kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Animula Kiadó-Magánéleti Kultúra Alapítvány |
---|---|
Kiadás helye: | |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 159 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 15 cm |
ISBN: | 963-9410-48-9 |
A szerző előszava | 7 |
A szerkesztő előszava | 8 |
Bevezetés | 9 |
Kiindulópont: Az emberről szóló tudomány feltevései | |
A filozófiai-antropológiai szemléletmód: az ember helye a világban: fokozatelmélet (M. Scheler), rétegelmélet (N. Hartmann) | 14 |
A fokozatelmélet | 14 |
Összefoglalás és kritika | 18 |
A rétegződéselmélet | 18 |
A rétegződéselmélet egyes nézőpontjai | 19 |
Összefoglalás és kritika | 21 |
A kultúrfilozófiai szemléletmód: Az ember mint biológiailag tökéletlen, de alkotó kultúrlény (A. Gehlen) | 22 |
A kompenzációs modell | 23 |
Az ember mint természeti lény | 23 |
Az ember mint kultúrlény | 25 |
Összefoglalás és bírálat | 25 |
A biológiai szemléletmód: az ember mint szellemi lény különleges helye az élők birodalmában (A. Portmann) | 27 |
Az egység modellje: az ember mint szellemmel rendelkező természeti lény | 28 |
Összefoglalás és bírálat | 33 |
A viselkedésbiológiai szemléletmód: az ember mint viselkedését irányító élőlény biológiai előfeltételeinek kontextusában (B. Hassenstein) | 34 |
Az ember mint viselkedését irányító élőlény | 36 |
Összefoglalás és bírálat | 36 |
Az antropológiai-pedagógiai szemléletmód: az ember mint a fejlődésre és nevelésre leginkább rászoruló lény (H. Roth, M. Liedtke) | 37 |
A nevelés szükségessége és a nevelhetőség, mint az emberi élet előfeltételei | 39 |
Összefoglalás és bírálat | 42 |
A nevelésre szoruló és nevelhető ember az evolúciós elmélet szemszögéből nézve | 44 |
Összefoglalás és bírálat | 50 |
Összefoglalás és kritikai észrevételek | 52 |
Alapvető antropológiai felismerések a 20. század végén és a 21. század kezdetén | |
Az emberré válás paleoantropológiai és paleontológiai leletei (filogenezis) | 57 |
Az emberiség törzsfája | 58 |
Hominidák és homofajták | 58 |
Statisztikai adatok az emberi életkor hosszabbodásáról, a férfiak korábbi haláláról és a nők fogamzóképességének meghosszabbodásáról | 68 |
Az élettartam hosszabbodása mindkét nem várható életesélye szempontjából. Miért lesznek a nők idősebbek, mint a férfiak? | 68 |
Egy újabb antropológiai jelenség megközelítése | 68 |
Az egyenlőtlenül emelkedő, várható élettartam Németországban (1870-2000) | 69 |
A hét vezető ipari állam (G7) | 70 |
Az ún. "harmadik világ" egyes országai | 71 |
A várható élettartam nemenként különböző növekedésének okai | 71 |
Humángenetikai kiindulópont: a nemi kromoszómák | 72 |
Hormonális hatások, különösen a tesztoszteroné | 73 |
Szocializáció: könnyelmű, vagy preventív viselkedés | 73 |
A test és az egészség tudata | 75 |
A férfiak korai halandóságának jelensége | 76 |
Egyáltalán milyen idősekké válhatnak az emberek? Vélemények az idős kor biológiai határairól | 77 |
Gondolatok a folyamatos születéscsökkenésről és e probléma megoldásáról | 79 |
A szülőképes kor kitágulása: a menarche előbbre kerülése és a menopauza késleltetése | 81 |
Etológiai leletek: az emberszabású majmok és az ember összehasonlítása - Majmok, emberszabásúak és az ember | 82 |
Az emberszabásúak törzsfájáról | 84 |
Genetikai egyezések és különbségek | 85 |
A nagy emberszabású majmok és az ember agyméretének összehasonlítása | 86 |
A nagy emberszabású majmok jellemzői | 88 |
A primáták közös és eltérő vonásai | 91 |
Az ember és genetikailag legközelebbi állat-rokonai kiválasztott viselkedésmódjainak szembeállítása | 94 |
Játszás/játékok | 94 |
Intelligencia és beszéd | 98 |
Szociabilitás és kommunikáció | 101 |
Szexualitás vagy reprodukció | 103 |
Összefoglalás | 105 |
Embergyerekek: a nevelés szükségessége, nevelhetőség és szocializációs feladatok | |
Állatkölyök és embergyermek | 108 |
A nevelés szükségessége és lehetősége mint kommunikatív kihívás | 110 |
A gyerekkor a kulturális hatások függvényében | 111 |
Összefoglalás | 111 |
Emberképek - gyermekképek | |
A gyerek mint még-nem-felnőtt (fejlődés- és kompetenciabeli elmaradás) és mint kis felnőtt (csökkentett felnőtt-státusz) | 114 |
A gyermek mint olcsó munkaerő (gyermekmunka) | 116 |
A gyermek mint az emberiség megmentője (apoteózis) | 117 |
A gyermek mint a lereagálás eszköze (visszaélés a gyermekekkel) | 118 |
A gyermek mint szívesen látott örömszerző (szexuális erőszak) | 119 |
A gyermek mint a felnőttel egyenrangú lény (személyi aspektus) | 121 |
Összefoglalás | 123 |
A gyermeklét mint a gyermek perspektívája és útja | |
A gyermek mint a nevelési folyamat szubjektuma | 126 |
A gyerek mint a tanulási és interakciós folyamatok társalkotója | 127 |
A gyermek mint a nevelői tevékenység javulásának mértéke | 129 |
Összefoglalás | 132 |
A gyermekek jogai | |
A J. Korczak alkotta "Magna Charta Libertatis" | 135 |
Az ENSz Gyermekjogi Konvenciója (1989) | 139 |
Összefoglalás | 142 |
Záró gondolatok: a gyermekkor-kutatás újabb perspektívái és felismerései | |
A gyerekkor-kutatással foglalkozó kézikönyvek | 145 |
A leggyakoribb témakörök | 146 |
A gyerekkor modern értelmezése és a gyerekjogok | 147 |
A gyerekkor új értelmezése elméletben és a kutatási gyakorlatban | 147 |
Irodalom | 150 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.