Kézirat. 6. változatlan utánnyomás. Megjelent 634 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A gyermekkori személyiségzavarok pszichológiája jegyzet nem foglalkozik valamennyi gyermekkori személyiségzavarral. Nem foglalkozunk a személyiségzavaroknak organikus elváltozások okozta...
Tovább
Előszó
A gyermekkori személyiségzavarok pszichológiája jegyzet nem foglalkozik valamennyi gyermekkori személyiségzavarral. Nem foglalkozunk a személyiségzavaroknak organikus elváltozások okozta csoportjával, ami a gyógypedagógiai lélektan tantárgy anyaga, sem a pszichózisokkal, amelyek a pszichiátria körébe tartoznak. Fennmarad részünkre egy széles sáv: azok a személyiségzavarok, amelyek az egyént nem teszik ugyan képtelenné arra, hogy a társadalom egyenrangú, úgynevezett "normális" tagjaként éljen, de tartósan és lényegesen megnehezítik helyzetét a társadalomban - ideértve a családot és az iskolát is - súlyos beilleszkedési, alkalmazkodási konfliktusokat okozva. Valójában tehát a személyiségzavarok igen nagy csoportját tárgyaljuk: azokat a komplex pszichikus zavarokat, amelyeknek kutatásához az utolsó évtizedekben a különböző tudományok - a genetika, az Idegélettan, a klinikus pszichológia, a fejlődéslélektan, a szociálpszichológia - együttműködése nagy lendületet adott.
A személyiség fogalma magában foglalja azt az előfeltételezést, hogy az állandóan változó, sokféle emberi megnyilvánulás mögött valamiféle állandóbb szerkezet húzódik meg, amely meghatározza e megnyilvánulásokat. Kezdetben a személyiséglélektani kutatások személyiségvonásokra irányultak. Feltételezték, hogy ezek között megtalálhatók azok a leglényegesebb, vagy legáltalánosabb vonások, amelyeknek segítségével az egyéni különbségek kategorizálhat okká válnak. Tudvalevő, hogy minden nyelvben óriási mennyiségű szó jelzi az emberi tulajdonságokat, az angolban ph 17 000 körül van e szavak száma. A kutatók igyekeztek e személyiségvonások között rendet teremteni, összefüggéseiket, együttjárásukat, vagy egymást kizáró jellegüket megállapítani.
Vissza
Tartalom
Bevezetés 3
A Rendellenes személyiségfejlődés csecsemőkorban. 13
I. Szükségletek és miliőártalmak csecsemőkorban 13
Az érzékelési stimulációk szükségletei (14 ), A szabad mozgás szükséglete (15), A kutató manipuláció szükséglete (15 ), Az anyával való kapcsolat szükséglete (15). A környezet stabilitásának szükséglete (16), Kritikus periódusok (17 )
II. A pszichikus károsodás tünetei csecsemőkorban 18
A hospitalizáció (18 )
B. Rendellenes személyiségfejlődés 1-13 éves korban 23
I. Szükségletek és miliőártalmak kisgyermek és óvodáskorban 23
Szükségletek 23
A tájékozódás szükséglete (23 ), A beszédbeli kommunikáció szükséglete (24 ), A közvetlen környezetben élő felnőttekkel való érzelmi kapcsolat és azonosulás szükséglete (24 ), A környezet szociális stabilitásának szükséglete ( 25), Az alkotójáték, az önálló akarat és cselekvés, az egykorúakkal való társaskapcsolat szükséglete (26)
Miliőártalmak 27
Rossz családi légkör ( 27), Elmarasztalás, elismeréshiány (28), Követelményváltozás (29), Ingerszegénység (29), Mozgás- és játékkorlátozás ( 29), Az akarat letörése (30 ), Az intézményes nevelés ártalmai (31)
II. Szükségletek és miliőártalmak iskoláskorban 34
Szükségletek 34
A tágabb társadalmi környezet szükséglete (34), A
szervezett gyermekközösség szükséglete (34), Az önérvényesítés szükséglete (34), A világ megismerésének szükséglete (34), Az eredményes feladatteljesítés és az "alkotás" szükséglete ( 35)
Családi miliőártalmak 36 36
A felbomlott család (36), Az idegbeteg, az alkoholista, a züllött szülő (38), Nevelési hibák (40),
Iskolai miliőártaimak 42
Az iskola tovább mélyíti a családi miliőártalmakat (42), Az iskolaéretlenség következményei (44), A hipermotilis és a lassú gyermek helytelen kezelése (44), A túlkorosság (45), Rossz kapcsolat a szorongó, gátolt gyermekkel ( 45), Túl merev tanulmányi és magatartási követelmények (45), Az állami gondozott gyermek iránti negatív elfogultság (46)
Nevelőotthoni miliőártalmak 47
Az otthonosság hiánya, az egyöntetűség, a zártság
(48), Az érzelmi nevelés problémái: az azonosulás, a barátságok, a reális énkép, az önbizalom, az az igényszint kialakításának nehézségei (51), A kreativitás elcsökevényesedése (56), A családi kapcsolatok rendezetlenségének állandósulása ( 58 ), Áthelyezések ( 61 )
A metakommunikáció szerepe a nevelésben 64
III. A pszichikus károsodás tünetei 1-13 éves korban 67
1. A szomatikus fejlődés retardációi 68
A növekedés, a súlygyarapodás, a mozgáskoordináció retardációi (68 )A beszédhibák (68 )
2. A pszichikus fejlődés retardációi 71
Érdeklődési, figyelemösszpontosítási, gondolkodási zavarok. Rendellenes magatartás a teljesítménnyel szemben (71 ), Az iskolaéretlenség és következményei (74 )
3. Neurotikus megnyilvánulások 77
a) A szorongásos állapot magatartási megnyilvánulásai 78
Állatoktól való félelem ( 79 ), Képzelt lényektől, sötéttől, haláltól, betegségtől való félelem ( 79 )
A játékban megnyilvánuló szorongás (80 ), A társas magatartásban megnyilvánuló szorongás (81 )
A teljesítménnyel kapcsolatos szorongás (82 ) A gyermekkori depresszió (82 ), A depressziós személyiségstruktúra ( 82 ), A pszichoreaktlv depresszió ( 83 ), Kényszeres gondolatok és cselekvések ( 83 ), A neurotikus szorongás és depresszió gyógyítása nevelőotthonban (89 )
b) Disszociális tünetek 91
Az agresszív magatartás (91), Az agresszív magatartás nevelőotthoni gyógyítása ( 92 ), A hazudozás (94 ), A lopás ( 94 ) A csavargás (95 )
c) Pszichogén funkciózavarok 98
Az enurezis ( 98 ), Az enkoprezis (104), Alvászavarok (105), Táplálkozási zavarok (107 ), A motoros funkció zavarai (108), A hipermotilitás (108),
A kóros lassúság (110), A tic (110 )
d) Pótcselekvések 111
Az onánia (111), A iactatio (111 ), Az ujjszopás
(112), A körömrágás (112), Hajkitépés, szájharapdálás, ujjak tördelése, fej falba verése (112 )
IV. A személyiségzavarokat csökkentő, illetve fokozó
pszichológiai és pedagógiai szemlélet a nevelőotthonokban 115
Idézett szakirodalom jegyzéke 125
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.