1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermeklét antropológiája

Utak a gyermeki lét megértéséhez pedagógiai megközelítésben

Szerző

Kiadó: Animula Kiadó-Magánéleti Kultúra Alapítvány
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 159 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-9410-48-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mi az ember? Honnan származik? Miben különbözik más élőlényektől? Hogyan alakult eddig - és mi várható később?
Az új, tudományos emberkép szerint az ember beleillik az evolúció folyamatába; hasonlít más élőlényekhez, amelyek genetikailag közel állnak hozzá, de lényegesen különbözik is tőlük. Ebben a könyvben a gyermeki lét áll az antropológiai és pedagógiai gondolatmenet középpontjában. Ez elősegíti a gyermeknek, mint fejlődőképes és nevelési hatásokat igénylő lénynek a megértését.
Norbert Kluge professzor néhány fontosabb antropológiai elmélet áttekintése után az emberré válásnak és az emberi faj fejlődésének újabb adatait mutatja be, s összehasonlítja ezeket a hozzánk genetikailag legközelebb álló őseinkkel. A könyv harmadik részében a gyermekekről alkotott elképzeléseket és problémákat elemzi, fejlődéspszichológiai és neveléslélektani szempontból. Ismerteti a gyermekek jogaiért folyó küzdelmet és a gyermekkor-kutatás tanulságait.
Kluge professzor könyve elsősorban a... Tovább

Fülszöveg

Mi az ember? Honnan származik? Miben különbözik más élőlényektől? Hogyan alakult eddig - és mi várható később?
Az új, tudományos emberkép szerint az ember beleillik az evolúció folyamatába; hasonlít más élőlényekhez, amelyek genetikailag közel állnak hozzá, de lényegesen különbözik is tőlük. Ebben a könyvben a gyermeki lét áll az antropológiai és pedagógiai gondolatmenet középpontjában. Ez elősegíti a gyermeknek, mint fejlődőképes és nevelési hatásokat igénylő lénynek a megértését.
Norbert Kluge professzor néhány fontosabb antropológiai elmélet áttekintése után az emberré válásnak és az emberi faj fejlődésének újabb adatait mutatja be, s összehasonlítja ezeket a hozzánk genetikailag legközelebb álló őseinkkel. A könyv harmadik részében a gyermekekről alkotott elképzeléseket és problémákat elemzi, fejlődéspszichológiai és neveléslélektani szempontból. Ismerteti a gyermekek jogaiért folyó küzdelmet és a gyermekkor-kutatás tanulságait.
Kluge professzor könyve elsősorban a pedagógusok és pszichológusok számára fontos, de minden kíváncsi ember számára is érdekes és hasznos olvasmány. Vissza

Tartalom

A szerző előszava7
A szerkesztő előszava8
Bevezetés9
Kiindulópont: Az emberről szóló tudomány feltevései
A filozófiai-antropológiai szemléletmód: az ember helye a világban: fokozatelmélet (M. Scheler), rétegelmélet (N. Hartmann)14
A fokozatelmélet14
Összefoglalás és kritika18
A rétegződéselmélet18
A rétegződéselmélet egyes nézőpontjai19
Összefoglalás és kritika21
A kultúrfilozófiai szemléletmód: Az ember mint biológiailag tökéletlen, de alkotó kultúrlény (A. Gehlen)22
A kompenzációs modell23
Az ember mint természeti lény23
Az ember mint kultúrlény25
Összefoglalás és bírálat25
A biológiai szemléletmód: az ember mint szellemi lény különleges helye az élők birodalmában (A. Portmann)27
Az egység modellje: az ember mint szellemmel rendelkező természeti lény28
Összefoglalás és bírálat33
A viselkedésbiológiai szemléletmód: az ember mint viselkedését irányító élőlény biológiai előfeltételeinek kontextusában (B. Hassenstein)34
Az ember mint viselkedését irányító élőlény36
Összefoglalás és bírálat36
Az antropológiai-pedagógiai szemléletmód: az ember mint a fejlődésre és nevelésre leginkább rászoruló lény (H. Roth, M. Liedtke)37
A nevelés szükségessége és a nevelhetőség, mint az emberi élet előfeltételei39
Összefoglalás és bírálat42
A nevelésre szoruló és nevelhető ember az evolúciós elmélet szemszögéből nézve44
Összefoglalás és bírálat50
Összefoglalás és kritikai észrevételek52
Alapvető antropológiai felismerések a 20. század végén és a 21. század kezdetén
Az emberré válás paleoantropológiai és paleontológiai leletei (filogenezis)57
Az emberiség törzsfája58
Hominidák és homofajták58
Statisztikai adatok az emberi életkor hosszabbodásáról, a férfiak korábbi haláláról és a nők fogamzóképességének meghosszabbodásáról68
Az élettartam hosszabbodása mindkét nem várható életesélye szempontjából. Miért lesznek a nők idősebbek, mint a férfiak?68
Egy újabb antropológiai jelenség megközelítése68
Az egyenlőtlenül emelkedő, várható élettartam Németországban (1870-2000)69
A hét vezető ipari állam (G7)70
Az ún. "harmadik világ" egyes országai71
A várható élettartam nemenként különböző növekedésének okai71
Humángenetikai kiindulópont: a nemi kromoszómák72
Hormonális hatások, különösen a tesztoszteroné73
Szocializáció: könnyelmű, vagy preventív viselkedés73
A test és az egészség tudata75
A férfiak korai halandóságának jelensége76
Egyáltalán milyen idősekké válhatnak az emberek? Vélemények az idős kor biológiai határairól77
Gondolatok a folyamatos születéscsökkenésről és e probléma megoldásáról79
A szülőképes kor kitágulása: a menarche előbbre kerülése és a menopauza késleltetése81
Etológiai leletek: az emberszabású majmok és az ember összehasonlítása - Majmok, emberszabásúak és az ember82
Az emberszabásúak törzsfájáról84
Genetikai egyezések és különbségek85
A nagy emberszabású majmok és az ember agyméretének összehasonlítása86
A nagy emberszabású majmok jellemzői88
A primáták közös és eltérő vonásai91
Az ember és genetikailag legközelebbi állat-rokonai kiválasztott viselkedésmódjainak szembeállítása94
Játszás/játékok94
Intelligencia és beszéd98
Szociabilitás és kommunikáció101
Szexualitás vagy reprodukció103
Összefoglalás105
Embergyerekek: a nevelés szükségessége, nevelhetőség és szocializációs feladatok
Állatkölyök és embergyermek108
A nevelés szükségessége és lehetősége mint kommunikatív kihívás110
A gyerekkor a kulturális hatások függvényében111
Összefoglalás111
Emberképek - gyermekképek
A gyerek mint még-nem-felnőtt (fejlődés- és kompetenciabeli elmaradás) és mint kis felnőtt (csökkentett felnőtt-státusz)114
A gyermek mint olcsó munkaerő (gyermekmunka)116
A gyermek mint az emberiség megmentője (apoteózis)117
A gyermek mint a lereagálás eszköze (visszaélés a gyermekekkel)118
A gyermek mint szívesen látott örömszerző (szexuális erőszak)119
A gyermek mint a felnőttel egyenrangú lény (személyi aspektus)121
Összefoglalás123
A gyermeklét mint a gyermek perspektívája és útja
A gyermek mint a nevelési folyamat szubjektuma126
A gyerek mint a tanulási és interakciós folyamatok társalkotója127
A gyermek mint a nevelői tevékenység javulásának mértéke129
Összefoglalás132
A gyermekek jogai
A J. Korczak alkotta "Magna Charta Libertatis"135
Az ENSz Gyermekjogi Konvenciója (1989)139
Összefoglalás142
Záró gondolatok: a gyermekkor-kutatás újabb perspektívái és felismerései
A gyerekkor-kutatással foglalkozó kézikönyvek 145
A leggyakoribb témakörök146
A gyerekkor modern értelmezése és a gyerekjogok147
A gyerekkor új értelmezése elméletben és a kutatási gyakorlatban147
Irodalom150

Norbert Kluge

Norbert Kluge műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Norbert Kluge könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem