1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermekek idegennyelv-oktatásának pedagógiai-lélektani alapjai

Szerző
Lektor
,
Kiadó:
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 152 oldal
Sorozatcím: Opera Facultatis Philosophicae Universitatis de Ludovico Kossuth Nominatae
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Orosz és angol nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Korunkban egyre aktuálisabb lesz a kétnyelvűség. Ha modern civilizációnkat iparinak lehet nevezni, akkor korszakunk nemzeteit kétnyelvűeknek. Az egész világon rohamosan nő a nem csak egy nyelvet... Tovább

Előszó

Korunkban egyre aktuálisabb lesz a kétnyelvűség. Ha modern civilizációnkat iparinak lehet nevezni, akkor korszakunk nemzeteit kétnyelvűeknek. Az egész világon rohamosan nő a nem csak egy nyelvet beszélő emberek száma. A társadalom fejlődése a történelmileg kialakult feltételek hatására a bilingvizmus fejlődésének útján halad.
Ebből is következik, hogy a pedagógusok és pszichológusok érdeklődését már régen felkeltette a „második nyelv" kérdése. L. Sz. Vigotszkij szerint a többnyelvűség problémája: „Egyfelől a modern pszichológia egyik legbonyolultabb és legkevésbé tisztázott kérdése, másfelől döntően elméleti jelentőségű kérdés". (Vigotszkij, 1935. 86.1.) Napjaink pszichológusa és pedagógusa szemével nézve sem lett egyszerűbb a fenti megállapítás. Így az elméleti kutatóknak és a gyakorló szakembereknek nap mint nap meg kell küzdeniök az e téren jelentkező tisztázatlanságokkal, pontatlanságokkal, téves nézetekkel.
A nyelv az emberiség alapvető kommunikációs rendszere. Lenin megállapítása szerint „A nyelv az emberi érintkezés legfontosabb eszköze" (1963. 258. 1.) A nyelvismeret minden korban óriási szerepet játszott. A marxizmus tanítása szerint a munka mellett a nyelv teremtette meg az embert.
A különböző nemzetek fiai és leányai többségének első és legfontosabb kommunikációs és ismeretszerző eszköze az anyanyelv. Az idegen nyelv olyan eszköz, mely lehetőséget biztosít az anyanyelvi korlátokon túl is a közlésre, az ismeretszerzésre, a személyiség gazdagítására. Így az idegen nyelv birtoklásának jelentőségét nem vitathatjuk.
A XX. század tehát azt a feladatot rója korunk emberére, hogy ne csak anyanyelvét, hanem anyanyelvén kívül legalább még egy idegen nyelvet is jól ismerjen. Ez azoknak az országoknak, nemzeteknek lakóival szemben is követelmény, amelyeknek polgárai valamelyik világnyelv képviselői. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I.
A kutatás kiinduló hipotézise, feladatai, célja, módszere és alapelvei 17
1. A kutatás kiinduló hipotézise, feladatai, célja és módszere 17
2. Az oktatás és fejlődés egységének elve 20
3. A beszéd- és értelmi tevékenység közötti kölcsönös viszony elvének megvalósítására 29
4. A tevékenység és a tudatosság közötti kapcsolat elvének megvalósítása az oktatási folyamatban 34
II.
Az idegennyelv-oktatás alapvető módszereinek jellemzése és e módszerek pszichológiai-pedagógiai megalapozottsága 41
1. A módszerek áttekintése 41
2. Az idegen nyelvű beszéd pszichológiai jellemzői 49
3. A beszédszituáció modellje 53
4. Az idegen nyelvi beszédkészség és jártasság kimunkálásának problémája 57
5. Az anyanyelv helye és szerepe az idegennyelv-oktatásban 64
III.
Az óvodáskor - mint az idegen nyelvoktatás megkezdése szempontjából optimális időszak - lélektani sajátosságai, valamint a szerző által kidolgozott és kipróbált módszer 71
1. Az óvodáskor életkori sajátosságai 71
2. A kommunikációs-szituatív idegennyelv-oktatási módszer elvei és lehetőségei az óvodás korban 82
3. A kommunikációs-szituatív idegennyelv-oktatási módszer kísérleti ellenőrzése 91
a) Az orosz nyelv magyar óvodai kísérleti oktatásának feltételei és feladatai 91
b) A tematika és a nyelvi anyag kiválasztása 92
c) A foglalkozások tartalma és felépítése 96
d) A szemléltetés alkalmazása 107
e) Az érdeklődésre való támaszkodás 120
f) Az óvodai foglalkozások és az ezeken szerzett orosz nyelvi készségek jelentősége a korábbi iskolai oktatás szempontjából 122
g) A magyar óvodai szervezett orosznyelv-oktatás eredményeinek és tapasztalatainak értékelése 124
Összegezés 134
Utószó 137
Irodalom 139
Rezüme 148
Tartalomjegyzék 151

Dr. Nádudvari Lídia

Dr. Nádudvari Lídia műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Nádudvari Lídia könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem