Előszó | 1 |
"Gazdaságpolitika formálása egy átmeneti gazdaságban" konferencia | 3 |
Összefoglalás | 3 |
Résztvevők és paneltagok | 4 |
Tanácsadó Testület, politikai ajánlások és vitapontok | 5 |
Értékelés | 7 |
Vitafórum | 9 |
Gazdaságpolitikusok a gazdaságpolitikáról | 11 |
A kutatások szerepe a gazdaságpolitika formálásában | 17 |
Az üzleti élet szerepe a gazdaságpolitikában | 23 |
A média szerepe a gazdaságpolitikában | 31 |
"Szabályozási problémák az ingatlanpiacon" | 39 |
Rövid összefoglaló | 41 |
Banki jelzálog-finanszírozás problémái Magyarországon | 43 |
Rövid történeti áttekintés | 43 |
Napjaink hitelezési filozófiája | 44 |
A zálogjog jogi szabályozása | 45 |
A bankok hitelezési gyakorlata | 46 |
Ingatlannyilvántartási rendszerünk sajátosságai | 47 |
Ingatlannyilvántartásunk fő problémái | 49 |
A jelzálogjog érvényesítésének problémái | 51 |
Ajánlások | 52 |
A jelzáloghitelezés szerepe az agrárszektor finanszírozásában | 57 |
A mezőgazdasági termelés színvonala | 57 |
A mezőgazdasági termelés finanszírozási nehézségei | 58 |
A banki szféra szempontjai az agrárhitelek csökkentésére | 58 |
A banki szféra szempontjai az agrárhitelek növelésében | 59 |
Tulajdonviszonyok szerkezete és a finanszírozás összefüggése | 60 |
A jelzáloghitelezés jelenlegi jogi szabályozása | 61 |
A jelzáloghitelezésben rejlő lehetőségek a mezőgazdaságban | 63 |
A földjelzálog-hitelezés feltételeinek javításával kapcsolatban megfogalmazható ajánlások | 64 |
A hazai ingatlanbefektetési alapok működése | 69 |
Az ingatlanbefektetési alapok szerepe Magyarországon | 69 |
Az ingatlanpiac és az ingatlanbefektetési alapok | 70 |
Néhány szabályozási kérdés és ide vonatkozó ajánlásaink | 73 |
Az önkormányzati tulajdonban levő lakások privatizációja az előprivatizáció tükrében | 77 |
Az előprivatizációs törvény végrehajtása, és annak tanulságai | 77 |
A volt állami tulajdonú bérlakások elidegenítése | 81 |
Gazdaság- és szociálpolitikai ajánlások a volt állami tulajdonú bérlakások elidegenítésével és a lakbérszabályozással kapcsolatban | 82 |
Vállalkozói adóterhek Magyarországon | 85 |
Bevezetés | 87 |
A magyar kisvállalkozások fejlődése és az adózás | 89 |
A magyar adórendszer főbb vonásai | 93 |
Az adózás nemzetközi tapasztalatai | 93 |
Változások a magyar adórendszerben az elmúlt években | 98 |
A jelenlegi magyar adórendszer vállakozásokat érintő főbb vonásai | 107 |
A társasági adó | 107 |
A személyi jövedelmadó | 109 |
A tb-járulék mértéke | 111 |
ÁFA | 114 |
További adóterhek ill. adóként működő "befizetési kötelezettések" | 116 |
Az adóbehajtás problémái Magyarországon | 117 |
Melléklet | 125 |
Felhasznált irodalom | 127 |
Magánvállalkozások finanszírozása Magyarországon | 129 |
Összegzés | 131 |
Bevezetés | 133 |
A magánvállalkozások finanszírozási szükségletei és lehetőségei | 135 |
A magánvállalkozások fejlődése | 135 |
A magánvállakozói szektor szegmensei | 136 |
Finanszírozási igények | 137 |
A vállakozásokat szolgáló hitelek | 139 |
A vállalkozói hitelkonstrukciók tapasztalatai | 142 |
Hitelezői magatartás a bankok saját forrású hiteleinél | 147 |
A magánvállalkozások finanszírozásának megoldandó problémái | 151 |
A magánvállalkozások szükséglete és a magyar tőkepiac adottságai közötti ellentét | 151 |
A bankok lehetőségei és a vállalkozói igények feszültségei | 152 |
Ellentétek a kormányzati szerepvállalás és a társadalmi elvárások között | 154 |
Gazdaságpolitikai ajánlások | 157 |
A kormány lehetőségei a vállalkozók tőkebázisának javítására | 159 |
A pénzügyi közvetítő rendszerrel kapcsolatos feladatok | 161 |
Az állam, a bankok és a vállalkozói szervezetek közös feladatai a szolgáltató infrastruktúra feljavítására | 163 |
Táblázatok és ábrák | 165 |
Az informális szektor Magyarországon | 169 |
Bevezetés | 171 |
Összefoglalás | 173 |
Az informális szektor terjedelme | 175 |
Belépési korlát a formális gazdaságba Magyarországon | 175 |
A formális működés korlátai | 176 |
Ajánlások | 179 |
Elméleti keretek | 181 |
Az informális folyamatok meghatározása | 181 |
Az informális folyamatok általános és specifikus vonásai | 185 |
Az informális folyamatok természete Magyarországon | 193 |
Belépési korlát a formális gazdaságba | 193 |
A formális működés költségei (korlátai) | 199 |
Mekkora az informális gazdaság Magyarországon? | 209 |
Szakértői becslések a hazai informális szféra nagyságáról | 209 |
Adó- és járuléknemenkénti becslése | 211 |
Következtetések | 219 |
Milyen hatása van az informális szektornak a gazdaságra? | 219 |
Adózás és gazdasági teljesítmény | 220 |
Szabályalkotás és informalitás | 225 |
Hivatkozott és felhasznált irodalom | 227 |
A magángazdaság fejlődése Magyarországon | 231 |
Bevezető megjegyzések | 233 |
Mit mutat a statisztika? | 235 |
A statisztikai elemzés korlátai | 237 |
A minta néhány jellemzője | 237 |
A vállalkozástörténetek néhány tanulsága | 238 |
A rendszerváltás ígéretei | 240 |
Korszerűsítés növekedés nélkül | 241 |
Növekedés beruházás nélkül - többletmunka | 242 |
Növekedés beruházás nélkül - vállalkozási hálózatok | 242 |
Növekedés beruházás nélkül - profilbővítés és profilváltás | 243 |
Kapacitásbővítés beruházással és létszámnöveléssel | 243 |
Piaci konjunktúra és vállalkozásnövekedés | 243 |
Vállalkozások takaréklángon | 245 |
A kisebbség beruház | 246 |
Az intézményi rendszer radikális változásai | 246 |
Adók, járulékok, adótitkolás | 247 |
Vállalkozástámogatás, privatizáció | 248 |
A vállalkozók szervezetei | 248 |
Kísérleti tipológia | 249 |
Gazdaságpolitikai ajánlások | 250 |
Privatizációs fordulat Magyarországon | 253 |
Privatizációs kilátások | 255 |
Változtatások az eszköztárban | 259 |
A cseh és szlovák tömegprivatizációs tapasztalatok | 263 |
Tömegprivatizációs esélyek Magyarországon | 267 |
A felszámolások privatizációs hatása | 271 |
Mennyiben javítják a konszolidációs programok a privatizációs kínálatot? | 275 |
Vállalati reorganizációs kísérletek | 277 |
Összefoglalás és politikai ajánlások | 279 |
A kutatás során elkészült nagyobb tanulmányok jegyzéke | 285 |