Előszó
Egy, a terveink szerint 8-10 kötetből álló könyvsorozat első darabját tartja kezében az olvasó, amely azzal a céllal született, hogy megtegye az első lépéseket a középfokú autóvillamosságszerelő-, autószerelő-, technikus- és a mesterképzés e területén meglévő tankönyvproblémájának megoldásában. Törekvésünk szerint néhány év alatt olyan tankönyveket és hozzájuk kapcsolódó oktatási csomagokat hozunk létre - a sorozat címe is erre utal -, amelyek a középiskolás tananyagra épülve kellő mélységű elméleti ismeretet adnak, és alkalmasak az önálló tanulásra is. E kötetekben igyekszünk olyan mennyiségű tudásanyagot közölni, amelynek jelentős hányada a jó képességű és szorgalmú leendő szakembereknek a rendelkezésre álló idő alatt megtanítható, és bőven lefedi a szakközépiskolák és technikumok megjelenés pillanatában hatályos tantervi anyagát. Ezzel lehetőséget nyújtunk a legjobb képességű tanulók tudásszomjának részbeni kielégítésére is. A sorozat tagjai bizonyos mértékben követik a jelenlegi szak-középiskolai képzés tananyagfelosztását, de nem csak a gépjármű-villamosság, hanem a gépjárművizsgálat és -javítás tantárgy adott témájú tananyagát is tartalmazzák. Ezzel közlik a gyakorlatban közvetlenül felhasználható elméleti ismeretek jelentős részét is. Munkánk során arra törekedtünk, hogy az ún. törzsanyagot mindenütt kellő alapossággal megmagyarázzuk, de akadnak e könyvekben is olyan, a szakképzés szempontjából nem kiemelt jelentőségű tananyagrészek, amelyeket mindössze néhány gondolat közzétételével, esetleg csak egy mintapélda megoldásával mutatunk be, bízva az önálló gondolkodásban és a szaktanári segítségben. Tankönyveink nagy számban tartalmaznak kidolgozott feladatokat, amelyek szinte mindenütt komoly szerepet játszanak. Segítik a működés megértését, a tudás elmélyítését, bemutatják a hibakeresés elméletét, valamint gyakorlatát, és természetesen hozzásegítik a jelölteket a sikeres vizsgákhoz is. A példák közül azok, amelyeket gyakorló feladatnak minősítettünk, szürke alapot kaptak, a tananyagot közvetlenül tárgyalók viszont fehér háttérre kerültek. Önálló tanulás esetén a gyakorló feladatokhoz érve célszerű először csak a kérdést - tehát a halványszürke mező tartalmát - elolvasni, és megkísérelni az addigi ismeretek alapján megoldani azt. Csak akkor haladjunk tovább, ha sikerült a megoldás, vagy végképp "kudarcot vallottunk". A könyvben elhelyezett ábrák részben önállóan, számítógéppel elkészített rajzok, Siebenhofer Szabolcs, a Panoráma Kft. alkalmazottjának munkái. Az ábrák másik csoportját azok alkotják, amelyeket különböző szakkönyvekből vettünk át. Ezek egy részét is átrajzoltuk, s mindegyiknél feltüntettük annak eredetét. Az elmondottak is alátámasztják, hogy e könyvek részben „ollózott művek", tehát sok műszaki könyv és egyéb szakanyag áttanulmányozása után születtek, bár szó szerint átvett szövegrészek az első kötetbe alig kerültek. Mint már említettük, e tankönyvek csupán egy oktatási csomag részei. A leírt tananyagok mellé a kiadótól beszerezhetőek az ábrák fóliáról vagy számítógép segítségével LCD kijelzőn át kivetíthető változatai, a könyv alapján elkészített feladatlapok és egy olyan eszközállomány, amellyel a tananyag kiválóan szemléltethető (valós tárgyak, metszetek, modellek, mérőeszközök stb.). Oktatási anyagaink létrehozásában jelentős szerepet kapnak a reklámok, hiszen az ezekből előteremtett bevételek biztosítják a nyomdai költség egy részét. Itt köszönjük meg lektoraink munkáját, valamint azon vállalkozások tulajdonosainak vagy képviselőinek segítségét, akik reklámjaikat oktatási anyagainkban elhelyezték és szakmai segítséget is nyújtottak. Hisszük, hogy az e célra felhasznált oldalakból is profitálnak a könyv vásárlói, hiszen e reklámok kevés kivételtől eltekintve közvetlenül a feldolgozott tananyaghoz kapcsolódnak. Tudjuk, hogy a reklámfelületek megvásárlói sem csak azért hoztak anyagi áldozatot, mert bíznak a tankönyvi reklám forgalomnövelő hatásában, hanem azt is gondolják, hogy a magyar szakoktatás támogatásra szorul, s az ez irányú befektetés hosszú távon mindenkinek megtérül. Reméljük, sikerül bizonyítanunk, hogy 1996-ban jelentősebb források nélkül is fejleszthető a hazai szakoktatás, és befektetésünk akár megtérülő vállalkozás is lehet. E szavakkal ajánljuk a tanulók, tanár kollegák és az autóiparban tevékenykedő szakemberek figyelmébe munkánkat.
Vissza