kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Trezor Könyv- és Lapkiadó, Terjesztő Bt. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 331 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-9088-55-2 |
Előszó | 13 |
A Gutenberg-galaxis | 23 |
A Lear király működő modellje annak a lecsupaszodásnak, amellyel az ember átformálta magát a szerepek világából a foglalkozások világába | 26 |
A költészet története során a harmadik dimenzió gyötrelme nyelvileg először a Lear királyban nyer kifejezést | 28 |
A fonetikus ábécé elsajátítása átülteti az embert a fül csodálatos világából a semleges vizuális világba | 31 |
Szkizofrénia lehet az írásbelisgé szükségszerű következménye | 35 |
Megváltoztatja-e a média interiorizációja, mint tették a betűk, az érzékszerveink közötti arányt és a lelki folyamatokat? | 37 |
A civilizáció a barbár vagy törzsbeli embernek szemmel cseréli fel a fülét, és most hadilábon áll az elektronikus médiával | 39 |
A modern fizikus otthonos a keleti mezőelméletben | 42 |
Az új elektronikus egymásrautaltsá globális falu képében teremti újra a világot | 45 |
Az írásbeliség fiziológiailag és pszichikailag hatással van az afrikaiakra | 47 |
Miért nem tudnak az írástudatlan társadalmak alapos gyakorlás nélkül filmet és fényképeket nézni? | 50 |
Az afrikai közönség a filmnézésben nem képes elfogadni a mi passzív befogadói szerepünket | 53 |
Mikor a technológia kiterjeszti egyik érzékünket, az új technológia elsajátításával egyidejűleg a kultúra új fordulata következik be | 55 |
Az érzékeink különféle kiterjesztései által eredményezett érzékszervi aránymódosulások ismerete nélkül nem alkotható meg a kulturális változás elmélete | 57 |
Az alfabetikus és elektronikus kultúra XX. századi találkozása döntő szerepet ad a nyomtatott szónak az Afrika mélyéhez való visszatérés megállításában | 59 |
Az olvasás és a helyesírás reformkísérletei iránti általános érdeklődés a vizuálistól az auditív felé irányít | 62 |
Az ábécé a kultúrák agresszív és harcos bekebelezője és átalakítója, amint azt először Harold Innis mutatta ki | 64 |
A homéroszi hős tudathasadást szenvedett, ahogy felvette az egyéni egót | 65 |
A görögök világa megmutatja, miért nem érdekelhetik a vizuális megjelenítések az embereket az ábécé technikájának elsajátítása előtt | 69 |
A görög nézőpont mind a művészetben, mind az időrend tekintetében kevéssé közös a miénkkel, de nagyon hasonló a középkorihoz | 71 |
A görögök mind művészeti, mind tudományos újdonságaikat az ábécé elsajátítása után alkották meg | 74 |
A görög és középkori művészet folytonosságát biztosította a caelatura vagy a metszetkészítés és a díszes kéziratok közötti kapcsolat | 77 |
A vizuális kényszer növekedése elidegenítette a görögöket a primitív művészettől, melyet most az elektronikus kor újra felfedez, miután magáévá tette az elektromos egyidejűség egyesített terét | 79 |
A nomád társadalom képtelen megtapasztalni a zárt teret | 80 |
A primitívség sok modern művészkedés és spekuláció vulgáris kliséjévé vált | 83 |
A Gutenberg-galaxis igyekszik megmutatni, hogy az alfabetikus ember miért volt hajlamos létezésmódjának deszakralizálására | 85 |
A XX. század módszere az, hogy ne egyes, hanem összetett modelleket alkalmazzon a kísérleti kutatásokban - a felfüggesztett ítélet technikáját | 87 |
Az írásbeliség történetének csak egy töredéke volt tipográfiai | 90 |
Mostanáig a kultúra a társadalmak mechanikus végzete volt, saját technológiájuk automatikus elsajátítása | 92 |
Az egyöntetűség és ismételhetőség technikáit a rómaiak és a középkor vezette be | 93 |
A modern szó becsmérlő kifejezés volt, melyet a patrisztika humanistái alkalmaztak az új logikát és fizikát kifejlesztő skolasztikusokkal szemben | 96 |
Az ókorban és a középkorban az olvasás szükségképpen hangos olvasás volt | 99 |
A kéziratos kultúra dialogikus, már csak azért is, mivel az író és hallgatósága a közzététel előadásos formája révén fizikailag kapcsolatban van egymással | 101 |
Minden tekintetben a kézirat alakította ki a középkor irodalmi szokásait | 103 |
Az iskolás gyermekek hagyományos tanítása a kézzel író és a tipografikus ember közötti szakadékra utal | 108 |
A középkori szerzetesek olvasófülkéje valójában egy éneklőfülke volt | 109 |
Az egyházi iskolákban a grammatika mindenekelőtt a szóbeli hűség megteremtését szolgálta | 111 |
A középkori diáknak az általa olvasott szerzők paleográfusának, szerkesztőjének és kiadójának kellett lennie egy személyben | 113 |
Aquinói Szent Tamás megmagyarázza, hogy Szókratész, Krisztus és Püthagorász miért tért ki tanításainak írásbeli közlése elől | 115 |
A skolasztikusok vagy modernek feltűnése a XII. században a hagyományos keresztény iskola ókori klasszikusaival való éles szakításhoz vezetett | 118 |
A skolasztika, akárcsak Seneca követése, közvetlenül kapcsolódik az aforisztikus tanulás szóbeli tradíciójához | 120 |
Kéziratos kultúra és gótikus építészet - mindkettő az áthatoló fénnyel kapcsolatos, nem a rávilágítással | 123 |
A középkori világítás, fényezés és szobrászat egyaránt része volt az emlékezet művészetének; mindegyikük lényegi volt a kéziratos kultúra számára | 126 |
A szóbeliség embere számára az írott szöveg az értelmezés minden lehetséges szintjét tartalmazza | 129 |
Az információmozgás mennyiségének meredek növekedése már a nyomtatás előtt kedvezett a tudás vizuális szerveződésének és a perspektíva felemelkedésének | 131 |
A középkori társadalmi életben ugyanaz az ütközés megy végbe a tudás írásos és szóbeli struktúrái között | 134 |
A középkori világ az alkalmazott tudás zűrzavarában ért véget - az új középkori tudást az antikvitás újrateremtésére alkalmazták | 136 |
A reneszánsz Itália antik tárgyak egyfajta hollywoodi díszletgyűjteményévé lett, és a reneszánsz új vizuális antikváriuma a különböző társadalmi osztályok számtalan tagja számára megnyitotta a hatalomhoz vezető utat | 138 |
Királyi bálványok a középkorban | 140 |
A nyomtatás feltalálása megerősítette és kiterjesztette az alkalmazott tudomány új vizuális kényszerhatását, létrehozva az első változatlan formában sokszorosítható árucikket, az első futószalagot és az első tömegtermelést | 144 |
A nyomtatással lehetővé vált a rögzített nézőpont, és ez véget vetett a plasztikus szerveződésként létező képmásnak | 146 |
A camera obscura természetes varázslata miként előzte meg Hollywoodot abban, hogy a külső világ látványát árucikké változtassa? | 147 |
Morus Tamás tervet kínál a skolasztikus filozófia zavaros folyamának áthidalására | 148 |
A kézzel írott kultúrának sem olyan írói, sem olyan olvasói nem voltak, mint amilyeneket a tipográfia létrehozott | 150 |
A középkori könyvkereskedelem használtcikk-kereskedelem volt, éppúgy, mint ahogyan napjainkban a régi mesterek műveivel kereskedünk | 153 |
A nyomtatás után több mint két évszázadig senki sem fedezte fel, hogyan lehet egy stílusban és tónusban maradni egy prózai fogalmazás során | 155 |
A késő középkor vizuális feszültsége legalább annyira megzavarta a liturgikus ájtatosságot, mint amennyire napjainkban az elektromos tér kényszerhatása világossá tette azt | 157 |
A reneszánsz érintkezési felülete a középkori pluralizmus, valamint a modern homogenitás és mechanika találkozása volt - a váratlanság és az átalakulás formulája | 161 |
Peter Ramus és John Dewey volt a két nevelési szörfös vagy hullámlovas az ellentétekben gazdag korszakokban, a Gutenberg-korban, illetve a Marconi-féle elektronikus korban | 165 |
Rabelais a jövő víziójaként kínálja a nyomtatás kultúráját, amely az alkalmazott tudomány révén a fogyasztók paradicsomát hozza létre | 167 |
Rabelais ünnepelt kézzelfoghatósága a letűnő kéziratos kultúra markáns maradványa | 171 |
A nyomdászat mint az első gépesített kézműves mesterség nem az új tudomány, hanem az alkalmazott tudás tökéletes példája | 172 |
Minden, az ember által feltalált és magára öltött technológiának olyan ereje van, hogy működésének első periódusában elzsibbasztja az emberi éberséget | 174 |
Gutenberggel Európa belép a haladás technológiai fázisába, mikor maga a változás válik a társadalmi élet normájává, őstípusává | 177 |
Az alkalmazott tudománynak a reneszánszban a hallottakat láthatóvá, a plasztikust szemmel érzékelhetővé való átalakítójának a szerepét kellett felvennie | 180 |
A tipográfia a nyelvet a megismerés és kutatás eszközéből hordozható árucikké alakította át | 183 |
A könyvnyomtatás nem csupán technológia, hanem önmagában egy természetes anyagi forrás vagy termék, mint a gyapot, a fűrészáru vagy a rádió; és mint bármely termék, nemcsak az egyéni tudatviszonyokat alakítja, hanem a közösségi egymásrautaltságot is | 186 |
A pontos mérés szenvedélye eluralkodott a reneszánszon | 189 |
A nyomtatás okozta szakadás az ész és a szív között az a trauma, amely mélyen érinti Európát Machiavellitől napjainkig | 193 |
A machiavellisztikus és a kereskedői gondolkodás megegyezik azon egyszerű hitében, hogy a szegmentálással teljességében uralható a hatalom és az erkölcs, valamint a pénz és az erkölcs kettőssége | 197 |
Dantzig kifejti, hogy a számok nyelvének miért kellett felemelkednie ahhoz, hogy találkozzék a betűk új technológiája által teremtett igényekkel | 199 |
Hogyan kerültek szembe a görögök a nyelvi zűrzavarral, mikor a számok elárasztották az euklideszi teret | 201 |
A művészet és a tudomány XVI. századi jelentős különválása a számítások felgyorsulásával következett be | 204 |
Francis Bacon, a modernek PR-hangja, mindkét lábával a középkor talaján állt | 207 |
A középkori Természet Könyvének és a mozgatható betűk új könyvének furcsa nászát Francis Bacon vezette | 210 |
Bacon Ádámja egy középkori misztikus, Miltoné egy szakszervezeti aktivista | 212 |
Milyen mértékben helyettesítette a tömegesen előállított nyomtatott oldal a fülgyónást? | 215 |
Aretino, akárcsak Rabelais és Cervantes, a nyomtatás lényegét Óriásinak, Fantasztikusnak és Emberfelettinek kiáltotta ki | 218 |
Marlowe előre látta Whitman barbár ugatását, a rém nélküli vers által létrehozott nemzeti nyilvánosság rendszerét - az új sikertörténethez vezető hang terjedő jambikus rendszerét | 221 |
A nyomtatás azáltal, hogy a nemzeti nyelveket tömegmédiumokká vagy zárt rendszerekké változtatta, létrehozta a modern nacionalizmus uniformizált és centralizált erőit | 224 |
A költészet és zene szétválása először a nyomtatott oldalon ment végbe | 225 |
Nashe prózájának hangzásbeli polifóniája megsérti a linearitás és az irodalom illemszabályait | 227 |
A nyomdagépet először mindenki - Shakespeare-t kivéve - tévesen a halhatatlanság gépezetének hitte | 228 |
A könyv hordozhatósága, akárcsak a festőállványé, sokkal járult hozzá az egyéniség kultuszához | 232 |
A nyomtatás egyöntetűsége és ismételhetősége létrehozta a XVII. század politikai aritmetikáját és a XVIII. század hedonista számítását | 234 |
A nyomdai logika létrehozta a kívülálló, elidegenedett embert mint az integrált, azaz intuitív és irracionális ember típusát | 238 |
Cervantes Don Quijote figurájában a tipográfia emberével találta szemben magát | 240 |
A tipográfia embere ki tudja fejezni magát, de nem képes kibetűzni a nyomtatási technika alakzatait | 242 |
A történészek, noha tudják, hogy a nacionalizmus a XVI. században keletkezett, még nem találtak magyarázatot arra a szenvedélyre, amely megelőzte az elméletet | 245 |
A nacionalizmus egyenlő jogokat követel az egyének és a nemzetek számára is | 247 |
Cromwell és Napóleon polgári seregei voltak az új technológia ideális megnyilvánulásai | 249 |
A spanyolokat eleve a nyomtatás ellen hangolta a mórokkal folytatott ősi viszály | 252 |
A nyomtatás megfosztotta lététől a latint | 255 |
A nyomtatás kiterjesztette jellegzetességeit a nyelvek szabályozására és rögzítésére | 256 |
A nyomtatás nemcsak a helyesírást és a nyelvtant változtatta meg, de a nyelvek hanglejtését és ragozását is, és lehetővé tette a nyelvtani hibákat | 259 |
A ragozás és a szójáték kiküszöbölése a XVII. században az alkalmazott tudomány programjának részévé lett | 261 |
A nyomtatás össznemzeti egyöntetűséget és kormányzati centralizmust teremtett, ám egyszersmind megteremtette az individualizmust és a kormányzattal mint olyannal való szembenállást is | 263 |
Írás nélküli társadalomban soha senki nem követett el nyelvtani hibát | 266 |
Az élet és nyelv taktilis minőségeinek redukciója alapozza meg azt a kifinomultságot, amelyre a reneszánsz törekedett, és amelyet most, az elektronika korában elutasítanak | 268 |
A tipográfia emberének új időérzéke kinematikus, szekvenciális és képszerű | 268 |
A tudatos élet lecsupaszítása és egyetlen szintre való redukálása a XVI. században létrehozta a tudattalan új világát. A terep megtisztult az egyéni lélek archetípusaitól és pózaitól, és készen áll a kollektív tudattalan archetípusai számára | 272 |
A tipográfia követelményeinek vagy dinamikájának öntudatlan elfogadásában a filozófia éppoly naiv volt, mint a természettudomány | 274 |
Heidegger éppoly diadalmasan szörfölt az elektronikus hullámok hátán, mint ahogy Descartes meglovagolta a mechanikus hullámokat | 276 |
A nyomtatás megrepesztette a csend hangjait | 278 |
Elméletileg a Gutenberg-galaxis 1905-ben a tér förbületének felfedezésével bomlott fel, de gyakorlatilag a távíró már két generációval azelőtt megtámadta | 281 |
Pope Szamáreposza azzal vádolja a nyomtatott könyvet, hogy egy primitív és romantikus jellegű újjászületés előkészítője. A tisztán vizuális mennyiség a törzsi horda mágikus rezonanciáját idézi fel. A fülkeszerű iroda mintha a bárdok varázsigéinek visszhangzó kamrájához való visszatérés lenne | 284 |
Az új kollektív tudattalant Pope a személyes önkifejezés feltorlódott utóhatásainak tekintette | 288 |
A Szamáreposz utolsó könyve egy fantasztikus úrvacsora-paródiaként jeleníti meg a mechanikusan alkalmazott tudás átalakító erejét | 290 |
Az Újraformált Galaxis avagy a tömegember helyzete az individualista társadalomban | 294 |
Irodalomjegyzék | 311 |
A Gutenberg-galaxis margójára (Benczik Vilmos) | 319 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.