Előszó
A FŰRÉSZLÁNCOK VIZSGÁLATA
1. Előzmények
A motorfűrészek használata az erdőgazdasági termelésben, mezőgazdasági és ipari üzemekben, a termelés legkülönbözőbb helyein egyre szélesebb körű....
Tovább
Előszó
A FŰRÉSZLÁNCOK VIZSGÁLATA
1. Előzmények
A motorfűrészek használata az erdőgazdasági termelésben, mezőgazdasági és ipari üzemekben, a termelés legkülönbözőbb helyein egyre szélesebb körű. Újabban sokan vásárolnak motorfűrészt hobby célra is (Mc Culloch, Black and Decker, Skil stb.). így a felhasználók részéről egyre több igény merül fel a motorfűrészek ismeretével kapcsolatban.
A motorfűrész munkavégző eleme a fűrészlánc. Ez végzi a forgácsolást, s magától értetődően elhasználódásnak is ezért legjobban van kitéve. A fűrészláncot lánckerék hajtja meg, s munka közben vezetőlemezen fut. így ezek intenzív elhasználódása a szerkezeti részek érintkezése és kopása miatt szintén kézenfekvő.
Irodalmi utalások számos helyen említik, hogy a fűrészláncok, s ezzel összefüggésben a vezetőlemezek és a csillagkerekek elhasználódása igen nagy mértékű. Hazánkban is igen tekintélyes összeget fordítanak évről-évre a fűrészlánc-szükséglet megvásárlására. Ez az összeg növekvő, s mennyisége és tendenciája nagyjából a következőkkel magyarázható:
a) Bizonyos - olykor talán jelentéktelennek látszó - eltérések tapasztalhatók az egyes fűrészlánc-típusok között. Az alapanyagminőségen túl itt szerepet játszik az alkalmazott gyártástechnológia, s általában a láncok éltartósságát befolyásoló különböző beavatkozások.
b) A fűrészláncok karbantartási szintje rendkívül alacsony. A mai helyzet rosszabbnak ítélhető, mint a hatvanas években tapasztalt szint. Ez összefügg a munkáshiánnyal, a kiképzés, továbbképzés színvonalának esésével, másrészt azzal is, hogy a láncok utánpótlására a kereskedelmi szervek igen nagy súlyt helyeznek, s a viszonylagos bőség nem ösztönöz a takarékosságra.
c) A magánkézben lévő motorfűrészek lánc- és alkatrészellátása - a különböző kapcsolatrendszereken át - sokszor az üzemi kontingensből kerül biztosításra. Ez növeli az abszolút és relatív értelemben számított láncfogyasztást, s a költségfelhasználást is.
Alapvető gond azonban a lánckarbantartás alacsony színvonala, az élesítés szakszerűségének hiánya. Gond az is, hogy ezzel a kérdéssel a központi karbantartó helyeken (javítóműhelyekben) sem foglalkoznak. A rosszul karbantartott lánc elhasználódása többszörösére gyorsul.
Vissza