödör Jenő) | 184 |
A gondolkodás fejlesztésének alapelvei | 184 |
A gondolkodás fejlesztésének társadalmi meghatározottsága | 184 |
A gondolkodás fejleszthetőségének elve | 185 |
A gondolkodás korrekciós nevelésének elve | 190 |
Az általános törvényszerűségek sajátos érvényesülésének elve | 199 |
A gondolkodásfejlesztés új útjai | 203 |
Debilis tanulók gondolkodásának korrekciós neveléséről | 206 |
Az individulis eltérések szerepe a gondolkodás korrekciós nevelésében | 208 |
A konkrét-szemléletes és az absztrakt-szóbeli gondolkodás kapcsolatának sérülése és korrekciója | 213 |
Irodalom | 223 |
A hallási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (László András) | 228 |
A hallási fogyatékosság fogalma | 229 |
A hallási fogyatékosok csoportosítása | 231 |
A hallási fogyatékosok száma | 233 |
A halláskárosodás kihatásai | 235 |
A hallási fogyatékos gyermek fejlődése az iskoláskorig | 237 |
A hallási fogyatékos gyermek nevelése a családban | 240 |
A hallási fogyatékos óvodai nevelése | 243 |
A hallási fogyatékosok iskolarendszere | 245 |
A hallási fogyatékosok iskolai nevelésének célja és feladatai | 248 |
Az oktatás és képzés tartalma | 249 |
A hangbeszéd kialakítása | 251 |
Hallásnevelés | 254 |
A hallásnevelés célja és feladatai | 255 |
A hallásnevelés általános módszerei | 258 |
A jelbeszéd | 259 |
Irodalom | 262 |
Az értelmi fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Sziklay Béla) | 263 |
Az értelmi fogyatékosság fogalma, az értelmi fogyatékosok csoportosítása | 263 |
Az értelmi fogyatékosság fogalma | 264 |
Az értelmi fogyatékosok csoportosítása | 267 |
Az értelmi fogyatékosok egyes csoportjainak jellemzése | 270 |
Az értelmi fogyatékosok iskolahálózatának kialakulása (1897-1974) | 276 |
A fogyatékosok tankötelezettségének bevezetése előtti időszak (1897-1921) | 276 |
A fogyatékosok tankötelezettségét elrendelő 1921. év XXX. tc. hatálybalépése és a felszabadulás közötti időszak (1921-1945) | 279 |
A felszabadulást követő időszak (1945-1975) | 281 |
Az értelmi fogyatékos tanulók jelenlegi iskolarendszere | 286 |
A foglalkoztató iskola | 286 |
A kisegítő iskola (osztály, nevelőotthon) | 290 |
Kisegítő iskolai továbbképző tagozat | 297 |
Irodalom | 300 |
A látási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Dr. Méhes József) | 302 |
A kialakulás mozzanatai | 302 |
Speciális út a vakok nevelésére | 304 |
Kísérlet az együttes nevelésre | 304 |
A tiflopedagógia gyógypedagógiai orientációja (ophthalmodefektológia) | 306 |
A gyógypedagógia általános elmélete és a tiflopedagógia | 309 |
Társadalmi funkció és praxis | 310 |
Izoláció és elidegendés | 311 |
Defektivitás és életforma | 311 |
Pedagógiai effektivitás és terápia | 312 |
A gyógypedagógia és a nil nocere princícpiuma | 314 |
Gyógypedagógia és reszocializáció | 315 |
A tiflopedagógia kompetencia-felosztása | 316 |
Típustan | 317 |
Szelekcióstan | 324 |
Kompenzáló neveléstan | 332 |
Tiflodidaktika és metodika | 340 |
Rehabilitációs tan | 341 |
Irodalom | 342 |
A beszédkutatás jelentősége a gyógypedagógiában (Subosits István) | 345 |
A beszéd és szocializáció | 345 |
A gyógypedagógia központi kérdése: a beszéd kialakítása, illetve korrekciója | 347 |
A beszédhibák experimentális kutatásának fejlődése | 351 |
A kóros beszéd artikulációjának kísérleti vizsgálata | 356 |
Adatok a beszédhibák akusztikájához | 360 |
Az experimentális beszédkutatás és a beszédkorrekció összefüggése | 375 |
Irodalom | 379 |
A fogyatékosok társadalmi rehabilitációja (Dr. Göllesz Viktor) | 381 |
Az iskolai és a felnőttkori rehabilitáció ellentmondásai és összefüggései | 382 |
Az előzetes iskolázottság | 390 |
A foglalkozásbeli rehabilitáció | 394 |
A fogyatékosok pályaválasztásának sajátosságai | 394 |
A fogyatékosok szakmunkásképzése | 404 |
Foglalkoztatás szociális intézetekben | 408 |
A felnőtt fogyatékosok rehabilitációjának intézményrendszere | 411 |
Védőmunkahelyi foglalkoztatás | 412 |
Társadalmi törekvések | 418 |
Küzdelem a tradíciók és az izoláció ellen | 418 |
Érdekvédelmi szervezetek | 422 |
Szakirányú társadalmi szervezetek | 422 |
Szociális gondoskodás és rehabilitáció összefüggése | 423 |
Szakember-ellátottság | 424 |
Irodalom | 425 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.