1.059.673

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek pszichológiai fejlődése

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Helikon Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 269 oldal
Sorozatcím: Helikon Universitas-Pszichológia
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-208-538-8
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A szakkönyvírás mai konvencióinak tükrében talán deviánsnak minősülhet eljárásom, az ugyanis, hogy a fejlődés aspektusai helyett életkori periodizáció szerint rendszereztem az anyagot. Normaszegés az is, hogy a könyvben csak minimális mértékben talál az olvasó a szűkebb és tágabb környezetre vonatkozó fejtegetéseket. A könyv szerkezete tükrözi arra vonatkozó meggyőződésemet, hogy a gyermek pszichológiai fejlődése egységes folyamat, amely belső koherenciával rendelkezik. A fejlődést meghatározott aspektusból igyekeztem bemutatni: kognitív oldalról, de nem a mai, kognitív kutatások szemléleti keretében, hanem úgy, hogy a kognitív, racionális működést - a nagy elődök, többek között Piaget és Mérei felfogását követve - a világlátás, a környezettel való kommunikáció globális eszközének tekintem. Erre késztetett az a tapasztalat, hogy az elmúlt évek szakmai és közéleti diskurzusaiban az értelmi feldolgozás és belátás, a meggyőzés, a dolgokban való tudatos részvétel szerepe háttérbe szorult.

Tartalom

BEVEZETŐ MONDATOK AZ OLVASÓHOZ 5
ELMÉLETI PROBLÉMÁK A FEJLŐDÉSLÉLEKTANNAL
KAPCSOLATBAN 7
A SZÜLETÉS ELŐTT 15
Természet vagy környezet? 15
A nemi különbségek 23
Az anyai szervezet által teremtett környezet 25
Előzmények 25
A terhesség 26
A magzati fejlődés 29
Csíraszakasz 29
Embrionális szakasz 29
Magzati szakasz 30
A szülés 31
A születés körülményei és az újszülött 33
Az újszülött 34
A SZÜLETÉSTŐL AZ ELSŐ ÉV VÉGÉIG 36
Testi fejlődés 36
Pszichológiai fejlődés az első évben 36
Egyéni különbségek 37
Újszülöttkor 38
Az újszülött percepciója 39
Az értelmi fejlődés kezdetei 40
Szociális kapcsolatok 42
Az első hónapok 43
Emocionális fejlődés: az elsődleges kötődés 50
Az elsődleges kötődés típusai 54
A KISDEDKOR 66
A testi fejlődés és a mozgásfejlődés 66
Az értelmi fejlődés 67
Az értelmi fejlődés más aspektusai 68
A kisgyermekkori emlékezet 69
A beszédtanulás és a nyelvelsajátítás 70
A beszédértés és a beszédkészség fejlődésének folyamata 71
Metalingvisztikai kérdések 79
A szociális környezet és a beszéd 80
A beszédtanulás pszichológiai háttere 81
Tanuláselmélet 82
Chomsky - nativizmus 84
Piaget - a nyelvtanulás kognitív elmélete 87
Cselekvésközpontú (interakcionalista) elmélet 89
Az én és az önmagunkról való tudás 90
A genetikus szociálpszichológiai nézőpont 94
A pszichoanalitikus és tárgykapcsolat-elméletek 96
Az énfejlődés empirikus vizsgálata 99
Az én mint identitás 103
Az erkölcsi fejlődés alapjai 107
Az erkölcs eredete 107
Normativitás és szabálykövetés hároméves kor előtt 107
Azonosulás, szociális tanulás 111
Az akaraterő fejlődése 112
Játék csecsemő- és kisdedkorban 113
AZ ÓVODÁSKOR 115
Testi fejlettség, mozgás 115
Értelmi fejlődés 115
A mágikus gondolkodás 116
Egocentrizmus és szociális környezet 118
Az értelmi fejlődés más jelenségei 121
Univerzalitás 123
Az óvodáskor erkölcse 127
Az énfejlődés és a társas kapcsolatok fejlődése 129
A nemi identitás és a csoportképződés 130
A gyermeki fantázia és az önkifejezés 1 a játék, a rajz és a mese 131
A játék 131
A gyermekrajz jellegzetességei 134
A gyermeki világ megjelenítői: a mesék 137
A KISISKOLÁSKORI FEJLŐDÉS 139
A testi-intellektuális fejlődés jellegzetes szakasza 139
Testi változások 139
Értelmi fejlődés - konkrét műveletek 140
Kognitív részfunkciók és metakogníció 143
Problémamegoldó gondolkodás 147
Vicc és hazugság 149
A gondolkodás motivációja 150
Az iskolai tanulás 151
Számolás és matematikai gondolkodás 151
Olvasás 154
Az írás tanulása 15 7
Iskolai motiváció 153
Az énkép és az erkölcsi döntés fejlődése iskoláskorban 162
Az erkölcsi döntés és a társakkal való viselkedés 162
Társas kapcsolatok 164
Agresszív viselkedés 167
A kisiskolások csoportjai 169
Barátok 171
A magányosság és az agresszivitás 172
A SERDÜLŐKOR 174
A serdülőkori testi-szervi fejlődés 176
Az értelmi fejlődés 180
Az emlékezet fejlődése 181
Az elvont műveleti gondolkodás 181
Az intelligencia kontinuitása 187
Az énkép (self) serdülőkori változásai 188
A teljesítményigény 191
Az identitás 193
Erikson elméletének értékelése 195
Az identitásváltozások és a kulturális változások 196
A szexuális szerepvállalás fejlődésének folyamata 200
A szexuális identitás és szerepfelfogás kulturális feltételei 202
Az erkölcsi fejlődés 205
Abszolút vagy relatív erkölcs 2 08
Az erkölcsös viselkedés 210
Társas kapcsolatok 212
Mások személyiségének, viselkedésének megítélése 212
A serdülők és a családi kapcsolatok 213
Érzelmi leválás a családról 216
Kortárs csoportok 217
Csoportválasztás és társadalmi származás 219
Devianciák és válságok tizenéves korban 220
AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ FEJLŐDÉS 224
Szakaszok és ciklusok az ember fejlődésében 225
A felnőttkori életszakaszok pszichológiai jellemzése 231
A személyiségvonások változása vagy kontinuitása és az életkörülmények 238
IRODALOM 243
NÉVMUTATÓ 259
TÁRGYMUTATÓ 265

Vajda Zsuzsanna

Vajda Zsuzsanna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vajda Zsuzsanna könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.