1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek önkéntes megnyilatkozásaira építő tanításmód

Szerző
Kecskemét
Kiadó: Hungária-Nyomda és Lapkiadó Vállalat Részvénytársaság
Kiadás helye: Kecskemét
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 154 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Irta: Lett József Siketnéma-Int. igazgató. Nyomtatta a Hungária-Nyomda és Lapkiadó Vállalat Részvénytársaság Kecskeméten.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E könyv már 1918-ban elkészült. Azonban az akkori háborús állapotok és a legújabb időkig eltartó nehéz anyagi viszonyok miatt nyomtatásban csak most jelenhetett meg.
Az itt kifejtett tanítási... Tovább

Előszó

E könyv már 1918-ban elkészült. Azonban az akkori háborús állapotok és a legújabb időkig eltartó nehéz anyagi viszonyok miatt nyomtatásban csak most jelenhetett meg.
Az itt kifejtett tanítási elvek részben megegyeznek másokéval, azonban nem olvastam olyan tanítási módszerről, mely a tanítást a tanuló önkéntes megnyilatkozásával és a gyermekek tapasztalatainak gyűjtésével kezdené, majd a fejlődésnek bizonyos fokán, amikor az lélektanilag indokolt, gyakorlatilag pedig előnyös, - a rendszeres, tehát tanmenet szerint történő tanításra térne át. A nyelvalakok használata tudatossá tételének itt bemutatott módját sem láttam másnál. Természetesnek tartom azonban, hogy sokan gondoltak talán teljesen azonos eljárásra, és a gyakorlatban meg is próbálták alkalmazni. Talán nem volt elegendő kitartásuk, eljárásuk ezért nem lett általánosan ismert.
Senkit sem utánoztam tehát, pusztán tapasztalataimat és gondolataimat követtem e tanítási mód megalkotásánál. Eljárásom, így, amint megírtam, a gyakorlatban annyira bevált, hogy e könyv tanulmányozását és a benne foglalt elvek és eljárások követését mindenkinek ajánlani merem.
Meg kell még említenem, hogy kétségkívül kívánatos volna, hogy e munkában kifejtett elveknek megfelelően minden tantárgy tanítási módját részletesen kidolgozzuk. Ezt, ha e könyv megértésre talál, egy vagy több következő munkában meg is fogom kísérleni.
Kecskemét, 1928. június hó.
A szerző. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Első rész:
I. A gyermek önkéntes megnyilatkozásainak és ezek keretében elmondott tapasztalatainak jelentősége a tanításnál 5
A) Bevezetés 5
B) A mesterséges tanításmódok 5
1. Mely feltételektől függ a tanítási eredmény fokozása. (6. l.) - 2. Az érzelmek jelentősége a tanításnál. (6. l.) - 3. A tanmenetszerű haladás a tanítás kezdőfokán nem megfelelő. (9. l.) - 4. A mesterséges tanításmód gyakorlati eredményei. (15. l.)- 5. Az alkalomszerűségeken való nyelvtanítás (20. l.) és (6.) tartalmi ismeretszerzés. (24. l.)
C) A természetes tanításmód 25
1. A természetes tanítás legfőbb feltételei. (25. l.) - 2. A gyermekek önkéntes érdeklődésének jelentősége. Mik érdeklik az iskolába lépő gyermekeket. (27. l.) - 3. A gyermekek önkéntes megnyilatkozásainak felhasználása az idegen nyelvek tanításánál. (30. l.) - 4. A gyermekek önkéntes megnyilatkozásainak felhasználása tapasztalatok gyűjtésére. (31. l.) - 5. Felelet a várható ellenvetésekre. (33. l.) - 6. Honnan szerzi a gyermek a tapasztalatokat. (35. l.) - 7. A felsőbb osztályokban már az ismeretek rendszeres tanítása a megfelelő. (38. l.) - 8. A mai kultúra beteges kinövései. (41. l.) - 9. A természetes tanítás és a nevelés. (42. l.)
D) Hogyan tehetjük közvetett úton érzékelhetővé az elvont tanítási anyagot? 44
Második rész:
I. A nyelvek, továbbá a beszéd- és értelemgyakorlatok tanításának módja, kapcsolatban a siketnémák beszédtanításának módjával 51
a) A közlékenységre való szoktatás módja 51
b) A tartalom kifejezése 55
1. A pusztán tőszavakban való önálló beszéd. Ennek kiegészítése. A gyermekeknek a tartalom szemléltetése mellett való eszméltetése a nyelvalakok használatára. (55. l.) - 2. A hiányzó mondatrészek szükségére való eszméltetés a tartalom szemléltetése útján. (59. l.) -
3. A helyes szórendre való eszméltetés ugyancsak a tartalom szemléltetése útján. (60. l.) - 4. A beszélgetések megrögzítése az összes tanulókban. Mikor felesleges már a mondatok betanultatása. (61. l.) - 5. A nyelvalakok általános használatának fejlesztése a tanulókban a tartalom eldramatizálása és az egyező viszonytartalmak és kifejezéseik összevetése útján. (64. l.) - 6. Házi fogalmazások íratása. (68. l.) - 7. Az összetettebb események több mondatban való elmondásának fokozatos begyakorlása. (69. l.) - 8. A kérdezésre
való tanítás. (72. l.) - 9. A gyermekek önkéntes megnyilatkozásaival kapcsolatos és a tanár által kezdeményezett társalgás. (78. l.) - 10. A logikus gondolkodásra való szoktatás. (80. l.) - 11. A témák közös megtárgyalása (81. l.) - 12. Szabadon választott olvasmányaik tartalmának elmondatása. (82. l.) - 13. A nehezebben felfogható viszonytartalmak felismertetése, és kifejezése. A változó szórend megértetése. (83. l.) - 14. E tanítási mód előnyei a nyelvtantanítással és a konvencionális kérdőszavak alkalmazásával szemben. (84. l.) - 15. Példák a nyelvalakok használatának a tartalom szemléltetése, összevetése útján való megértetésére. (88. l.)
c) A beszéd- és értelemgyakorlatok tanításának módja 103
1. A beszéd-és értelemgyakorlatok célja. (103. l.) - 2. A szabad megnyilatkozás jelentősége a tartalmi ismeretszerzésnél a fokozatosság szempontjából. (108. l.) - 3. Hogyan neveljük a gyermekeket önkéntes közléseik tartalmának ismereti szempontból való megválogatására. (111. l.) - 4. A gyermekek érdeklődésének fokozatos fejlesztése. (113. l.) - 5. A gyermekek tapasztalatgyűjtése és az iskolai tantárgyak. (114. l.) - 6. Kezdetben a felvetett témát ne tárgyaljuk meg részletesen. (120. l.) - 7. Az egyes megfigyelések általánosításának fejlesztése. (123. l.) - 8. Az ismeretek egy tárgy köré való csoportosításának fejlesztése. (124. l.) - 9. Az összefoglaló és elvont gondolkodás fokozatos fejlesztése. (127. l.) - 10. Mikor lehet egy-egy témát részletesen megtárgyalni. Példák az egy témára vonatkozó ismeretek csoportosítására és tartalmuk összefoglaltan
való kifejezésének tanítására. (131. l.) - 11. Mikor helyénvaló a rendszeres ismeretközlés. (136. l.) - 12. Tapasztalataik elmondását még a legfelsőfokon is engedjük meg a gyermekeknek. Példák a gyermekek önkéntes közléseiből a magasabb fokon. (136. l.)
II. A kiejtés javítása és javulása 146
III. A jel használata a siketnémák tanításánál 194
IV. Íratás és rajzoltatás 150

Lett József

Lett József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Lett József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem