kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Medicina |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 405 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 19 cm x 13 cm |
ISBN: | 963-240-651-6 |
Megjegyzés: | Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva. |
Előszó | 39 |
Differenciálódás, integrálódás, interdiszciplinaritás a gyógypedagógiában (Gordosné dr. Szabó Anna) | 41 |
Történeti előzmények | 42 |
A fejlődés egyetemes törvényszerűségeiről | 43 |
A magyar gyógypedagógia fejlődése | 48 |
Gyógypedagógiai tipológia | 51 |
Közös jellemzők | 55 |
A differenciálás szükségessége és határai | 56 |
Problémák | 62 |
Gyógypedagógiai tevékenység | 63 |
Az általános és speciális dialektikus egysége | 69 |
Tevékenységformák | 71 |
Fejlődési tendenciák | 73 |
A gyógypedagógia mint tudomány | 74 |
Többszintű integráció, pedagógiai dominancia | 76 |
Belső diszciplínarendszer | 80 |
Várható további specializálódás és integrálódás | 83 |
Irodalom | 85 |
A gyógypedagógia szociológiai problémái (Dr. Tóth György) | 89 |
A gyógypedagógiai szociológiai kutatások szükségessége | 90 |
A szociológiai kutatás - a prognosztikai szemlélet - és a pedagógiai tervezés néhány összefüggése | 90 |
A szocializáció, a rehabilitáció és a deviancia fogalmának jelentősége a gyógypedagógiai szociológiában | 93 |
A sérült személyiség komplex tanulmányozásának fontossága. A társtudományok által elért eredmények figyelembevételének jelentősége | 95 |
A szociológiai szemlélet elfogadása néhány - a gyermekkel és az emberrel foglalkozó - tudomány területén, és ezek kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával | 97 |
A szociológiai szemléletmód érvényre jutása a pedagógiában és a pedagógusképzésben | 98 |
A szociológiai szempontú megközelítés térhódítása a gyógypedagógiában | 99 |
A szociálpszichológiának és a nevelés szociálpszichológiájának kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával | 101 |
Az orvosi-egészségügyi szociológia kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával | 102 |
A személyiségzavar szociológiai szempontú megközelítésének fontossága a gyógypedagógiában | 104 |
Az alkoholizmus káros hatása a személyiségfejlődésre | 104 |
A sérült személyiségű fiatalok bűnözése. Kutatási feladatok | 106 |
Állami gondozottak a gyógypedagógiai intézményrendszerben. Kutatási feladatok | 107 |
A cigány tanulók integrálódásának néhány kérdése. A vizsgálódás iránya | 109 |
A sérült személyiségű gyermekek fokozott veszélyeztetettsége. A kutatás lehetőségei | 110 |
A gyógypedagógiai szociológia kutatómunka szempontjából hasznosítható eredmények. A kutatómunka további feladatai | 111 |
Néhány vizsgálat eredményeinek áttekintése a gyógypedagógiai szociológiai kutatómunka szempontjából | 113 |
Az orvosegészségügyi felmérések néhány tanulsága | 115 |
További kutatási feladatok és a koordinálás szükségessége | 116 |
Irodalom | 118 |
A modern gyógypedagógia orvosi (egészségügyi) problémái (Dr. Csabay László és Dr. Göllesz Viktor) | 123 |
Az orvosi munka jellegének változásai. Történeti alapok (Dr. Göllesz Viktor) | 123 |
Szemléleti alapok | 125 |
A gyakorlati megvalósítás. Akadályok | 126 |
Az orvosi munka specifikus jellege | 127 |
Problémák a fogyatékosságok orvosi diagnosztikájában (Dr. Csabay László) | 128 |
Az orvos gyakorlati feladatai a gyógypedagógiai intézményekben. Terápiás lehetőségek (Dr. Csabay László) | 133 |
Első - általános és speciális - vizsgálatok | 136 |
Ismételt - általános és speciális - vizsgálatok. Terápiás kontroll | 137 |
Tennivalók a gyógypedagógiai intézményből távozó gyermek körül | 138 |
Az orvos feladatai a foglalkozásbeli és szociális rehabilitáció előkészítésében. Néhány elvi és gyakorlati szempont. (Dr. Göllesz Viktor) | 139 |
Irodalom | 142 |
A gyógypedagógiai pszichológia korszerű szemléleti kérdései (Lányiné dr. Engelmayer Ágnes) | 146 |
A gyógypedagógiai pszichológia hagyományos értelmezése | 147 |
Fő változások a társadalmi és tudományos közgondolkodás ember- és gyermekszemléletében | 147 |
Fő tendenciák a gyógypedagógiai pszichológia szemléletének, céljának és munkaterületének átalakulásában | 152 |
Az egész személyiség figyelembevétele a szociális interakció hatásaiban | 153 |
Az életkori határok tágulása | 155 |
A pozitív személyiségjegyek feltárása | 158 |
A fogyatékosok és épek közötti határ megvonásának kérdése | 159 |
A normalizáció elv | 162 |
A sérült személyiség komplex megismerésének és vizsgálatának elve | 164 |
Homogenitás és heterogenitás mint szelekciós elv | 165 |
A sérült személyiség fejlesztésének pszichológiai elvei | 166 |
A gondolkodás korrekciós nevelésének pszichológiai alapjai (Dr. Bödör Jenő) | 173 |
A gondolkodás fejlesztésének alapelvei | 173 |
A gondolkodás fejlesztésének társadalmi meghatározottsága | 173 |
A gondolkodás fejleszthetőségének elve | 174 |
A gondolkodás korrekciós nevelésének elve | 179 |
Az általános törvényszerűségek sajátos érvényesülésének elve | 186 |
A gondolkodásfejlesztés új útjai | 190 |
Debilis tanulók gondolkodásának korrekciós neveléséről | 195 |
Az individulis eltérések szerepe a gondolkodás korrekciós nevelésében | 195 |
A konkrét-szemléletes és az absztrakt-szóbeli gondolkodás kapcsolatának sérülése és korrekciója | 199 |
Irodalom | 209 |
A hallási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (László András) | 213 |
A hallási fogyatékosság fogalma | 213 |
A hallási fogyatékosok csoportosítása | 215 |
A hallási fogyatékosok száma | 218 |
A halláskárosodás kihatásai | 219 |
A hallási fogyatékos gyermek fejlődése az iskoláskorig | 221 |
A hallási fogyatékos gyermek nevelése a családban | 223 |
A hallási fogyatékos óvodai nevelése | 227 |
A hallási fogyatékosok iskolarendszere | 228 |
A hallási fogyatékosok iskolai nevelésének célja és feladatai | 231 |
Az oktatás és képzés tartalma | 232 |
A hangbeszéd kialakítása | 234 |
Hallásnevelés | 237 |
A hallásnevelés célja és feladatai | 238 |
A hallásnevelés általános módszerei | 241 |
A jelbeszéd | 242 |
Irodalom | 245 |
Az értelmi fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Sziklay Béla) | 246 |
Az értelmi fogyatékosság fogalma, az értelmi fogyatékosok csoportosítása | 246 |
Az értelmi fogyatékosság fogalma | 247 |
Az értelmi fogyatékosok csoportosítása | 250 |
Az értelmi fogyatékosok egyes csoportjainak jellemzése | 252 |
Az értelmi fogyatékosok iskolahálózatának kialakulása (1897-1974) | 258 |
A fogyatékosok tankötelezettségének bevezetése előtti időszak (1897-1921) | 258 |
A fogyatékosok tankötelezettségét elrendelő 1921. év XXX. tc. hatálybalépése és a felszabadulás közötti időszak (1921-1945) | 260 |
A felszabadulást követő időszak (1945-1975) | 262 |
Az értelmi fogyatékos tanulók jelenlegi iskolarendszere | 267 |
A foglalkoztató iskola | 267 |
A kisegítő iskola (osztály, nevelőotthon) | 271 |
Kisegítő iskolai továbbképző tagozat | 278 |
Irodalom | 280 |
A látási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Dr. Méhes József) | 282 |
A kialakulás mozzanatai | 282 |
Speciális út a vakok nevelésére | 284 |
Kísérlet az együttes nevelésre | 284 |
A tiflopedagógia gyógypedagógiai orientációja (ophthalmodefektológia) | 286 |
A gyógypedagógia általános elmélete és a tiflopedagógia | 289 |
Társadalmi funkció és praxis | 289 |
Izoláció és elidegendés | 290 |
Defektivitás és életforma | 291 |
Pedagógiai effektivitás és terápia | 291 |
A gyógypedagógia és a nil nocere princícpiuma | 293 |
Gyógypedagógia és reszocializáció | 294 |
A ti flopedagógia kompetencia-felosztása | 295 |
Típustan | 296 |
Szelekcióstan | 303 |
Tiflodidaktika és metodika | 318 |
Rehabilitációs tan | 319 |
Irodalom | 320 |
A beszédkutatás jelentősége a gyógypedagógiában (Subosits István) | 323 |
A beszéd és szocializáció | 323 |
A gyógypedagógia központi kérdése: a beszéd kialakítása, illetve korrekciója | 325 |
A beszédhibák experimentális kutatásának fejlődése | 329 |
A kóros beszéd artikulációjának kísérleti vizsgálata | 333 |
Adatok a beszédhibák akusztikájához | 337 |
Az experimentális beszédkutatás és a beszédkorrekció összefüggése | 351 |
Irodalom | 354 |
A fogyatékosok társadalmi rehabilitációja (Dr. Göllesz Viktor) | 356 |
Az iskolai és a felnőttkori rehabilitáció ellentmondásai és összefüggései | 357 |
Az előzetes iskolázottság | 365 |
A foglalkozásbeli rehabilitáció | 368 |
A fogyatékosok pályaválasztásának sajátosságai | 369 |
A fogyatékosok szakmunkásképzése | 378 |
Foglalkoztatás szociális intézetekben | 382 |
A felnőtt fogyatékosok rehabilitációjának intézményrendszere | 386 |
Védőmunkahelyi foglalkoztatás | 387 |
Társadalmi törekvések | 393 |
Küzdelem a tradíciók és az izoláció ellen | 393 |
Érdekvédelmi szervezetek | 397 |
Szakirányú társadalmi szervezetek | 397 |
Szociális gondoskodás és rehabilitáció összefüggése | 398 |
Szakember-ellátottság | 399 |
Irodalom | 400 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.