Előszó
Napjainkban a szépségipar, a kozmetika minden területe egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Szinte naponta jelennek meg a piacon a legújabb kutatási eredményeknek és a legkorszerűbb technológiáknak - valamint az igen hatékony marketingtevékenységnek és hatásos reklámoknak - köszönhetően díszítő-szépítőszerek, parfümök, krémek, a kozmetikai kezelésben pedig forradalmi eljárások, sorra nyílnak az egyre szélesebb körű szolgáltatást nyújtó szépségszalonok. Az emberiség történelmén végigtekintve - természetesen koronként, népenként és kultúránként eltérő módon - már az ókortól kezdve folyamatosan nőtt az igény az arc, a test szépítésére, higiéniájára, a hibák elkendőzésére, a fiatalság megőrzésére. A XXI. század elején a jól ápoltság, a higiénia szinte minden ember számára - társadalmi státusztól és pénztárcától függetlenül - alapvető igény és követelmény (lenne), természetesen napjainkra is jellemző az a megmosolyogtató jelenség, ahol a „kozmetikába járni" kifejezés egy-egy adott társadalmi rétegre vonatkozó megjelölést takar és bizonyos hozzá társított életstílust, életformát feltételez. Tekintsünk most el kissé a hatásvadász reklámoktól, a csillogó csomagolástól, az e mögé burkolt nyereségvágytól és az imént említett „életstílus megjelöléstőr', s pillantsunk be mélyen a szépségipar kulisszái mögé! E díszletek mögött azokat az embereket találjuk, akik azt választották hivatásul, hogy legjobb tudásuk szerint az arcukat, testüket szépíteni, ápolni vágyó tömegek igényeinek megfelelő termékeket, technológiákat fejlesszenek ki és szolgáltatásokat nyújtsanak. E szakemberek az orvosok, biológusok, kémikusok, mérnökök és nem utolsó sorban azok, akikkel egy-egy szépségszalonban bármikor bárki találkozhat: a kozmetikusok. Mint minden olyan tevékenység esetén, ahol közvetlenül emberekkel kell foglalkozni, és az ő fejlődésük, egészségük biztosítása a feladat és a cél (pl. az orvosok, pedagógusuk munkájában is), a pályaválasztás a kozmetikus esetében sem pusztán egy szakma kiválasztását jelenti, kozmetikusnak lenni: hivatás. Sok vendég, de kezdetben még gyakran a kozmetikus tanulók egy része is csak a csillogást, a dekorációt, a külső mázat látja, amelynek megszerzése, kialakítása habkönnyűnek látszik, s emellett persze gyors pénzszerzési lehetőségnek („divatszakma-effektus") - ez a felszínes felfogás, sajnos, sokszor elveszi a tanulók kedvét a pályától, de a vendégeknek is csalódást okoz.
Vissza