1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek pszichológiai fejlődése

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Helikon Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 248 oldal
Sorozatcím: Helikon Universitas-Pszichológia
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-208-538-8
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
Ez a könyv szokatlan és talán merész vállalkozás. Nem túl gyakori eset, hogy egy szerző egy egész tudományágat felölelő könyv megírásába fogjon. Az olyan bonyolult területen... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
Ez a könyv szokatlan és talán merész vállalkozás. Nem túl gyakori eset, hogy egy szerző egy egész tudományágat felölelő könyv megírásába fogjon. Az olyan bonyolult területen folyó empirikus és elméleti kutatások, mint a gyermek pszichológiai fejlődése, szerteágazó, gyakran gondolkodásmódban és terminológiában egymástól meglehetősen távol eső szakismeretet igényelnek: például a beszédtanulás elméleti megközelítése és metodológiája jelentősen eltér a serdülőkori devianciák kérdéskörétől. Nem beszélve arról, hogy e sokféle probléma mindegyikére nézve szinte naponta új kutatási eredmények születnek: mialatt egy könyv megszületik, egy részük talán el is avu. Még a részterületek egyes aspektusaival kapcsolatos eredményeket sem könnyű folyamatosan nyomon követni. A mai szakkönyveket-tankönyveket egész szerzői közösségek írják.
A szakkönyvírás mai konvencióinak ismeretében talán deviánsnak minősülhet az én eljárásom, az ugyanis, hogy a fejlődés aspektusai helyett életkori periodizáció szerint rendszereztem az anyagot. Normaszegés az is, hogy a könyvben csak minimális mértékben talál az olvasó és szűkebb és tágabb környezetre vonatkozó fejtegetéseket. Vissza

Tartalom

Bevezető mondatok az olvasóhoz5
Elméleti problémák a fejlődéslélektannal kapcsolatban7
A születés előtt15
Természet vagy környezet?15
A nemi különbségek23
Az anyai szervezet által teremtett környezet25
Előzmények25
A terhesség26
A magzati fejlődés29
Csíraszakasz29
Embrionális szakasz29
Magzati szakasz30
A szülés31
A születés körülményei és az újszülött33
Az újszülött34
A születéstől az első év végéig36
Testi fejlődés36
Pszichológiai fejlődés az első évben36
Egyéni különbségek37
Újszülöttkor38
Az újszülöttkor percepciója39
Az értelmi fejlődés kezdetei40
Szociális kapcsolatok42
Az első hónapok43
Emocionális fejlődés: az elsődleges kötődés50
Az elsődleges kötődés típusai54
A kisdedkor66
A testi fejlődés és a mozgásfejlődés66
Az értelmi fejlődés67
Az értelmi fejlődés más aspektusai68
A kisgyermekkori emlékezet69
A beszédtanulás és a nyelvelsajátítás70
A beszédértés és a beszédkészség fejlődésének folyamata71
Metalingvisztikai kérdések79
A szociális környezet és a beszéd80
A beszédtanulás pszichológiai háttere81
Tanuláselmélet82
Chomsky - nativizmus84
Piaget - a nyelvtanulás kognitív elmélete87
Cselekvésközpontú (interakcionalista) elmélet89
Az én és az önmagunkról való tudás90
A genetikus szociálpszichológiai nézőpont94
A pszichoanalitikus és tárgykapcsolat-elméletek96
Az énfejlődés empirikus vizsgálata99
Az én mint identitás103
Az erkölcsi fejlődés alapjai107
Normativitás és szabálykövetés hároméves kor előtt107
Azonosulás, szociális tanulás111
Az akaraterő fejlődése112
Játék csecsemő- és kisdedkorban113
Az óvodáskor115
Testi fejlettség, mozgás115
Értelmi fejlődés115
A mágikus gondolkodás116
Egocentrizmus és szociális környezet118
Az értelmi fejlődés más jelenségei121
Univerzalitás123
Az óvodáskor erkölcse127
Az énfejlődés és a társas kapcsolatok fejlődése129
A nemi identitás és a csoportképződés130
A gyermeki fantázia és az önkifejezés - a játék, a rajz és a mese131
A játék131
A gyermekrajz jellegzetességei134
A gyermeki világ megjelenítői: a mesék137
A kisiskoláskori fejlődés139
A testi-intellektuális fejlődés jellegzetes szakasza139
Testi változások139
Értelmi fejlődés - konkrét műveletek140
Kognitív részfunkciók és metakogníció143
Problémamegoldó gondolkodás147
Vicc és hazugság149
A gondolkodás motivációja150
Az iskolai tanulás151
Számolás és matematikai gondolkodás151
Olvasás154
Az írás tanulása157
Iskolai motiváció158
Az énkép és az erkölcsi döntés fejlődése iskoláskorban162
Az erkölcsi döntés és a társakkal való viselkedés162
Társas kapcsolatok164
Agresszív viselkedés167
A kisiskolások csoportjai169
Barátok171
A magányosság és az agresszivitás172
A serdülőkor174
A serdülőkor a huszadik század végén174
A serdülőkori testi-szervi fejlődés176
Az elvont műveleti gondolkodás180
Az intelligencia kontinuitása182
Az emlékezet fejlődése183
Az énfejlődés és az identitás184
Az identitás és az ideológia186
Erikson elméletének értékelése187
Az identitás szerkezete és a társadalom188
A szexuális identitás191
A szexuális identitás és szerepfelfogás kulturális feltételei191
A szexuális szerepvállalás fejlődésének folyamata194
Az erkölcsi fejlődés198
Társas kapcsolatok201
Mások személyiségének, viselkedésének megítélése201
Serdülők és felnőttek203
Érzelmi leválás a családról205
Kortárs csoportok206
Csoportválasztás és társadalmi származás208
Devianciák és válságok tizenéves korban210
Az egész életen át tartó fejlődés212
A pszichológiai funkciók és a biológiai állapot212
Jung és Erikson216
Az élet szakaszai218
Az egész életen át tartó fejlődés társadalmi kontextusa220
A személyiségvonások változása-kontinuitása az élet során222
Irodalom225
Névmutató239
Tárgymutató245

Vajda Zsuzsanna

Vajda Zsuzsanna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vajda Zsuzsanna könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem