kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Országos Közoktatási Tanács |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Félvászon |
Oldalszám: | 313 oldal |
Sorozatcím: | Nemzetnevelők Könyvtára IV. - Gyermek- és Ifjúságtanulmány |
Kötetszám: | 2 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 19 cm x 13 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Szinyei Merse Jenő M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi miniszter megbízásából készítette a Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest. |
Bevezetés | |
Fejlődés | 3 |
A fejlődés lélektani fogalma | |
A koraérettség és hátramaradás | |
Infantilizmus | |
Állandóság és változás a fejlődésben | |
A fejlődés üteme | |
Tagolódás (differenciálódás) és megszerveződés (integrálódás) | |
Egyes lelki működések és az egész személy fejlődése | |
Mennyiségi és minőségi gyarapodás | |
A Fejlődés korszakai | |
A Fejlődés szakaszai (fázisok, stádiumok) | |
Átöröklés | 16 |
Az átöröklés kérdései | |
Az átöröklés törvényei | |
A lelki tulajdonásgok átöröklése | |
Rendes és rendellenes tulajdonságok öröklése | |
A lelki tulajdonságok öröklésének helyes értelmezése | |
A változatok törvénye | |
Öröklés és jóslás | |
Tanulás | 28 |
A tanulás szónak három lélektani jelentése | |
A próbálgatás és kísérletezés módszere | |
A feltételes reflexek tana | |
A feltételes reflexek elméletének bírálata | |
A szokások | |
Új szokások szerzése | |
Az értelmes tanulás | |
Gyermekkor | |
A lelki élet kezdetei | 43 |
Velünkszületett és szerzett tulajdonságok | |
A velünkszületett tulajdonságok és lelki erők ismertető jellegei | |
Elsorolások | |
Önkifejtés, lelki energia, szükségeletek, reflexmozgások, negatív és pozitív alkalmazkodások, mozgások, ösztönzések (impulzusok), ösztöncselekvések | |
Az első életév | 53 |
A csecsemőkor | |
A személy egysége | |
A születés | |
Alvás | |
Életfenntartás | |
Eszmélés, emlékezés, mozgások, érzékelés | |
Az érzékszervek első működése | |
Mozgások | |
A gyermeknyelv kezdetei | |
Első érzelmek | |
A csecsemő és környezete | |
Védekező mozgások | |
Az első gyermekkor | 65 |
Az első gyermekkor fejlődésének általános eredményei | |
Alkalmazkodás és engedelmesség | |
Gyermek és az anya viszonya | |
Az engedelmesség kialakulása | |
A gyermek viszonya más gyermekekhez | |
Az első dackorszak | |
A nevelés feladatai a dac korszakában | |
Viselkedési színvonalak és eszmények | |
Hazugságok | |
A kisgyermek vallásossága | |
A játék | |
A játékok fajai | |
A kisgyermek értelmi tevékenységei | |
Tudati állapotok | |
Figyelem | |
Az érzékek foglalkozása | |
Intelligenciamérés a kisgyermekkorban | |
A gyermek kérdései | |
Nevelői következtetések | |
A gyermek beszéde és nyelve | |
Iskolai élet kezdete előtt | |
A gyermek értelmességi színvonala és világképe | |
A gyermekkor második és harmadik szakasza | 104 |
E korszakok elhatárolása | |
Fő jellegzetesség a valóságnak új meghódítása és sfeldoglozása | |
Ennek eszközei: engedelmesség, kérdések, a vallásosság új fordulata, az oki gondolkozás, a gyakorlati és technikai intelligencia | |
A gyermekek rajzai | |
A gyermeke érdeklődése | |
A gyermek olvasmányai | |
Törekvései és érzelmi világa | |
Önérvényesítés | |
Altruizmus | |
Ellnállás, önuralom | |
Alaphangulatok | |
Érzések és indulatok | |
Cselekvések | |
Nem kielégítő megoldások | |
Komplexek | |
Csekélyebbértékűségi érzés | |
Kompenzációk | |
Hazugság, önigazolás, mások vádolása, árulkodás a gyermekkorban | |
Szublimáció | |
A nemiség kérdései az iskolásgyermek korában | |
A nemi felvilágosodás | |
A gyermek és az iskola | 146 |
Az iskolai érettség kérdése | |
A tanuló szellemi munkája | |
A játszvatanulás | |
A szorgalom | |
A hanyagság | |
Az "osztály" lélektana | |
A tanító | |
Az egy osztályba tartozó tanulók típusai | |
Gyermekkori barátkozások | |
Az iskolásgyermek játékai | |
Összefoglalás | |
Serdülés és ifjúkor | |
Az ifjúkor lényege | 178 |
Az ifjúkor lélektani mivoltára vonatkozó főbb elméletek | |
A nemi serdülés | |
Az alapvető lelki szükségletek, törekvések, ösztönök az ifjúkorban | |
A kiegészülés tana | |
Az értékek világához való hozzáfordulás | |
Önállósodás és a lelki konfliktusok | |
Az ifjúkor időbeli szakaszai | |
A serdülés és az ifjúkor lelki rajza | 193 |
A serdülőkor évei a fiúknál és a leányoknál | |
A "negatív fázis" elmélete | |
Az ivari serdülés ismertető jelei | |
A lelki serdülés, a lelki egyensúlybomlás, dackorszak és annak következményei, a képzelet és ábrándozás | |
A csekélyebbértékűségi érzés és a félénkség | |
Az altruizmus szerepe | |
A rajongás | |
A flört, az erotika és a szexualitás a serdülőkorban | |
A mai ifjúság | |
Az önkielégülés (onánai) és az ellene folytatott küzdelem lélektana | |
A homoszexualitás | |
A serdülő ifjúság viszonya a szülőkhöz | |
A vándorlás vágya és a honvágy | |
Az iskola és a serdülő ifjúság | |
Barátkozások | |
A serdülőkor érzelmi világa | |
Hangulatok, indulatok | |
Akarás és cselekvés | |
Kiszámíthatatlanság | |
Szuggesztibilitás | |
A serdülők értelmessége | |
Emlékezés, figyelem, gondolkodás | |
A serdülőkor vallásossága | |
Típusok | |
A serdülők erkölcsi felfogása és érzülete | |
Az eszmények szerepe | |
Esztétikai érzelmek és állásfoglalások | |
A cselekvések sajátosságai a serdülés korában | |
Lelki konfliktusok | |
Összefoglalás: a serdülőkor egységes lelki képe | |
Az ifjúkor | 290 |
Az ifjúkor jellemzése | |
Kiegyensúlyozottság | |
Ifjúkor és társas élet | |
A leányok lelki élete a serdülés és ifjúkor éveiben | 297 |
Tipikus különbségek | |
A kelletlen időszak (age de disgrace) | |
Bizonytalanságérzés, érzelmi élmények, énes tendenciák, személyi beállítódás | |
A leányok szellemi érdeklődése | |
Akarati és cselekvésjellegzetességek | |
A szülőkhöz való viszony | |
Csoportalakítás | |
A leányok erkölcsi és vallási élete | |
Vallásos típusok | |
Erotika és nemiség | |
Jegyesség és házasság |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.