Fülszöveg
"Frigo motoron száguld, már nem ura a kormánynak. Mögötte a gengszterek, autón. Oldalnézetből az út: egy leszakadt fahíd, fölüljáró. Két bútorszállító teherautó közeledik ellenkező irányból az alsó úton, a fölüljáról alá. A motoros száguld a beszakadt híd felé. A hídra ér, kereke alól elfogy a palló, ám ekkor odaér az egyik bútorszállító autó: rászalad, átgurul szilárd tetején. S odaér a másik, az ellenkező irányból: átsuhan afölött is, és - fölér a híd másik, ép felére."
Felejthetetlen képsor Buster Keaton egyik filmjéből.
Geg.
"Hulot úr tévedésből behajt egy temetőbe. Éppen temetnek, ő autót szerel. A gumitömlőt ledobja a földre, ráragad az avar. A gyászhuszár koszorúnak nézi, és a sírra teszi. A napon azonban a gumitömlő mozogni kezd, majd hangosan sípolva leereszt."
Kacagtató képsor a Jacques Tati filmjéből.
Geg.
Az a geg, a mozilátogató számára mindaz geg, ami frappáns, képtelen, túlfeszített, torz drámaiságból vagy különösségből kacagtató bohóztaiságába vált át,...
Tovább
Fülszöveg
"Frigo motoron száguld, már nem ura a kormánynak. Mögötte a gengszterek, autón. Oldalnézetből az út: egy leszakadt fahíd, fölüljáró. Két bútorszállító teherautó közeledik ellenkező irányból az alsó úton, a fölüljáról alá. A motoros száguld a beszakadt híd felé. A hídra ér, kereke alól elfogy a palló, ám ekkor odaér az egyik bútorszállító autó: rászalad, átgurul szilárd tetején. S odaér a másik, az ellenkező irányból: átsuhan afölött is, és - fölér a híd másik, ép felére."
Felejthetetlen képsor Buster Keaton egyik filmjéből.
Geg.
"Hulot úr tévedésből behajt egy temetőbe. Éppen temetnek, ő autót szerel. A gumitömlőt ledobja a földre, ráragad az avar. A gyászhuszár koszorúnak nézi, és a sírra teszi. A napon azonban a gumitömlő mozogni kezd, majd hangosan sípolva leereszt."
Kacagtató képsor a Jacques Tati filmjéből.
Geg.
Az a geg, a mozilátogató számára mindaz geg, ami frappáns, képtelen, túlfeszített, torz drámaiságból vagy különösségből kacagtató bohóztaiságába vált át, könnyeztetésig nevettet; az a geg, amiért a néző hálás a "gegman"-nek, a rendezőnek, a nagy komikus filmek nagy komikusainak - de ez a könnyed, játékos filmeszköz az emberiség kacagástörténeténe, a humor, a komikum történetének egyik jelentős és nagyon jellemző huszadik századi fejezetét érdemli és kívánja meg. A komikum történetével, esztétikájával foglalkozó, számos humor- és komikumtárgyú művéért e téren szakértőnek tekinthető szerző vállalkozott ennek a fejezetnek a megírására, a filmkomikum ma már szinte átfoghatatlan anyagából kiemelt néhány - legjelentősebb - részleg elemzésével.
Tanulmánya megismertet az amerikai filmgyártásban fölbukkant és kiváló komikusok - Buster Keaton, Harold Lloyd, Stan Laurel és Oliver Hardy - filmjeit világsikerre vivő geggel, majd az európai filmkomikummal, amelyben másként - meglepően másként - fejlődött a geg, nyájasabbá-tréfásabbá vált, például a nagy Tati filmvígjátékaiban, s végül mintegy az elveszett vagy soha nem volt magyar filmgeget keresve megismertet a magyar filmvígjáték-műfaj szinte teljes eszköztárával, stílusfogásaival, komikumkellékeivel - ismét bő teret áldozva a legnevesebb magyar filmkomikusok jellemzésének, értékelésének, Kabos Gyulától Latabár Kálmánig.
Vissza