1.062.160

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gonosz avagy a szabadság drámája

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Európa Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 341 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 12 cm
ISBN: 963-07-6497-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A nagy sikerű Schopenhauer-könyvből nálunk is jól ismert Rüdiger Safranski nagyívű filozófiai esszéjének tárgya a jó ellentéte, a Gonosz, vagy általánosabban a rossz kultúrtörténete. A Gonoszt - a rosszat - Safranski mint az emberi szabadság drámáját a gondolkodás történetének fejezetei tükrében vizsgálja. Témáját a világ keletkezésének és a szabadság születésének ógörög és bibliai történeteinél, Prométheusz, a bűnbeesés, Káin és Ábel mítoszainál kezdi, és Szent Ágostonnal folytatja, aki szerint a Gonosz a Szentlélek elleni vétek, és csakis az Egyház szent intézménye állhatja útját.
A középkor utnái filozófusok a rossz visszaszorításának lehetőségét az állam intézményében látták. Tőlük Safranski a kanti történelemfelfogás, majd Rousseau és Hegel elemezésén át a liberalizmus koráig jut. Hitlert mint a modern kori Gonosz végső elszabadulását mutatja be. Könyvének kicsengése szerint kötelesek vagyunk bizakodni. A történelem nyitott. Végződhet ugyan barbárságban és romlásban, de ez nem... Tovább

Fülszöveg

A nagy sikerű Schopenhauer-könyvből nálunk is jól ismert Rüdiger Safranski nagyívű filozófiai esszéjének tárgya a jó ellentéte, a Gonosz, vagy általánosabban a rossz kultúrtörténete. A Gonoszt - a rosszat - Safranski mint az emberi szabadság drámáját a gondolkodás történetének fejezetei tükrében vizsgálja. Témáját a világ keletkezésének és a szabadság születésének ógörög és bibliai történeteinél, Prométheusz, a bűnbeesés, Káin és Ábel mítoszainál kezdi, és Szent Ágostonnal folytatja, aki szerint a Gonosz a Szentlélek elleni vétek, és csakis az Egyház szent intézménye állhatja útját.
A középkor utnái filozófusok a rossz visszaszorításának lehetőségét az állam intézményében látták. Tőlük Safranski a kanti történelemfelfogás, majd Rousseau és Hegel elemezésén át a liberalizmus koráig jut. Hitlert mint a modern kori Gonosz végső elszabadulását mutatja be. Könyvének kicsengése szerint kötelesek vagyunk bizakodni. A történelem nyitott. Végződhet ugyan barbárságban és romlásban, de ez nem szükségszerű. Vissza

Tartalom

Előszó11
Első fejezet
Hésziodosz isteni infernója
A bibliai bűnbesés és a szabadság születése
A tagadások genalógiája
Káin és Ábel
Az ördög karrierje
A kiűzetés a Paradicsomból és a menekülés a civilizációba
Noé
Isten is megtanul együtt élni a rosszal
Második fejezet34
Képes az ember önmagához igazodni?
Az antik önbizalom
A hagyomány hatalma
Szókratész új utakat keres
A sikerült élet platóni filozófiája
A lélek rendje és a város rendje
Szabad-e kihullani a világból?
Harmadik fejezet48
Max Weber elmélett a világ vallásos elutasításáról: a fájdalom a transzcendciát keresi
Augustinusnak azonban Isten a szenvedélye
A rossz mint a transzcendcia elárulása
Az egydimenziós ember: Einstein óva int a tudomány perverziójától
A Szentlélek elleni bűn
Negyedik fejezet63
Schelling története a transzcendencia elárulásáról
Az Istenben rejlő rossz és a kozmikus dráma
A tudat evolúciója
Az ember mint a semmi cinkosa
Az állam anarchia és a rend terrorja között
Miért van szüksége a világnak kinyilatkoztatásra?
Hű maradni a szellemhez
Ötödik fejezet80
Schopenhauer vak akarata mint a világ sötét szíve
A természet és a társadalom dzsungele
Élet a világba vetett bizalom nélkül
Az akarat tagadásának megváltó misztériuma
Eksztatikus pillanatok
Schopenhauer válasza a rosszra: leszokni a világról
Gondolkodás cselekvés helyett
Hatodik fejezet99
Az intézmény értelméről
Augustinus egyháza. sátor a zarándokoknak
Az eksztázistól az intézményig és vissza
Az intézmény mint menedék a lelki szakadéktól
Arnold Gehlen - a visszatért Augustinus
Az ember mint puhatestű állat, az intézény mint héj
Aszkézis, áldozat és a csak azért is derű
Hetedik fejezet115
A tudatállat belezuhan az időbe
Thomas Hobbes
Az elismertetés gondja és az érte vívott küzdelem
Káin és Ábel
Az emberi nem egységének álma
A bábeli torony és kudarcának oka
A morál alapja és határa
Platón állama és a barbárok
A dialektika hegeli háborúja
Az ellenségesség őskőzete
Nyolcadik fejezet137
Kant az örök békéről
Az emberiség mint eszme és valóság
A történelem okának nyomozása
Max Scheler és a háború géniusza
Filozófia a polgárháborúban
Plessner beomló boltozatai
A döntés pillanatai
Carl Schmitt ellensége: a saját kérdés mint alak
Kilencedik fejezet155
A jó ember és az ellenségei
Rosseau volonté générale-ja
A nyugodt életérzéstől az üldözési mániáig
Félelem a többeik szabadságától
Totalitárius fantáziák
Rousseau ítélkezik Jean-Jacques fölött
A menedékhely védelmezése a társadalom dzsungelében
Az aszociális mint a rossz
Tizedik fejezet171
A pluralitás mint kihívás
Az optimista felvilágosodás
Program a rossz ellen: az értelem munkája és a munka értelme
Heine újra felfedezi a bűnt
Negatív és pozitív szabadságfogalom
Hatalommegosztás és piac
Konkurencia által emelkedjünk föl!
Tizenegyedik fejezet190
Még egyszer Kant: a morális megszabadulás a természettől
A természet értelemmegvonással fenyeget
A rossz mint a szabadság ára
Kant sötét hasonmása: Marquis de Sade
A kicsapongások rendje és a szent közösülés
Obszcén észjátékok
Sade az abszolút rossz nyomában
A szellemi bűntett akarása: az írás
Tizenkettedik fejezet213
A borzalom esztétikája
Flaubert gonosz tekintete
Baudelaire álmai a bitókról
Joseph Conrad a sötétség mélyén
Az abszurd Camus-nél
Sartre undora
A képzelőerő, karrierje és kockázatai
A romantikus tűzijáték
A modern irodalom sorsa
Nooteboom például
A rossz a művészetben: a művészet megtámadja önmagát
Tizenharmadik fejezet232
A művészet igazolása a gonosz világban
Szárnyak röpte avagy szolidaritás a gályával
A Tolsztoj-szindróma: nem dalolni, hanem harcolni!
A művészet kísértései: a morál, a hatalom, a piac
A határátlépés nyomában
Kafka tisztasága
Bataille: a szent gonosz
Tizennegyedik fejezet246
A könyörtelen természet
Sigmund Freud halálösztöne
A tudás öröme és a jó okok elvesztése
Vidám tudomány és elviselhetetlen tudás
A nagy sérelmek
Nietzsche és a nihilizmus
A hatalom akarása
Tizenötödik fejezet268
Goethe démoniságfogalma
Hitler árnyéka
Auschwitz, a negatív alapításmítosz
Pogrom helyett rendszer
Forró erőszak, hideg erőszak
Hazugság és igazság a politikában
A képzelőerő megragadja a hatalmat
Isten halála és az emberi méltóság
Tizenhatodik fejezet292
A nagy inkvizítor: A hatalom nihilizmusa
Jób - a zsidó önmegbizonyosodás alakja a holocaust után
Jób és a következmények
Epikurosz ateizmusa
Leibniz teodiceája
Kant szolidaritása Jóbbal
Az ismeretlen ok, amelyből élünk
Tizenhetedik fejezet317
A világ iránti bizalom és ami az embert megakadályozhatja benne
Mefisztó segít világra jönni
Faust meghonosodása
Természeti jámborság és a modern támadás ellene: az esetlegesség
A kérdésről
A lenni bátorsága
Az úgy-mintha szelleme
A műben fontosabb szerepet játszó könyvek333

Rüdiger Safranski

Rüdiger Safranski műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rüdiger Safranski könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem