1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyakorlatvezetés kézikönyve

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Agrárszakoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 254 oldal
Sorozatcím: A középfokú szakképzés módszertani és tájékoztató füzetei
Kötetszám: 36
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az agrárágazati képzés rendszere sok tekintetben eltér más szakmai képzési rendszerektől. Nemcsak az jelenti az eltérést, hogy a természeti körülményeknek gyakran függvénye a tanulók... Tovább

Előszó

Az agrárágazati képzés rendszere sok tekintetben eltér más szakmai képzési rendszerektől. Nemcsak az jelenti az eltérést, hogy a természeti körülményeknek gyakran függvénye a tanulók foglalkoztatási rendje, ideje, helye, időbeosztása, hanem az is, hogy az embernek a természethez, a földhöz, az élő környezethez fűződő kapcsolata eredendően különös. A kilencvenes évek elejétől a képzési rendszer és ezen belül a gyakorlati oktatás is komoly változáson ment keresztül. A gyakorlati képzés új jogi és gazdasági feltételek között folyik, ismeretesek a szakképzésben mára talán stabilizálódó változások, amelyek összhangban egyéb jogi keretekkel átfogó reformot jelentettek az elmúlt tíz évben. Jelentős változás nemcsak a képzési tartalomban volt (OKJ, NAT), hanem a gazdaságban is, a tulajdonviszonyokban is. Ennek egyenes következménye, hogy a korábbi egyöntetű nagyüzemi, üzemi feltételek mellett újra megjelent az agrárágazatban is, az élelmiszertermelésben is a kisvállalkozások sora, a magángazdaságok, családi vállalkozások sokasága. Nyilvánvaló, hogy a szakmai fölkészítés egész rendszerének ezekhez a változásokhoz adaptálódnia kell, ahogy a nyolcvanas évi szakmai közeg fogalmazott: a szakképzésnek adaptívvá kell válnia (lásd Benedek András szerkesztésében az Adaptív szakképzés című tanulmánykötetet 1989-ből). A változások szemmel láthatóak, s nincs már messze az az állapot, amelyik néhány évtizeddel ezelőtt mindezt természetesnek tekintette mind az ipar, mind a mezőgazdaság különféle ágazataiban. Néhány Pest környéki település példája mutatja, hogy a főváros fellendülésének évtizedeiben a falvak milyen jelentős szerepet vállaltak a székesfőváros nagyvárossá, világvárossá fejlődésében. Gazdaságföldrajzi munkák bizonyítják, hogy a fővárost övező harminc kilométeres körzetben elhelyezkedő települések őstermelő családjai adták részben az ipari fejlesztés munkaerő utánpótlását és az élelmiszer nagy hányadát. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ........................ 3
A GYAKORLATI OKTATÁS........................ 11
1. A GYAKORLATI OKTATÁS SAJÁTOSSÁGAI........................ 13
1.1. A mezőgazdasági termelés jellemzőinek hatása
a gyakorlati foglalkozások előkészítésére, vezetésére..........13
1.1.1. A mezőgazdaság gazdálkodási helyzete........................ 13
1.1.2 A szakmai képzés........................ 14
1.1.3. A mezőgazdasági termelés jellemzői........................ 15
1.2. A mezőgazdasági gyakorlatok sajátosságai................................................19
1.2.1. A gyakorlatok és az irodalom................................................. 19
1.2.2. A mezőgazdasági szakmai gyakorlatok jellemzői................... 22
1.3. A gyakorlati foglalkozások színterei................................... 24
1.3.1. A gyakorlati foglalkozások feltételei...................................... 24
1.3.2. A személyi feltételek............................................................... 24
1.3.2. A tárgyi feltételek................................................................... 25
2. A GYAKORLATI FOGLALKOZÁSOK ELŐKÉSZÍTÉSE ...... 30
2.1. A tanügyi dokumentációk elemzése........................................ 30
2.1.1. A szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei........ 32
2.1.2. A tanterv................................................................................. 33
2.1.3. A világbanki program, mezőgazdasági szakmacsoport tanterve........................ 34
2.1.4. A szakképző iskola pedagógiai programja............................. 34
2.1.5. A tanmenet.............................................................................. 35
2.1.6. A gyakorlati foglalkozásvázlat............................................... 36
2.1.7. A tankönyv.............................................................................. 37
2.2. A gyakorlati foglalkozások tervezése, szervezése........... 39
2.2.1. A gyakorlati foglalkozások tervezése........................ 40
2.2.2. A gyakorlati foglalkozások szervezése........................ 41
2.3. A szakmai tartalom elemzése a cselekvéstanulás szempontjából........................ 44
3. A GYAKORLATI OKTATÁS FOLYAMATÁNAK SZERKEZETE........................ 52
3.1. A gyakorlati foglalkozások célja, feladata..................... 52
3.2. A szakmai gyakorlati ismeretek, jártasságok, készségek...... 53
3.2.1. A munkatevékenység ismerete................................................ 53
3.2.2. A jártasság............................................................................. 54
3.2.3. A készség................................................................................ 56
3.2.4. A képesség.............................................................................. 58
3.2.5 Követelmények, képességek, taxonómiák................................ 59
3.3. A gyakorlati foglalkozásokon megvalósítható didaktikai feladatok..........63
3.3.1. A célok és feladatok tudatosítása, az aktív tanulás pszichológiai feltételeinek megteremtése, a tanulás motiválása........................ 66
3.3.2. A tanulók ismeretszerző tevékenységével kapcsolatos feladatok........................ 67
3.3.3. Az ismeretek gyakorlati alkalmazása, megszilárdítása.......... 70
3.3.4. Az ellenőrzés, értékelés.......................................................... 72
3.4. A gyakorlati foglalkozások főbb típusai............................. 74
3.4.1. Új ismeretek és műveletek elsajátítására szolgáló gyakorlati foglalkozás..........76
3.4.2. Az ismeretek és műveletek alkalmazására szolgáló gyakorlati foglalkozás..........76
3.4.3. Megszilárdításra szolgáló, rendszerező gyakorlati foglalkozás..........77
3.4.4. Ellenőrző gyakorlati foglalkozás............................... 78
4. A SZAKMAI TARTALOM ÉS MÓDSZEREK ÖSSZEFÜGGÉSEI..........79
4.1. A módszerek értelmezése......................................................... 79
4.2. A módszerek csoportosítása.................................................... 80
4.2.1. A szóbeli módszerek; magyarázat, elbeszélés, beszélgetés.... 80
4.2.2. A bemutatás........................................................................... 81
4.2.3. A gyakorlás............................................................................ 82
5. A GYAKORLATI FOGLALKOZÁSOK SZERVEZETI FORMÁI..........85
5.1. Frontális osztálymunka........................................................... 86
5.2. A csoportmunka......................................................................... 87
5.3. Az egyéni munka......................................................................... 88
6. A GYAKORLATI FOGLALKOZÁSOK ELEMZÉSE..........91
6.1. A gyakorlati foglalkozások elemzésének főbb szempontjai..........91
6.1.1. A szakmai tartalom vizsgálata............................................... 91
6.1.2. A szakmai tartalom pedagógiai feldolgozásának elemzése............. 92
6.1.3. A gyakorlati foglalkozás elemzésének különleges szempontjai..........93
IRODALOM AZ I. FEJEZETHEZ................................................... 95
MELLÉKLET..........97
Gyakorlati foglakozás vázlata I................................................... 98
Gyakorlati foglalkozás vázlat II..................................................106
A gyakorlat tervezése, előkészítése, vezetése...........................108
Gyakorlati foglalkozás vázlat III................................................110
FÜGGELÉK..........115
A közoktatási és szakképzési törvények gyakorlati képzésre vonatkozó előírásai..........116
A GYAKORLATVEZETÉS PEDAGÓGIATÉNYEZŐI.......... 135
1. A GYAKORLATVEZETÉS PEDAGÓGIAI ÖSSZEFÜGGÉSEI..........137
1.1. A tanulás.....................................................................................138
1.2. A szociális tanulás.....................................................................143
1.3. motiváció......................................................................................150
1.3.1. Motiváció elméletek................................................................150
1.3.2. A motiváció szerepe a tanulási folyamatban..........................158
1.3.3. A motiváció és az eredmény...................................................166
1.4. CSOPORTIRÁNYÍTÁS ÉS CSOPORTHATÁS..........................................167
1.5. A pedagógus mint modell..........................................................176
1.5.1. A gyakorlatvezető vezetési stílusa és hatása a tanár-diák kapcsolat minőségére..........180
2. KOMMUNIKÁCIÓ ÉS KONFLIKTUSKEZELÉS.....................185
2.1. Gyakorlatvezetés és kommunikáció.......................................185
2.1.1. Kommunikáció és kommunikációs gátak................................185
2.1.2. Az eredményes kommunikáció feltételi...................................188
2.2. Konfliktusok a csoportban......................................................190
2.2.1. A konfliktus mint folyamat......................................................190
2.2.2. A konfliktusok okai.................................................................196
2.2.3. Konfliktusfeloldások és következmények................................198
2.2.4. Konfliktusfeloldási stílusok.....................................................199
2.2.5. Konstruktív konfliktuskezelés.................................................202
2.2.6. Beavatkozás a konfliktusba....................................................209
3. PEDAGÓGIAI KÉPESSÉGEK..........215
3.1. A pedagógiai képességek szerepe a gyakorlatvezetésben...215
3.1.1. Általános és speciális pedagógiai képességek........................219
3.2. Pedagógiai képességek fejlesztését szolgáló gyakorlatok..........225
FOGALOMTÁR A II. FEJEZETHEZ..........244
IRODALOM A II. FEJEZETHEZ ..........248
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem