1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek-pszichoterápia elmélete és gyakorlata I-III.

A pszichoterápia elmélete/A fejlődés viszontagságai/A gyermekterápia módszere, technikája/Kézirat.

Szerző
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 756 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 830 példányban. Kézirat. Tankönyvi szám: J2-1640/J2-1641/J2-1642. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a szöveggyűjtemény válogatás azokból a referátumokból, amelyek eredetileg előadások formájában hangzottak el a Fővárosi Gyermekpszichológiai Rendelőintézet Faludi utcai szemináriumán. Az... Tovább

Előszó

Ez a szöveggyűjtemény válogatás azokból a referátumokból, amelyek eredetileg előadások formájában hangzottak el a Fővárosi Gyermekpszichológiai Rendelőintézet Faludi utcai szemináriumán. Az összejöveteleknek a „Faludi"-ban nem volt más céljuk, minthogy a gyermek pszichés fejlődésével, a fejlődés viszontagságaival és terápiájával foglalkozó könyvekről és tanulmányokról számoljunk be egymásnak, mindazoknak - s a hallgatóság egyre bővült akik munkájuk vagy tanulmányaik során kapcsolatba kerültek gyermek- és serdülőkori pszichés panaszokkal. E szeminárium soha nem volt „hivatalos", nem volt „kötelező", nem adott „igazolást" a résztvevőknek: a spontán érdeklődés és tanulni vágyás tartotta fenn tizenkét éven keresztül - 1969-1981-ig-, sőt azontúl további hat éven keresztül a Pszichiátriai Klinikán, akkor már a Pszichoanalitikus Munkacsoport keretében, ahol a referátumok kiterjedtek a felnőtt pszichoterápiás klinikumra is. E szeminárium népszerűsége több tényezőből tevődik össze. Indulásunkkor a pszichoterápiás képzés az egyetemi oktatás elhanyagolt területe volt, klinikuma pedig az egyes kórházi osztályokon illetve ideggyógyászati rendelőkben véletlenszerű és rendszertelen. Nevelési Tanácsadók szintén abban az időben kezdtek szerveződni, de kifejezetten azzal a céllal, hogy pedagógiai problémák megoldásában segítsék az oktatásügyet. Ismeretes, hogy az ötvenes években minden, ami „pszi"-vel kezdődött ideológiailag veszélyesnek, sőt ellenségesnek tűnt; ez a veszélyérzet csak nagyon lassan oldódott. György Júlia, amikor 1968-ban végre újból lehetőséget kapott arra, hogy gyermekterápiás rendelőt nyisson - amelyben döntő szerepet játszott Aczél György hálája „Júlia néni" iránt - akkor úgy válogatta össze munkatársait, hogy azok önálló és felelős gyermekterápiás munkát tudjanak végezni, s közülünk a legtöbbnek pszichoanalitikus képzettségünk volt. A gyermekterápiás gyakorlatot azonban - úgy mondhatjuk - együtt és egymástól tanultuk. Ennek a „műhelymunkának" lett az egyik - szélesebb körre is kitekintő része - a szombati szeminárium. Intézetünk volt az első, ahol analitikus szemléletű gyermekterápiát lehetett tanulni. Szemléletünkben, azaz a pszichoanalitikus szemléletben a normális és abnormális fejlődés nem válik külön, egészséges és kóros működés között e felfogás csak mennyiségi és nem minőségi különbséget lát. Ebben az értelemben vizsgáltuk a gyermek fejlődését és pszichopatológiáját a fejlődéssel járó funkciózavaroktól a gyermekkori neurózisig, különbözőségét a felnőttkori neurózisoktól és súlyosabb kórképektől. Foglalkoztunk olyan elméleti kérdésekkel, amelyek a lelki működés magyarázóelveit, azaz a pszichoanálízis „metapszichológiáját" képezik; áttekintettük a gyermekterápia eszközeit és módszereit, a terápiás konzultáció és a rövidterápia lehetőségeit, gyakorlati kérdéseket, mint a kórházi tartózkodás hatása a gyerekre jg sokszor irodalmi és saját eseteket ismertettünk. Az évek folyamán számos neves analitikus vállalt szombati összejöveteleinken előadást, így Hermann Imre vagy Rajka Tibor. Vendégként megtisztelték Vissza

Tartalom

I. kötet
Bevezető.........................................................5
A neurózis dinamikus felfogása (Nemes Lívia)..........................9
A tudatos és tudattalan rendszer (Nemes Lívia)........................ 17
Elvek és törvényszerűségek
a pszichés történésekben I. (Kónya Olga) .........................30
Elvek és törvényszerűségek
a pszichés történésekben II. (Szerdahelyi Edit)..................... 40
Az identifikáció jelentősége a fejlődés
különböző szakaszaiban (Gerő Zsuzsa) ...........................48
Ego-self-identitás fogalmai (Vikár György) ...........................64
A self alakulásának mechanizmusai (Lukács Dénes)....................79
Egyéni logika kórtörténetekben (Alpár Zsuzsa) ........................91
A gondolkodás lelki determinánsai I. (Lukács Dénes) ..........................105
A gondolkodás lelki determinánsai II. (Varga Zsuzsa)............... 119
Erők és ellenerők a pszichés folyamatokban I. (Virág Teréz).............138
Erők és ellenerők a pszichés folyamatokban II. (Vikár György)...........152
Piaget játékelmélete (Nemes Lívia).................................169
Játék és kreativitás (Varga Zsuzsa).................................175
Az affektusok pszichoanalitikus elmélete (Nemes Lívia)................190
II. kötet
A gyermek-pszichoterápia elmélete és gyakorlata II.
A fejlődés viszontagságai
Az élet első éve (Vikár György).......................................5
Utak és tévutak a gyermek fejlődésében (Nemes Lívia) ... .............33
Az anya-gyermek kapcsolat Bálint Alice és Bálint Mihály
elméleté szerint (Virág Teréz)...................................53
Az „attachement"-vita Bowlby elméletéről,
Zazzo nyomán (V. Binét Ágnes) ..................................70
Három könyv a főemlősökről (Hermann Imre) .........................94
Szeparációs szorongás és gyermeki gyász I. (Varga Zsuzsa) .............104
Szeparációs szorongás és gyermeki gyász II. (Barta Anna)..................123
Gyászreakciók a gyermekkorban (Vikár György) ...........................129
A gyermekkori fóbia (Virág Teréz)..................................150
A gyermekkori hisztériáról (Molnár Irén)............................164
Kényszerneurózis és gyermekkor (Vikár György).......................172
A koragyermekkori pszichózisok hipotézise (Nemes Lívia) ..............186
Elméleti és gyakorlati problémák
az antiszociális személyiség körül (György Júlia)..................203
Család nélküli gyermek (Bíró Anna) ................................224
A kórházi tartózkodás hatása a gyermekre (Alpár Zsuzsa) ..............229
Gyermekkori pszichoszomatika (Halász Anna)........................238
Az evési zavarokról (Binét Ágnes) ..................................
A tik (Hoffer Éva)................................................263
A gyermekkori enurézis néhány kérdése (Gergely Béla) ................277
A serdülőkor pszichoterápiája (Vikár György).........................290
III. kötet
A gyermek-pszichoterápia elmélete és gyakorlata III.
A gyermekterápia módszere, technikája
Egy ötéves kisfiú fóbiája Freud nyomán (Alpár Zsuzsa)................... 5
Dominique esete (Halász Anna).....................................18
Dibs esete Axline nyomán (Kónya Olga) ..............................35
Differenciál-diagnosztikai szempontok a pszichoterápia
módjainak megválasztásában (Vikár György)......................60
A gyermekterápia indikációja (Gerő Zsuzsa)........................... 66
A gyermek-pszichoterápia egyes szakaszainak
| elemzése (Gero Zsuzsa)........................................91
A terápiás kapcsolat jelentősége a terapeuta,
a szülő és a gyermek szemszögéből (Nemes Lívia) .................106
Az értelmezés problémája a gyermekterápiában (Virág Teréz) ...........120
Az indulatáttétel problémája a gyermekterápiában (Barta Anna).........138
Fantáziatörténetek a gyermek-pszichoterápiában (Alpár Zsuzsa).........156
H. Zulliger módszerének ismertetése (Nemes Lívia)....................168
Winnicott módszere és gyakorlata (Virág Teréz)....................... 185
Scenoteszt a terápiában (Hoffer Éva)................................ 205
A világjáték keletkezése és technikája (Marcsekné Klaniczay Sára).......216
A bábjáték és a rajzolás jelentősége a gyermekterápiában (Molnár Irén) ... 222
A családrajz jelentősége a gyermekterápiában (Halász Anna)............242
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem