1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermekvédelem pszichológiai és pedagógiai alapjai

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 313 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-18-2783-6
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezető7
A mai gyermek- és ifjúságvédelem kialakulásának előzményei11
Néhány alapvető fogalom mai értelmezése11
A kultúra, a társadalom működésének zavarai és a gyermekvédelem összefüggése13
A kultúra értelmezésének néhány összefüggése14
Az értékfogalom értelmezéséről18
A gyermekvédelem kialakulásának főbb szakaszai27
A szakaszolásról27
Az elhagyott és "kitett" gyermekek helyzete az ókori népeknél29
Az elpusztítás vagy "kitevés"29
A gyermekáldozatok31
Az életben maradt árva és elhagyott gyermekek helyzete31
A szegénykérdés megjelenésének hatása az elhagyott és szegény gyermekek helyzetére32
A kereszténység megjelenésének hatása az elhagyott és szegény gyermekek helyzetére32
A gyermekvédelem alakulása a középkorban34
A gyermekvédelem kezdete Magyarországon36
A reneszánsz hatása a szegény, az elhagyott gyermekek helyzetének alakulása38
A reformáció és ellenreformáció hatása42
Az állami és karitatív intézmények időszaka a gyermekvédelemben43
Eszmei előkészítés és hősi erőfeszítések43
Az állami gyermekvédelem megjelenése44
A felvilágosodás programadó hatása45
Az állami gyermekvédelem fellendülése48
Az állami gyermekvédelem törvénybe iktatása52
A századfordulótól a demokratikus köztársaságig57
A Gyermekvédelmi Lap és a Gyermek című folyóirat szerepe58
A demokratikus köztársaság és a Tanácsköztársaság gyermekvédelmi tevékenysége63
Gyermekvédelem a két világháború között65
A Gyermekvédelem Lapj tevékenységéről69
A rendszeres és intézményes gyermekvédelem kialakulása70
Örökség és újjáépítés70
Tartalmi újjászületés72
A gyermekvédelem alakulása az 1949 és 1957 közötti években74
A gyermekvédelem fellendülése és megtorpanása75
A megtorpanás és útkeresés79
Észrevételek a mai gyermekvédelem szerkezeti és tartalmi útkereséshez82
A tudományos tevékenység fellendülése82
A személyiségelv érvényesítése85
Tevékenység és élmény86
Tartós személyes szeretetkapcsolat88
Az értékzavarok rendezése89
Önfejlesztő aktivitás90
Néhány szervezeti forma megújulása91
Az intézményes hálózat összehangolása92
Az állami gondoskodásról94
Állami nevelés helyett társadalmi nevelés96
A nevelőszülői hálózatról96
A hivatásos nevelőszülőkről97
A gyermekotthonok továbbfejlesztéséről97
A gyermekfalu-mozgalomról98
Összegzés99
A gyermekvédelem és intézményrendszere101
A gyermekvédelem értelmezésének néhány alapkérdése101
A fogalom meghatározásának módszertani problémái101
A gyermekvédelem területei103
A preventív gyermekvédelem103
A speciális gyermekvédelem105
A szociokulturális hatások jelentősége a gyermekvédelemben106
Reális felnőttkép, "emberléptékű" felnőttmodell107
A negatív hatások és következményeik110
Harmónia és konfliktus a gyermek szocializációjában112
A gyermekvédelem fontosabb alapfogalmai119
Kinek az érdeke?119
Ki a felelős?119
A gyermekvédelem fogalma121
A veszélyeztetés123
A pszichés sérülések125
A speciális gyermekvédelmi tevékenység megkezdése127
Az anómia szerinti felosztás131
A gyermekvédelem intézményei132
Hatósági és társadalmi szervezetek132
Adatok az egyházak gyermekvédő tevékenységéhez134
A speciális gyermekvédelem intézményei136
Az óvodai és iskolai gyermekvédelem szerepének megnövekedése141
Preventív gyermekvédelem az iskolában142
A speciális gyermekvédelem az óvodában és az iskolában144
A segítő pedagógiai, pszichológiai hatás146
Gyermekvédelmi gondozómunka az óvodában és az iskolában148
Pótló nevelés az óvodában és az iskolában148
A korrigáló nevelés151
A helyettesítő nevelés155
Az "értő figyelem" módszere156
Az általános és a speciális gyermekvédelem jogi vonatkozásai157
A családi jogállás158
A kiskorúakról való állami gondoskodás158
Védő- és óvóintézkedések159
A szülői felügyelet megszüntetése és szüneteltetése160
A kiskorúakról történő állami gondoskodás160
Az örökbefogadás161
Fiatalkorúakra vonatkozó néhány büntetőjogi rendelkezés162
Utógondozás - pártfogás163
Fiatalkorúak jogi védelme163
A szociokulturális ártalmak, a gyermek- és ifjúkori személyiségzavarok összefüggései164
Az ártalomforrás, a veszély és a pszichés zavar fogalma164
Az ártalomforrás és a veszély fogalma164
A szociokulturális ártalom167
A pszichés zavarok megnyilvánulásainak jelöléséről168
A pszichikus jelenségek, a személyiség kialakulásának és működésének feltételei172
A személyiségelvre épülő gyermekvédelem172
Az öröklött adottságok (biológiai potenciál)173
Az adaptivitás177
A szellemi adottságok179
A tipológiai ismeretek szerepe a gyermekvédelemben183
Az exravertált és az introvertált típus187
A szociokulturális hatások jelentősége a pszichikus jelenségek és a pszichikus rendszer kialakulásában189
A természeti környezet szerepe190
A kultúra mint feltételrendszer190
A tesi gondozás, az ápolás és a higiéniai feltételek191
A személyes kötődés jelentősége192
A testi-lelki érintés194
A bizalom196
A gazdasági, társadalmi hatások és az intézmények197
A hagyományok, a történelmi emlékek és értékek tisztelete199
A nevelés szerepe a személyiséggé válás folyamatában201
A nevelés és a szocializáció összefüggése201
A nevelés fogalmának értelmezése203
A nevelés fontosabb színterei és eszközei203
A személyiség fejlődését meghatározó késztetések207
Biológiai jellegű dinamikák222
A természeti és a szociokulturális hatások késztetései222
A személy értékrendje mint késztető erőforrás224
A célrendszerbeli értékek és a pszichés dimamika225
A tágabb környezet késztetései227
Az ösztönző energiák egyéni különbségei228
Szociokulturális ártalomforrások, leggyakoribb veszélyformák229
Az antropogén veszélyek230
A házastársi és a családi konfliktusok hatása233
A konfliktusok fokozatai234
Az állandósult házastársi és családi diszharmónia (életminőség-romlás) forrása és hatásai236
A házastársi és családi diszharmóniát kiváltó leggyakoribb okok236
Az elhagyás és az elhanyagolás242
A szülők nevelési stílusából eredő hatások244
A szülők alkoholizmusa247
A válás hatása a gyermekek szocializácójára251
A válások számszerű alakulása252
A különböző életkorú gyermekek reakciói a válási krízisre253
Az új család255
A bűnözés és a lumpen környezet hatása gyermekre257
A kedvezőtlen iskolai hatások260
A szegénység hatása a gyermekek szocializációjára263
A szegénység hatása a gyermekek fejlődésére264
A pozitív családi és iskolai hatások esetén korrigálható személyiségzavarok főbb típusai265
Szorongás: út a személységzavarhoz266
A személyiségzavarok néhány általánosabb sajátossága 266
Retardáció és regresszió267
Gyakrabban előforduló viselkedési, életvezetési és beilleszkedési (disszociális) zavarok270
A pszichoszomatikus reakciók és zavarok értelmezése281
A pszichoszomatikus eredetű személyiségzavarok korrigáló nevelésének vázlata289
A személyiségelv289
Néhány szempont a korrigáló nevelés módszeréhez293
A társas problémák megoldását fejlesztő programok298
Gyakorlatok nevelési problémahelyzetek megoldásához299
Utóhang302
Irodalom303

Dr. Veczkó József

Dr. Veczkó József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Veczkó József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem