A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Ez a jegyzet a Budapesti Gazdasági Főiskola alaptankönyv-sorozatának része, amely a bolognai folyamat célkitűzéseinek megfelelően átalakuló képzés folytatásához kíván hozzájárulni. Ennek...
Tovább
Előszó
Ez a jegyzet a Budapesti Gazdasági Főiskola alaptankönyv-sorozatának része, amely a bolognai folyamat célkitűzéseinek megfelelően átalakuló képzés folytatásához kíván hozzájárulni. Ennek következtében a felsőfokú alapképzés első ciklusában részt vevő hallgatók tanulmányi munkáját támogatja.
A jegyzet az informatika, a rendszerelmélet, a gazdasági rendszerek informatikai modellezése, az üzleti informatikai alkalmazások és szoftverek, valamint ezek életciklusa és minőségi követelményei témakörben nyújt elméleti és gyakorlati segítséget.
A Főiskola valamennyi hallgatója tanulja a Gazdasági informatika alapjai című tantárgyat, mivel úgy gondoljuk, hogy ilyen jellegű ismeretek nélkül ma nem lehet a munkaerőpiacon elhelyezkedni.
Feltételezzük, hogy a Számítástechnika tantárgyat sikeresen befejezték, és jó néhány alapozó tantárgyon is túl vannak már, ami segít eligazodni a gazdasági életben működő társaságok üzleti világában.
A gazdasági informatika alapjai segítséget nyújt a hallgatóknak - szakirányválasztás után is - az adott szakirányra specializált konkrét üzleti informatikai alkalmazások megértésében és a gyakorlatban történő hasznosítása vonatkozásában is.
A felsőoktatási törvény és szabályozási mechanizmus alapján ma már elképzelhetetlen a vizsgára történő felkészülés jelentős önálló munkabefektetés nélkül.
A jegyzethez Példatár is tartozik, amely tartalmazza az ismertetett feladatok megoldását is. Ezzel azt szeretnénk elősegíteni, hogy a hallgatók minél több támogatást kapjanak az önálló tanuláshoz. Természetesen az előadások és a gyakorlati foglalkozások továbbra is kapcsolatot biztosítanak az oktatókkal.
A jegyzet többszerzős, valamennyi közreműködő több évtizedes felsőoktatási tapasztalattal rendelkezik, és szakmája kiváló művelője a gyakorlati életben is. Mindezek biztosítják, hogy az olvasók elméletileg megalapozott, a gyakorlati életben alkalmazott legkorszerűbb ismeretek birtokába jussanak, a munkaerőpiac továbbra is kiválónak minősítse mindazokat a fiatal szakembereket, akik a Budapesti Gazdasági Főiskolán végeznek. Vissza
Tartalom
Előszó 9
1. Az informatika története 11
1.1. Bevezetés 13
1.1.1. Miről lesz szó a fejezetben? 13
1.1.2. A gazdasági informatika fogalma, az informatika elemei 13
1.1.3. Az informatika elemei 16
1.2. Hardver- és szoftvertörténet 18
1.2.1. Bevezető 18
1.2.2. A számítástechnika története 19
1.2.3. Változások az adatfeldolgozási mód és a szoftverek terén 21
1.2.4. Feldolgozási technikák 22
1.2.5. Fejlesztőeszközök 23
1.3. A gazdasági informatika története 24
1.4. Az információs társadalom 25
1.4.1. Fogalmi elhatárolás 25
1.4.2. A társadalomkép kialakulása jellemzői 26
1.4.3. Az információs társadalom elméletének gyakorlati vonatkozásai,
a hazai gazdaság vetületében 29
Összefoglalás 32
Ellenőrző kérdések 33
Felhasznált és ajánlott irodalom 34
2. Rendszerelmélet és információelmélet 37
2.1. Bevezetés 39
2.1.1. Miről szól a fejezet? 39
2.1.2. Miért van szükség rendszerelméleti és kibernetikai ismeretekre? 39
2.2. Rendszerelméleti alapok 40
2.2.1. Elmélettörténeti alapok 40
2.2.2. A rendszerelmélet és a kibernetika viszonya 45
2.2.3. A rendszerelmélet alapkategóriái 46
2.2.4. A gazdasági rendszerek jellemzői 54
2.2.5. A kibernetika és a rendszerelmélet vizsgálati módszerei 56
2.3. Rendszermodellezés 59
2.3.1. A modellezési folyamat egy lehetséges szakaszolása 60
2.3.2. A rendszermodellezés lépései 60
2.4. Rendszerirányítás 64
2.4.1. Izoláció 65
2.4.2. Vezérlés 66
2.4.3. Szabályozás 68
2.4.4. A gazdasági rendszerek kibernetikai jellemzői 72
2.5. Adat, információ, kommunikáció, információs rendszer 73
2.5.1. Adat és jelentéstartalom 73
2.5.2. Információ 76
2.5.3. Adat (közlemény, üzenet) információmennyisége és információtartalma 79
2.5.4. Az adat és az információ minőségi jellemzői-A hasznos információ 80
2.5.5. Kommunikáció 85
2.5.6. Az információs rendszer (IR) általános értelmezése 87
2.5.7. A gazdasági szervezetek információs rendszerének sajátosságai 88
Összefoglalás 93
Ellenőrző kérdések 95
Felhasznált és ajánlott irodalom 97
3. Gazdasági rendszerek informatikai modellje 99
3.1. Bevezetés 101
3.2. Folyamatmodell (FOM) 106
3.2.1. Folyamatépítés 106
3.2.2. Folyamatszabályozás 114
3.3. Szervezetmodell (SZEM) 118
3.3.1. Szervezetelemzés 124
3.3.2. Szervezetépítés 129
3.4. Hatáskörmodell (HAM) 137
3.4.1. A hatáskör-szabályozás kibernetikai sémája 137
3.4.2. A hatásköri funkciók értelmezése 138
3.4.3. A hatáskör-telepítés szervezési elvei 139
3.4.4. Hatásköri (döntési) mátrix szerkezete 140
3.4.5. A döntésmátrix hatása az információs modellre 140
3.5. Információmodell (IFO) 147
3.5.1. Adathordozók, APE modul 147
3.5.2 Adatelérhetőségek, ADE modul 152
3.5.3 Adatfeldolgozások, AFE modul 156
Összefoglalás 165
Ellenőrző kérdések 166
Felhasznált és ajánlott irodalom 167
4. Üzleti alkalmazások 169
4.1. Bevezetés 171
4.1.1. Miről lesz szó a fejezetben? 171
4.1.2. Az IT helye, szerepe a gazdasági szervezetekben 172
4.2. Kezdeti megoldások 177
4.2.1. Az elektronikus adatfeldolgozás (EDP) 177
4.2.2. Tranzakciófeldolgozó rendszerek (TPS, OLTP) kezdeti változatai 178
4.2.3. A középvezetői szintet támogató üzleti alkalmazások (MIS)
kezdeti változatai 180
4.2.4. Döntéstámogató rendszerek (DSS) és felső vezetői
információs rendszerek (EIS) 181
4.3. Az operatív működést támogató rendszerek integrációja 184
4.3.1. Szigetrendszerek 184
4.3.2. Szervezeti szinten integrált vállalati alkalmazások (ERP) 185
4.3.3. Hálózati szintű integráció (IEA, B2C, B2B, SCM, CRM) 186
4.4. Az üzleti intelligencia alkalmazások integrációja 187
4.4.1. Üzleti intelligencia alkalmazások és az OLAP 187
4.4.2. Adatbányászat és szövegbányászat 189
4.5. Az integráció értelmezése, megnyilvánulásai és előnyei 192
4.6. A hálózati gazdaság - e-business 196
4.7. Egyéni teljesítmény javítása, csoportmunka és speciális szakterületek
támogatása 202
4.7.1. Szakértői rendszerek 202
4.7.2. Az irodai munkát és a csoportmunkát támogató alkalmazások;
folyamatmenedzsment- (workflow management) rendszerek 204
4.7.3. Projektmenedzsment támogatása 208
4.8. Üzleti rendszerekben alkalmazott IT-megoldások 210
4.8.1. Adatbázis, adattárház 211
4.8.2. OLAP-eszköztár 216
4.8.3. Földrajzi információs rendszer (GIS) és a helymeghatározás (GPS) 220
4.8.4. Internet, World Wide Web 223
4.8.5. Adatok (dokumentumok) titkosítása és az elektronikus aláírás 227
Összefoglalás 229
Ellenőrző kérdések 231
Felhasznált és ajánlott irodalom 233
5. A szoftver életciklusa 235
5.1. Bevezetés 237
5.1.1. Miről szól ez a fejezet? 237
5.1.2. Szoftvermenedzselés a gazdasági szervezeteknél 238
5.2. Szoftveréletciklus-folyamatok szabvány (MSZISO/IEC12207) 239
5.2.1. A szabvány tárgya, alkalmazási köre 240
5.2.2. A szoftveréletciklus folyamatai a szabvány szerint 241
5.2.3. A szoftveréletciklus fő folyamatai 241
5.2.4. A szoftveréletciklus támogató folyamatai 242
5.2.5. A szoftveréletciklus szervezeti folyamatai 244
5.2.6. A fejlesztési folyamat 245
5.2.7. Az üzemeltetési folyamat - Informatikai szolgáltatások menedzselése 254
5.3. Életciklusmodellek, megközelítési módok és módszertanok 256
5.3.1. Életciklusmodellek 256
5.3.2. Szoftverfejlesztési megközelítési módok és módszertanok 262
5.4. Szoftverek általános minőségi jellemzői (MSZ ISO/IEC 9126) 267
5.4.1. Funkcionalitás 268
5.4.2. Megbízhatóság 269
5.4.3. Használhatóság 270
5.4.4. Hatékonyság 271
5.4.5. Karbantarthatóság 271
5.4.6. Hordozhatóság 273
Összefoglalás 273
Ellenőrző kérdések 276
Felhasznált és ajánlott irodalom 277
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.