Előszó (Szabó László) | 5 |
A nyelv és a beszéd (Seper Jenő) | 7 |
A beszéd | 7 |
A nyelv | 8 |
A nyelv eredete | 8 |
A nyelv fejlődésének fő hajtóereje | 10 |
Milyen régi a nyelv? | 10 |
Beszédszerveink és működésük (Seper Jenő) | 11 |
A tüdő és a lélegzés | 12 |
Mennyi levegővel gazdálkodunk? | 13 |
Beszédlélegzés | 13 |
Miben mutatkozik a változás? | 13 |
A gége | 14 |
A toldalékcső | 16 |
Hallás, hallásvizsgálat | 21 |
Az idegrendszer | 23 |
A beszédhang (Seper Jenő) | 25 |
Magánhangzók | 26 |
Mássalhangzók | 28 |
Hangkapcsolódások | 29 |
A magánhangzók alkalmazkodása | 30 |
A mássalhangzók alkalmazkodása | 31 |
A beszéd fejlődése (Seper Jenő) | 34 |
A kiáltozás, az első hangok kora | 34 |
A gagyogás kora | 35 |
A beszédutánzás kora | 36 |
A tudatos beszéd ideje | 37 |
A környezet jelentősége | 39 |
A beszédhibákról általában (Seper Jenő) | 40 |
A megkésebb beszédfejlődés | 40 |
A pösze beszéd | 41 |
Az orrhangzós beszéd | 43 |
A dadogás | 44 |
A hadarás | 46 |
A hanghiba | 47 |
A pöszeség (Montágh Imre) | 48 |
Meghatározás, felosztás | 48 |
Vizsgálat | 51 |
A foglalkozások általános menete | 55 |
Az egyes kiejtéshibák javítása | 58 |
Selypítés (szigmatizmus) sz-z-c, s-zs-cs hiba | 58 |
Az sz hang képzése és javítása | 59 |
A z hang képzése és javítása | 61 |
A c hang képzése és javítása | 63 |
Az s hang képzése és javítása | 65 |
A zs hang képzése és javítása | 67 |
A cs hang képzése és javítása | 68 |
Az l hiba (lambdacizmus) | 70 |
Az l hang képzése és javítása | 70 |
Raccsolás (rotacizmus), r hiba | 72 |
Az r hang képzése és javítása | 72 |
A k, g hiba (kappacizmus, gammacizmus) | 75 |
A k hang képzése és javítása | 76 |
A g hang képzése és javítása | 80 |
Az f, v hiba | 81 |
Az f hang képzése és javítása | 81 |
A v hang képzése és javítása | 83 |
A ty, gy, ny hiba | 84 |
A ty hang képzése és javítása | 84 |
A gy hang képzése és javítása | 85 |
Az ny hang képzése és javítása | 86 |
A b, d hiba | 87 |
A b hang képzése és javítása | 88 |
A d hang képzése és javítása | 89 |
A h hiba | 91 |
A h hang képzése és javítása | 91 |
A j hiba | 92 |
A j hang képzése és javítása | 92 |
Az ö, ü hiba | 94 |
Az ö hang képzése és javítása | 94 |
Az ü hang képzése és javítása | 95 |
A p, t, m, n hangok | 96 |
Az orrhangzós beszéd | 97 |
A dadogás (Vincze Tamásné) | 100 |
A dadogás meghatározása és tünetei | 101 |
A görcsös megakadások | 101 |
A pszichikus sajátosságok | 101 |
Az együttmozgások | 102 |
Az aritmia | 103 |
A dadogás eredete | 104 |
A dadogás kiváltó okai | 105 |
A pszichikai és szociális okok | 105 |
Anatómiai-fiziológiai okok | 106 |
A dadogás javításának módszerei | 110 |
A komplex módszer és alkalmazási lehetőségei az általános iskolában | 112 |
A teljes értékű személyiség nevelése | 112 |
A beszédhibához, valamint a környezethez való viszony nevelése a dadogónál | 113 |
A környezet befolyásolása | 113 |
A folyamatos beszéd nevelése speciális gyakorlatokkal | 114 |
Szervezeti hatások, gyógyszeres terápia | 117 |
Konkrét tennivalók a dadogó gyermekkel kapcsolatban | 120 |
A hadarás (Vincze Tamásné) | 127 |
A hadarás tünetei | 127 |
A hadarás javítása | 128 |
Az olvasászavarok (Vincze Tamásné) | 130 |
Az olvasászavar fogalma | 130 |
A fonematikus dyslexia | 131 |
Az optikus dyslexia | 132 |
Az írászavarok (Vincze Tamásné) | 135 |
Az írászavar fogalma | 135 |
A fonematikus dysgraphia | 136 |
Az optikus dysgraphia | 137 |
Az írászavarok javítása | 138 |
Gyakorlóanyag a hallásos és az írásban történő differenciáláshoz | 139 |
A fonematikus és az optikus dysgraphia javításának gyakorlatai | 141 |
A beszéd díszítő elemek (Seper Jenő) | 143 |
A hang magassága | 144 |
A hang erőssége | 144 |
A szünetek | 145 |
A beszédtempó | 145 |
A hangsúly | 146 |
Irodalom | 147 |