1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gurítódomb gépesítése

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Közlekedés- és Mélyépítéstudományi Könyv- és Folyóiratkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 277 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva, kihajtható mellékletekkel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Előszó a magyar kiadáshoz
Tervgazdálkodást folytatunk, közeledünk ötéves tervünk első évének győzelmes befejezéséhez, számos üzemünk már megkezdte az új országot építő ötéves terv második... Tovább

Előszó

Előszó a magyar kiadáshoz
Tervgazdálkodást folytatunk, közeledünk ötéves tervünk első évének győzelmes befejezéséhez, számos üzemünk már megkezdte az új országot építő ötéves terv második esztendejének munkálatait, az ország különböző részein új gyárak, vasüzemek, erőművek, lakóépületek, iskolák és kultúrházak épülnek.
Dübörgő tempóban épülő hazánk minden ipari nyersanyagát, készáruját és mezőgazdasági termékét hosszú, jól kihasznált vasúti szerelvények viszik rendeltetési helyükre. A jelentősen megnövekedett forgalom lebonyolítása a magyar vasút és vasutas dolgozók teljesítményének mind nagyobb erőpróbáját igényli és ezért népgazdaságunk felvirágzása vasútüzemünk korszerűsítését és új munkamódszerek alkalmazását teszi szükségessé.
A szovjet sztahanovista vasutasok munkamódszereinek alkalmazása nélkül jelenlegi vasúti forgalmunk lebonyolítása szinte elképzelhetetlen. A hős szovjet vasutasoktól tanultuk a 2000 tonnás mozgalmat, ők mutattak rá az irányvonatok fontosságára, tőlük vettük át az 500 kilométeres mozgalmat, a mozdonyok minél hosszabb mosás nélküli futásáért, a kíméletlen tolatás kiküszöböléséért és a gurítási műveletek meggyorsításáért vívott harc is az ő gazdag tapasztalatuk nyomán bontakozott ki hazánkban.
A rendezőpályaudvaroknak az áruforgalom gyors, pontos és torlódásmentes lebonyolításánál gyakran az egész vonalhálózatra hullámszerűen kiható forgalmi jelentőségük van. E pályaudvarok legérzékenyebb, legkényesebb berendezése a gurítódomb, melyről, mint mesterséges lejtőről a nehézségi erő felhasználásával - gurítással - végezzük a teherkocsik rendezését, valamint a rendezett kocsikkal új tehervonatok képzését. Az itt végzett jó munka mintegy fokmérője a rendezőm pályaudvar teljesítményének. Viszont az itt előálló selejt népgazdaságunk és egyben minden vasutas dolgozó jelentős kárát képezi.
A gurítódombok gépesítése végső fokon azt jelenti, hogy minden emberi munkát géppel végzünk és az ember tevékenysége csupán a munkát végző gépek kormányzására, vezénylésére szorítkozik. így a váltókat többé már nem emberi beavatkozással állítjuk a megfelelő irányba, hanem a guruló kocsi önmaga állítja a váltót a gurítás célvágányának megfelelően. Vissza

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz 3
Jelmagyarázatok 5
Bevezetés 8
I. RÉSZ
A gépesítés elméleti alapjai
I. FEJEZET
A kocsik gurításának dinamikája
1. Alapfogalmak 13
2. A kocsik mozgásával kapcsolatos ellenállások 14
3. A kocsi szabad gurulása .. 21
4. A kocsi súlyának munkája a gurításnál 21
5. Kocsicsoportok energiamagasságai és sebességei 23
a) Grafikus módszer 24
b) Analitikai módszer 31
6. A gurítás tartama 33
7. Kezdősebesség 33
8. A gurítódomb magasságának és hosszszelvényének, továbbá a kocsi vagy a kocsicsoport ellenállásainak befolyása a gurításra 34
9. Több kocsiból álló kocsicsoportok gurításának sajátosságai 37
II. FEJEZET
Gurítódombos rendezőpályaudvarok építése
1. A gurítódomb magassága 41
2. A gurítódomb vágányzatának terve 42
3. A gurítódomb hosszszelvénye 49
4. A szerelvény legurítása 52
5. Mozdonyok alkalmazása gurítódombokon 54
6. Süllyesztett kocsivizsgálóhelyek 54
7. Vágányfék űrszelvényét ellenőrző emeltyűk 55
III. FEJEZET
Vágányberendezések a gurított kocsicsoportok sebességének szabályozására
1. Általános szabályok 56
2. Féksaruk és féksarus vágányfékek 56
3. Fékgerendás gépesített vágányfékek 66
a) Karos vágányfékek 5 84
b) Ollószerűen működő vágányfékek 97
4. Önműködő vágányfékek 103
5. Villamosmágneses vágányfékek 108
6. A kocsi mozgási sebességét gyorsító berendezések 111
7. A vágány fékek kipróbálása . 111
IV. FEJEZET
A gurítódomb teljesítőképessége és a gurítás sebességének szabályozása
1. A gurítódomb teljesítőképességének alaptényezői 114
2. A gurított kocsicsoportok fékezése 119
3. A fékezés szervezése 124
a) Célfékezés . . 124
b) Időközi fékezés 125
c) Egyesített időközi és célfékezés 129
d) Fékezés álló kocsiba ütközéssel 132
e) Ellenemelkedők 134
f) Önműködő vágányfékek 134
4. Az elosztókörzet kitérőinek befolyása a gurítás intenzitására 138
5. A kocsicsoportok nagyságának befolyása a gurítás intenzitására 139
V. FEJEZET
A váltók és jelzők központi állítása és távbeszélő-összeköttetés
a gurítódombon
1. Általános szabályok 141
a) Sínáramkörök és kitérők 142
b) Irányítószerkezetek 151
o) Villamos váltóállító művek 151
2. Központi állítóberendezések 153
3. A központi állítóberendezések vágányútállító rendszerei 157
a) Nem önműködő rendszerek 157
b) Félig önműködő rendszerek 159
c) Önműködő vágányúttároló rendszerek 159
4. Jelzőszolgálat 177
5. Távközlőszolgálat 181
VI. FEJEZET
Állítóközpontok és az energiaellátás
1. A gurítódomb állítóközpontjainak felszerelése 183
2. A gurítódomb területének és az állítóközpontoknak a megvilágítása 185
3. A gépesített gurítódombok villamosáramellátása 186
4. Légnyomásos berendezés 187
5. Légvezetékhálózat 188
VII. FEJEZET
Gurítódomb berendezések karbantartása és kihasználása
t 1. A műszaki berendezések karbantartása 189
2. A munka megszervezése a gépesített gurítódombon 191
II. RÉSZ
A GURITÓDOMBOK GÉPESÍTÉSÉVEL KAPCSOLATOS TERVEZÉS ALAPJAI
I. FEJEZET
Alapfogalmak és a számításnál használt normák
1. A tervezés sorrendje 200
2. .A gurítódomb tervezési szabályai 201
a) A számított futókópesség 201
b) Az időjárási viszonyok számítása 202
c) A kocsik gördülésének fajlagos ellenállásai 203
II. FEJEZET
A gurítódomb tetőpontjának a kialakítása
1. A feltolóvágányok száma 205
2. A lírák és a lírákba kötött vágányok száma 206
3. A terv alapelemei 208
4. A gurítódombtető tervének megszerkesztése 214
III. FEJEZET
A gurítódomb magassága, a fékberendezések mennyisége és elrendezési képlete
1. A gurítódomb magasságának számítása 217
2. Fékberendezések számítása 217
3. Vágányfékek elrendezésének mintái 219
IV. FEJEZET
A gurítódomb hosszszelvénye
1. A gurítódomb gurítórészének hosszszelvényéhez tartozó elemek kiszámítása 223
a) A TCCP grafikus módszere 224
b) Nyikitjin V. D. prof. analitikus módszere 231
2. A feltoló rész hosszszelvényének kiszámítása 235
3. A gurítódomb alapelemeinek grafikus felülvizsgálása 237
a) Sebesség-út és idő-út vonalak megszerkesztése (SU és IU vonalak) 237
b) A gurítólejtő hosszszelvényének és a vágányfékek elrendezésének felülvizsgálása 239
c) A feltolás sebességének felülvizsgálása 239
V. FEJEZET A váltók, fényjelzők és vágányfékek központi állítása
1. A gurítódomb állítóközpontjai 243
2. Központi állítóberendezés 244
3. A központi állítóberendezés áramtáplálása 246
VI. FEJEZET
Távközlőberendezések
1. Általános terv 249
2. A távközlőberendezés kábelhálózata 251
3. Távíróösszeköttetés 251
4. Hangosanbeszélő távközlőberendezés 251
VII. FEJEZET
A légnyomásos berendezés felállítása
1. A légvezetéki csőhálózat 256
2. A légvezetéki csőhálózat számítása 260
3. A légvezetéki csőhálózat hozzávetőleges, számítása 263
4. A csőhálózati csomópontok vázlatának megszerkesztése * 265
5. A légsűrítő megválasztása 267
6. A légsűrítőtelep épülete 268
VIII. FEJEZET
A gurítódomb berendezéseinek villamosenergiaszükséglete 269
IX. FEJEZET
A gurítódombok gépesítésének műszaki és gazdasági hatékonysága 271
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem