1.059.287

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Geg nyomában 1.

A filmkomikum anatómiája/Fejezetek a filmvígjáték történetéből

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Mundus Magyar Egyetemi Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 313 oldal
Sorozatcím: Szalay Károly Életműsorozat
Kötetszám: 13
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN: 963-9501-59-X
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötet szerzője a komikum, az irodalomban, képzőművészetben és más művészeti ágakban megjelenő humor, irónia és groteszk kiemelkedő, páratlan jelentőségű hazai kutatója. Életműsorozatának keretében most három kötetben (A geg nyomában, 1-3.) jelennek meg azok a munkái, amelyek a nemzetközi és hazai filmművészetben fellelhető komikum elméletét és történetét tárják fel. Így a jelenlegi kötetben kapott helyet az az egykor Önálló kötetben napvilágot látott ragyogó tanulmány (A filmkomikum anatómiája) is, amely immár vagy három évtizede szolgál tankönyvül felsőoktatási intézmények egész sorában. A kötet második felében a nyugat-európai és amerikai burleszk világa tárul a szemünk elé a regényíró-irodalomkutató-humortörténész Szalay Károly szakavatott útmutatása nyomán.

Tartalom

Első rész: A filmkomikum anatómiája
1. A komikum filmtörténeti jelentősége.................................................. 19
(Esztétikai kategória lehet-e a komikum? Komikum a film előtt. Komikum a filmtörténetben. Filmszerűség és komikum)
2. Komikumtípusok és komikumelméletek kialakulásának néhány
előföltétele a film előtt.......................................................................... 27
(A komikumelméletek a film előtt. Az elméletek forrásai: a
példák, praktikus szempontok, világnézeti tényezők. A komikumelméletek és koruk kapcsolata. A színház és Arisztotelész elmélete. Tragikum és komikum. Tragédia és komédia)
3. A komikum anatómiai vázlata - a komikumelméletek tükrében .... 33
(Fő elmélet-típusok. Viszonyuk, hasonlóságuk, különbségeik.
Változataik. A komikum szerkezete. Hordozó anyagai. A komikus katalizátorok. A viszonylagos komikum. A komikus hatás
előfeltételei. A fájdalommentesség elve. Emberi vonatkozásai)
4. Ősfilmek - ősi komikus formák............................................................ 39
(Az ősfilmek jellemzői és komikumuk. Akaratlan komikum, nem esztétikai komikum az ősfilmekben. A durva komikum. A komikum és a filmtechnika fejlődése. Látványosság és filmszerűség. A komikum fölhalmozódása a filmtechnika által)
5. A komikus filmek ősforrásai, előzményei........................................... 47
(Az első filmszínészek toborzása a varieték, a cirkuszok, az
akrobaták és a pantomim köréből, A forgatókönyv. A színészek és a figurák. Ősi bohózati hagyományok)
6. Az emberi viszonylat szerepe a filmkomikumban............................. 54
(A klasszikus szabály: állatok, tárgyak komikumának emberi „tartalma". A film megdönti ezt a tételt. Az állatok szerepe a filmkomikumban. Katalizátor-szerepük. A gépek komikus
szerepe a filmben. Újfajta komikus lehetőségeik: a hagyományos emberi vonatkozás mellett a gépi ésszerűtlenség komikuma)
7. Fájdalom és filmkomikum.................................................................... 60
(A fajdalom és a komikus hatás összefüggései a régi komikus
művekben. A modern filmanekdotákban. Az irodalom, a színház eszközei és a fájdalommentesség elve. A téma és a komikum viszonya a fájdalommentesség szemszögéből. A társadalmi kizsákmányolás és a fasizmus problematikája, a komikus filmekben. A filmeszközök teremtette lehetőségek a fájdalmas-komikus
elemek összehangolásában. Valószerűség és valószínűtlenség kettőssége a filmben. A képtelenség- és a fájdalmas komikum. A szomorúság)
8. Félelem és filmkomikum....................................................................... 68
(A komikum dinamikája és a félelem előérzése. Állatok okozta félelem típusai. A gépek okozta félelem típusai. A lőfegyver. Mélység és magasság látványa és félelme a filmkomikumban. A száguldás félelme. Az üldözés)
9. Groteszk és tragikomikum................................................................... 74
(A tragikomikum helytelen értelmezése. A tragikomikum groteszk típusai, fajtái. Az ál-tragikomikum. Játékosság és tragikomikum. Az igazi tragikomikum. Egyik típusa: komikus jellemek, tragikus cselekmény: A tragikus cselekmény, a hősök a komikus cselekmény és a hősök közötti viszonylatok)
10. Szomorúság és tragikomikum........................................................... 81
(Tragikus hősök és komikus cselekmény. A hősök tragikumának típusai: társadalmi, szociális okokból eredő tragikus emberi sorsok és jellemek, igazságosság-ártatlanság-bűnhődés. A komikus jellem jósága és a világ gonoszsága közötti tragikomikus kontraszt. A tragikus és komikus jellem „bűne" és bűnhődése. Küzdelem a végzet ellen: komikus és tragikus hős szembenállása a sorssal. Fasizmus és tragikomikum a filmben.
A tragikomikum fajtái a filmben)
11. A komikus hiba.................................................................................... 88
(A korai filmek komikus hiba-típusai. Cselekvés-mozgás komikus hibái. A jellemek logikai hibái. Az oktalanság és az ésszerűtlenség komikuma. Az öltözet hibakomikuma. Az arckifejezés komikus hibája. Hiba és kontraszt viszonya filmen. Képtelenség:
a földön, a levegőben. A fantasztikum komikuma a filmen és az irodalomban)
12. A komikus kontraszt típusai.............................................................. 94
(Átmenet hiba és kontraszt között. A hiba a kontraszt alkotó eleme. Tévedés, mint a kontraszt forrása. A bonyolult kontraszt típusai a jellemben, a gondolkodásmódban. A komikus ellentmondás egyik fajtája: az ember és a valóság között)
13. A komikus mechanizmus.................................................................... 98
(A filmművészetben teljesedik ki igazán. Fajtái: az üldözések, száguldások, rohanások. Az ismétlődések fajtái, megnyilatkozási formái. A szórakozottság. Az emberbe bújtatott gép. A mechanizmus tiltakozás az emberi tartalom elgépesedése ellen. Társadalmi és nem társadalmi vonatkozású mechanizmus. A gépkomikum mechanizmusának típusai. A hangkomikum mechanizmusa. A mechanizmusok különféle típusai a modern burleszkben. A komikus mechanizmus sokfélesége és gazdagsága)
14. A komikumfajták viszonya a filmen................................................. 107
(A filmben módosul a három fő komikum-típus egymáshoz való viszonya. A hiba ,,fölszívódása". Filmszerűtlensége. A mechanizmus jellemzői a filmen, vezető szerepe. A filmkomikum összetettsége)
15. A színészi jellem és megjelenés (A komikus formák egymásrahatása I.)...110
(A komikumfajták egymás hatását erősítik. A pszichikai előfeltételek. A komikus színész adottságai, egyénisége, ezek kulcsszerepe a filmkomikum többi fajtájának hatásában. A külső megjelenés, test-komikum mint eszköze az össz-komikus hatásnak)
16. Hang, szöveg és kép (A komikus formák egymásra hatása II.).... 116
(A némafilmfeliratok kettős szerepe: tényközlés s komikus hatáskeltés. Komikus kontraszt fajtái a némafilmjelenet és a hozzá tartozó felirat között. A dialógus két fő típusa e komikus
filmen: a szöveg a képhez kapcsolódva kelt komikus hatást, a filmburleszk-felirat hagyományaként, kép és szöveg komikus ellentmondása. Hang és kép komikus együttes hatása. A mondat teszi komikus értelművé a képet. Filmszerű képsorok, irodalmi, „szövegbeli" csattanóval. A szövegben levő komikum elszakadása a filmképektől. A hang komikus szerepének fajtái)
17. A komikum, hordozóanyagai, kifejezési eszközei............................ 125
(Hagyományos és új hordozóanyagok a filmen. Aláforgatás és állóképpé merevítés. A kamera lehetőségei. A vágás. Vágás és kamera. Megvilágítás. A trükkasztal. A filmművészet kifejező eszközei és a régi komikus kifejezési formák. Új értelmet nyernek a régi eszközök és módszerek. Filmnyelv és komikus formák)
18. Valóság és filmkomikum..................................................................... 132
(Komikum és valóság viszonya az irodalomban. Fantasztikum és valószerűség. A filmkomikum és a valószerűség változatai, típusai. A film- és irodalmi komikum realitásigénye. A „komikum internacionális nyelv". Komikum és társadalomkritika.
Komikus eszközök és mondanivaló. Vígjátéktípusok különböző valóságigénye)
19. A filmkomikum hatása az irodalomra és a művészetre................. 139
(A film és a filmkomikum lehetséges hatásának néhány típusa az irodalomban. Lehetséges hatása a színpadra. Szürrealista komikum és filmkomikum. A karikatúra groteszk és szürrealista jellege)
Bibliográfia 144
Második rész: Fejezetek a filmvígjáték történetéből
1. A geg mint komikus struktúra (Elméletek a gegről)........................ 183
(Misztikuma. A gegfogalom fejlődéstörténete. A geg autonómiája.
Gegdefiníciók. A geg és a komikum definíciójának hasonlósága)
2. A filmművészet Kolumbusza (Méliés)................................................. 196
(Fantázia, tündérvilág és komikum)
3. „The Great Stone Face" (A filmesztétika legnagyobb baklövése)....... 203
(Érvek Keaton ellen. A fapofa legendája. Keaton filmbeli alakjai.
Filmbeli személyeinek eszménye. A cselekvő komikus. Világnézete és társadalomkritikája)
4. Keaton művészete.................................................................................. 216
(Atmoszféra és komikus mikrorealizmus. A gépek komikuma. Fegyveres gegek. Állatgegek. Keaton akrobatikus gegjei. Geg és jellem. A Keaton-filmek kettőssége. Trükkök a komikus hatáskeltés szolgálatában. Egy nagy keatoni geg. Keaton világa)
5. Laurel és Hardy..................................................................................... 232
(Stan Laurel. Olivér Norvelle Hardy. Hal Roach. A fokozásos láncreakció. A komikuspáros kontraakciói. Az a legény, aki állja. Stan és Pan karaktere. Stan és Pan és a hangosfilm)
6. A mai filmvígjáték jellemzői................................................................. 244
Gengszterek és csendőrök.................................................................... 246
(Üldözéses filmek. Csendőr és rendőrkomédiák. A botcsinálta gengszterek - amatőr detektívek. Gengszterek gengszterek ellen. Ékszerek, műkincsek, tudósok. A bűnügyi komédia jellemzői)
Kaland - Komikum - Történelem..................................................... 255
(Történelmi kalandfilmek. Kísértetvígjátékok. Csodás elemek a szatíra szolgálatában. A második világháború mint vígjátéki téma. Komikus katonák)
Társadalmi és jellemszatírák.............................................................. 263
(Szatirikus életképek - jellemkarikatúrák. Házasság és válás olasz módra. Klasszikus irodalom-filmszatírák. A bürokrácia szatírája. Társadalom és előítélet. A filmvígjáték-sorozat és a mai filmvígjáték néhány jellemző hibája. Konklúzió.
Néhány megjegyzés és tanulság......................................................... 274
7. Jacques Tati - A filmvígjáték reneszánsza........................................ 278
(Tati és a valóság. Filmjeinek szerkezeti rendje. A visszatérő motívumok. Jelképrendszere. Kutyák, gyerekek. Francois-tól Hulot úrig. Az örök clown-tréfák. Komikus pantomimek. Trükkök a komikum szolgálatában. A kamera mozgása, látószöge. A látható hang. Színek, formák, tárgyak komikuma. Az állatgegek. Mechanikai gegek. Burleszki üldözés Tati átfogalmazásában. A klasszikus filmgeg. Tati művészete)

Szalay Károly

Szalay Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szalay Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A Geg nyomában 1. A Geg nyomában 1.
Állapot:
2.840 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba