Előszó | 5 |
Homérostól Marathónig | |
Homéros világa | 13 |
A görög történelem kezdete | 13 |
A mykénéi kultúra | 14 |
Új világ a régi romjain | 19 |
A gazdasági élet | 23 |
A társadalom szerkezete | 26 |
A királyság és hanyatlása | 29 |
Az arisztokrácia uralma | 32 |
Az arisztokrácia ideológiája | 34 |
Két korszak határán | 36 |
Az istenek | 42 |
Szóbeliség és írásbeliség | 47 |
A görög képzőművészet születése | 51 |
A homérosi eposzok régészeti hitelessége | 51 |
A görög templom születése | 54 |
Sírok és szentélyek | 57 |
Geometrikus művészet | 58 |
A földrajzi látóhatár | 62 |
Epika és képzőművészet | 64 |
A polis kiformálódása | 67 |
A nagy gyarmatosítás | 67 |
A gazdasági forradalom | 67 |
A társadalmi átalakulás | 73 |
A politikai forradalmak. A törvényhozás és a tyrannis | 75 |
A tyrannis az Isthmos-államokban | 78 |
A tyrannis a keleti görögöknél | 82 |
Solón reformjai Athénban | 84 |
Az egyéniség megszólalása | 89 |
Hésiodos | 90 |
Archilochos | 95 |
A kardal | 97 |
A felelős egyén: Solón költészete | 100 |
A lesbosi líra | 103 |
A görög képzőművészet "orientalizáló" kora | 107 |
Keleti kapcsolatok | 108 |
Új technikák, új motívumok | 112 |
Epikus kapcsolatok | 114 |
A geometrikus művészet felbomlása | 116 |
Protókorinthosi vázafestészet | 118 |
Városépítés | 120 |
Kultuszhely és kultuszszobor | 122 |
Daidalos és a VII. századi görög mesterek | 125 |
Templomépítészet | 126 |
A tyrannusok építkezései; Korinthos | 130 |
A görög nagyszobrászat születése | 132 |
Egyiptomi és görög állószobrok | 133 |
Görög tájak és városok a VII. század művészetében | 137 |
A démos győzelme | 141 |
A megváltozott világhelyzet | 141 |
A gazdasági-társadalmi élet fejlődése | 142 |
Peisistratos tyrannisa Athénban | 144 |
Polykratés samosi tyrannisa | 148 |
A spártai államrend és peloponnésosi szövetség kialakulása | 149 |
Az athéni tyrannis bukása és Kleisthenés demokráciája | 151 |
Új formák - új normák | 156 |
Az ión filozófia | 156 |
A pythagoreusok | 159 |
Az eleai filozófia kezdete: Xenophanés | 161 |
Kísérletek az arisztokratikus hagyomány korszerűsítésére. A földrajzi világkép fejlődése | 162 |
Hérakleitos | 163 |
A líra vége | 165 |
A démos eszmevilága | 167 |
A dráma eredete | 170 |
Archaikus művészet | 173 |
A városkép | 174 |
Új épülettípusok | 175 |
A szentélyek építészete | 176 |
Dór és ión építésrend | 178 |
A samosi Héraion, Rhoikos és Théodóros | 186 |
Mester-egyéniségek. A chiosi szobrásziskola | 188 |
Hagyomány és fejlődés | 190 |
Márvány kurosok | 193 |
Márvány korék. Szoborfestés | 194 |
Témák és formai problémák a nagyszobrászatban | 196 |
Dombormű-szobrászat | 197 |
Templomdomborművek: metropé, fríz, oromcsoport | 198 |
A szobrászati műfajok és határaik | 202 |
Templomépíttetők | 203 |
A szőzadvég athéni szobrászatának két iránya | 205 |
Kisplasztika | 207 |
Vázafestészet. Az athéni feketealakos vázák | 208 |
Exekias | 212 |
Vörösalakos vázafestészet és a nagyfestészet megújulása | 213 |
Mester-öntudat. Az esztétikum születése | 215 |
Az archaikus művészet központjai | 217 |
Az archaikus görög művészet hatása | 219 |
Periklés százada | |
A szabadság védelmében | 225 |
Görögök és perzsák. Az ión felkelés | 225 |
Az első támadások. A marathóni csata | 227 |
Athén belpolitikája 490-480 között | 230 |
Xerxés hadjárata. A salamisi és plataiai ütközet | 231 |
A délosi szövetség. Themistoklés bukása | 236 |
Kimón vezető szerepe | 239 |
Prométheus diadala | 242 |
Az elszigetelődő arisztokrácia | 242 |
Filozófia-matematika | 243 |
A régi rend hattyúdala: Pindaros | 247 |
A drámai előadások | 250 |
Aischylos | 255 |
A tragédiák valóságábrázolása | 258 |
A Perzsák | 259 |
Heten Thébai ellen | 269 |
A Danais-trilógia | 262 |
Szatírdrámák | 263 |
Az Oresteia | 266 |
Prométheus | 268 |
"Szigorú stílus" | 271 |
Ponderáció | 271 |
Az aiginai oromcsoportok | 274 |
Bronzszobrászat | 277 |
Szigorú stílus | 279 |
Pythagoras és szobrászkortársai | 280 |
A Zsarnokölők | 282 |
A győzelem emlékműve | 283 |
Athén Plataiai után | 284 |
Olympia | 286 |
Az olympiai Zeus-templom szobordíszei | 288 |
Az olympiai-mester művészete | 293 |
Jellemábrázolás | 294 |
A mester | 295 |
Művészeti központok | 296 |
Magna Graecia | 297 |
Athén | 300 |
Festészet, Polygnótos | 302 |
Periklés és Athén | 304 |
A délosi szövetség átalakulása | 304 |
A demokrácia intézményei | 309 |
A népgyűlés | 310 |
Igazságszolgáltatás | 311 |
Theórikon és leiturgia | 312 |
Az athéni demokrácia mérlege | 314 |
A gazdasági élet | 316 |
Mezőgazdaság | 316 |
Bányászat | 319 |
Iparágak | 320 |
Munkamegosztás | 322 |
Rabszolgamunka, a rabszolgák helyzete | 323 |
Metoikosok | 325 |
A munka értékelése | 326 |
Kereskedelem | 327 |
Athén lakossága | 328 |
Hétköznapok - ünnepnapok | 330 |
Születés, csecsemőkor | 330 |
Nevelés | 332 |
A nők helyzete | 336 |
Házasság | 338 |
Szerelem, barátság | 339 |
A lakóház | 340 |
Berendezés | 344 |
Háztartás, étkezések | 347 |
Viselet | 348 |
Ünnepek | 351 |
Vallás, babona | 356 |
Egészségügy | 360 |
Halál, temetés, túlvilághit | 362 |
"Az embernél nincs csodálatosabb" | 366 |
Empedoklés | 366 |
Anaxagoras | 368 |
Zénón | 372 |
Dialektika, matematika | 376 |
Az atomizmus | 381 |
Physis és nomos | 387 |
A szofisztika | 389 |
Prótagoras | 390 |
Gorgias és a rétorika | 394 |
Társadalmi utópiák | 397 |
A történetírás. Hérodotos | 399 |
A tragédia. Sophoklés | 409 |
Euripidés korai darabjai | 420 |
A komédia | 428 |
A dráma közönsége | 433 |
Periklés művészei | 435 |
A Periklés-kor mérlege | 435 |
Athén vezető szerepe a képzőművészetben | 436 |
Kimón építkezései. A színes csarnok | 437 |
A fiatal Pheidias | 439 |
A periklési építkezések megindulása | 440 |
"Hippodamosi" városépítészet | 442 |
Thurioi | 445 |
Olynthos | 445 |
Myrón | 447 |
A Diszkoszvető | 448 |
Pheidias útja a nagy akropolisi építkezésekig | 450 |
Számadás-feliratok | 453 |
Abbamaradt építkezések a század közepén. Kallikratés és Iktinos | 453 |
A Parthenón épülete | 458 |
A Periklés kori művészet alaptörvényei | 462 |
A Parthenón szobordíszei | 464 |
A metopék | 466 |
A fríz | 471 |
Athén a Parthenos szobra | 479 |
Az oromcsoportok | 483 |
Pheidias pöre | 493 |
Pheidias Olympiában | 494 |
Pheidias késői stílusa | 496 |
Pheidias helye a periklési Athénben | 497 |
Pheidias hatása: a Propylaia | 498 |
Pheidias hatása: vázafestés és nagyfestészet | 500 |
Pheidias hatása a szobrászatban. Polykleitos és Pheidias | 501 |
"Ellenzéki" művészet | 503 |
Az Akropolis és Persepolis | 504 |
Harc a hegemóniáért | 509 |
A peloponnésosi háború előzményei | 509 |
A háború kitörése | 512 |
Kleón Athén ellen | 513 |
A Nikias-féle béke | 516 |
Alkibiadés | 516 |
A szicíliai kaland | 518 |
Az arisztokrata államcsíny | 519 |
Aigospotamoi | 521 |
A harminc zsarnok uralma | 521 |
A demokrácia restaurálása | 522 |
Aigospotamoi | 521 |
A harminc zsarnok uralma | 521 |
A demokrácia restaurálása | 522 |
A válság a színpadon | 525 |
Látszat és valóság: Sophoklés Oidipus királya | 525 |
Egyén és közösség konfliktusa: A Philoktétés | 532 |
Természet és törvény | 535 |
Az erőszak igazsága | 537 |
Valláskritika | 538 |
Sophoklés búcsúja: Oidipos Kolónosban | 540 |
Emésztő ellentétek: Euripidés Hippolytosa | 543 |
Az értelmetlen szenvedés: Euripidés Héraklése | 545 |
Csalódás és kiábrándultság | 549 |
Kiúttalanság: Bakchánsnők | 551 |
A régi formák felbomlása. Régi és új zene | 556 |
Aristophanés | 558 |
Aristophanés és Sókratés | 562 |
Aristophanés esztétikája | 566 |
Az illúziók művészete | 568 |
Művészet és történelem Athénban | 568 |
A Nikias-béke évei | 571 |
Művész és megrendelő | 572 |
Síremlékek | 573 |
Megváltozott vallási formák | 574 |
Portrészobrászat | 576 |
Győztes-szobrok | 577 |
A magánház művészete | 578 |
Új műfajok: a mozaik | 580 |
Festészet a lakóházban | 581 |
A művész új helyzete | 582 |
Festőfejedelmek | 584 |
Művészek és kézművesek | 586 |
Athén képzőművészetének szerepe a görög világban | 587 |
Építészet | 588 |
Az Erechtheion | 590 |
A phigaliai Apollón-templom | 593 |
Nagyszobrászat | 595 |
Alkamenés | 596 |
Agrakritos | 598 |
Paiónios | 599 |
Kallimachos | 600 |
Démétrios | 602 |
Szobrászat és festészet | 602 |
Az új festészet úttörői | 603 |
A festészet technikai megújulása | 605 |
Az emlékanyag tanulsága | 606 |
Valóság és illúzió | 607 |
Vázafestészet | 609 |
A tudomány számvetése | 611 |
Démokritos | 611 |
Hippokratés és az orvostudomány | 617 |
Thukydidés | 622 |
A beszédek | 626 |
A hatalom kényszere | 627 |
A mélosi dialógus | 631 |
Athén Thukydidés mérlegén | 633 |
A hellenizmus felé | |
A Polis bomlása | 637 |
Spártai uralom | 637 |
Thébai hegemóniája | 639 |
Vagyon-koncentrálódás | 642 |
A társadalmi ellentétek kiéleződése | 644 |
Zsoldos hadseregek | 645 |
Makedónia felemelkedése és görög visszhangja | 646 |
Philippos és a görög városállam-rendszer bukása | 647 |
Új utak keresése | 651 |
A reménytelenség: Aristophané kései művei | 651 |
Menekülés az ideák világába | 655 |
Matematika | 658 |
Történetírás | 660 |
A kultúra tagadása: a kynikusok | 661 |
Az egyéni boldogság keresése: Aristippos | 662 |
Vissza a régi polishoz: Démosthenés | 663 |
Előre az új politikai egység felé: Isokratés | 664 |
A valóság rendszerezése: Aristotelés | 666 |
Fények és árnyékok | 672 |
Protohellenizmus | 673 |
Új mecénások a polis helyében | 674 |
Múltba-fordulás | 677 |
A "szilár pont" keresése | 678 |
Szobrászat | 681 |
Praxitelés | 682 |
Skopas | 684 |
Lysippos | 686 |
Nagy Sándor és a görög művészet | 687 |
Bibliográfia | 689 |
Időrendi táblázatok | 707 |
Névmutató | 739 |