1.060.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek testi és lelki fejlődése

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Tanács
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 313 oldal
Sorozatcím: Nemzetnevelők Könyvtára IV. - Gyermek- és Ifjúságtanulmány
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Szinyei Merse Jenő M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi miniszter megbízásából készítette a Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Fejlődés

A fejlődés lélektani fogalma. - A gyermek és ifjú életét, cselekvéseit, magatartását, s ezek változásait csak akkor értjük meg, ha mindezeket a testi-lelki jelenségeket fejlődés gyanánt... Tovább

Előszó

Fejlődés

A fejlődés lélektani fogalma. - A gyermek és ifjú életét, cselekvéseit, magatartását, s ezek változásait csak akkor értjük meg, ha mindezeket a testi-lelki jelenségeket fejlődés gyanánt fogjuk fel és a fejlődésnek fogalmából értelmezzük. a gyermek és ifjú ismeretének, megértésének és nevelésének első és alapvető feltétele a fejlődés tényének, a fő törvényszerűségeinek, jellemző szakaszainak, s e fejlődésszakaszok tartalmi jellegzetességeinek felismerésében áll. A nevelőnek abból az alapeszméből kell mindig kiindulnia, hogy a gyermek és ifjú "fejlődő" lény, azaz: gondolkozása, érzése, cselekvései nem olyanok, mint a felnőttéi; a gyermek nem kicsinyített felnőtt, hanem életkorszakainak változásain keresztül csak fokról-fokra közelíti meg és éri végül el a felnőtt tulajdonságait és annak személyiségtípusát. Hozzátehetjük ehhez még azt is, hogy a gyermeket nemcsak a felnőttől választják el nagy testi és lelki különbözések, hanem a saját maga fejlődésének időszakán belül is lényeges változáson megy át és ennek különbségeit is észre kell vennünk: egészen más a gyermekkor lelki arculata, mint a z ifjúkoré s ezek az életszakaszok is több részt fognak össze s e részek szintén új meg új vonásokkal gazdagítják a fejlődő ember képét. Vissza

Tartalom

Bevezetés
Fejlődés3
A fejlődés lélektani fogalma
A koraérettség és hátramaradás
Infantilizmus
Állandóság és változás a fejlődésben
A fejlődés üteme
Tagolódás (differenciálódás) és megszerveződés (integrálódás)
Egyes lelki működések és az egész személy fejlődése
Mennyiségi és minőségi gyarapodás
A Fejlődés korszakai
A Fejlődés szakaszai (fázisok, stádiumok)
Átöröklés16
Az átöröklés kérdései
Az átöröklés törvényei
A lelki tulajdonásgok átöröklése
Rendes és rendellenes tulajdonságok öröklése
A lelki tulajdonságok öröklésének helyes értelmezése
A változatok törvénye
Öröklés és jóslás
Tanulás28
A tanulás szónak három lélektani jelentése
A próbálgatás és kísérletezés módszere
A feltételes reflexek tana
A feltételes reflexek elméletének bírálata
A szokások
Új szokások szerzése
Az értelmes tanulás
Gyermekkor
A lelki élet kezdetei43
Velünkszületett és szerzett tulajdonságok
A velünkszületett tulajdonságok és lelki erők ismertető jellegei
Elsorolások
Önkifejtés, lelki energia, szükségeletek, reflexmozgások, negatív és pozitív alkalmazkodások, mozgások, ösztönzések (impulzusok), ösztöncselekvések
Az első életév53
A csecsemőkor
A személy egysége
A születés
Alvás
Életfenntartás
Eszmélés, emlékezés, mozgások, érzékelés
Az érzékszervek első működése
Mozgások
A gyermeknyelv kezdetei
Első érzelmek
A csecsemő és környezete
Védekező mozgások
Az első gyermekkor65
Az első gyermekkor fejlődésének általános eredményei
Alkalmazkodás és engedelmesség
Gyermek és az anya viszonya
Az engedelmesség kialakulása
A gyermek viszonya más gyermekekhez
Az első dackorszak
A nevelés feladatai a dac korszakában
Viselkedési színvonalak és eszmények
Hazugságok
A kisgyermek vallásossága
A játék
A játékok fajai
A kisgyermek értelmi tevékenységei
Tudati állapotok
Figyelem
Az érzékek foglalkozása
Intelligenciamérés a kisgyermekkorban
A gyermek kérdései
Nevelői következtetések
A gyermek beszéde és nyelve
Iskolai élet kezdete előtt
A gyermek értelmességi színvonala és világképe
A gyermekkor második és harmadik szakasza104
E korszakok elhatárolása
Fő jellegzetesség a valóságnak új meghódítása és sfeldoglozása
Ennek eszközei: engedelmesség, kérdések, a vallásosság új fordulata, az oki gondolkozás, a gyakorlati és technikai intelligencia
A gyermekek rajzai
A gyermeke érdeklődése
A gyermek olvasmányai
Törekvései és érzelmi világa
Önérvényesítés
Altruizmus
Ellnállás, önuralom
Alaphangulatok
Érzések és indulatok
Cselekvések
Nem kielégítő megoldások
Komplexek
Csekélyebbértékűségi érzés
Kompenzációk
Hazugság, önigazolás, mások vádolása, árulkodás a gyermekkorban
Szublimáció
A nemiség kérdései az iskolásgyermek korában
A nemi felvilágosodás
A gyermek és az iskola146
Az iskolai érettség kérdése
A tanuló szellemi munkája
A játszvatanulás
A szorgalom
A hanyagság
Az "osztály" lélektana
A tanító
Az egy osztályba tartozó tanulók típusai
Gyermekkori barátkozások
Az iskolásgyermek játékai
Összefoglalás
Serdülés és ifjúkor
Az ifjúkor lényege178
Az ifjúkor lélektani mivoltára vonatkozó főbb elméletek
A nemi serdülés
Az alapvető lelki szükségletek, törekvések, ösztönök az ifjúkorban
A kiegészülés tana
Az értékek világához való hozzáfordulás
Önállósodás és a lelki konfliktusok
Az ifjúkor időbeli szakaszai
A serdülés és az ifjúkor lelki rajza193
A serdülőkor évei a fiúknál és a leányoknál
A "negatív fázis" elmélete
Az ivari serdülés ismertető jelei
A lelki serdülés, a lelki egyensúlybomlás, dackorszak és annak következményei, a képzelet és ábrándozás
A csekélyebbértékűségi érzés és a félénkség
Az altruizmus szerepe
A rajongás
A flört, az erotika és a szexualitás a serdülőkorban
A mai ifjúság
Az önkielégülés (onánai) és az ellene folytatott küzdelem lélektana
A homoszexualitás
A serdülő ifjúság viszonya a szülőkhöz
A vándorlás vágya és a honvágy
Az iskola és a serdülő ifjúság
Barátkozások
A serdülőkor érzelmi világa
Hangulatok, indulatok
Akarás és cselekvés
Kiszámíthatatlanság
Szuggesztibilitás
A serdülők értelmessége
Emlékezés, figyelem, gondolkodás
A serdülőkor vallásossága
Típusok
A serdülők erkölcsi felfogása és érzülete
Az eszmények szerepe
Esztétikai érzelmek és állásfoglalások
A cselekvések sajátosságai a serdülés korában
Lelki konfliktusok
Összefoglalás: a serdülőkor egységes lelki képe
Az ifjúkor290
Az ifjúkor jellemzése
Kiegyensúlyozottság
Ifjúkor és társas élet
A leányok lelki élete a serdülés és ifjúkor éveiben297
Tipikus különbségek
A kelletlen időszak (age de disgrace)
Bizonytalanságérzés, érzelmi élmények, énes tendenciák, személyi beállítódás
A leányok szellemi érdeklődése
Akarati és cselekvésjellegzetességek
A szülőkhöz való viszony
Csoportalakítás
A leányok erkölcsi és vallási élete
Vallásos típusok
Erotika és nemiség
Jegyesség és házasság
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem