A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A fuga

Az Orsz. M. Kir. Zeneakadémia tananyaga

Szerző

Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 73 oldal
Sorozatcím: Az Orsz. M. Kir. Zeneakadémia tananyaga
Kötetszám: 1000
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottákkal. Írta Herzfeld Viktor az Orsz. M. Kir. Zeneakadémia rendes tanára. Kührner Vilmos nyomtatta, Budapesten.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1. §. „Fugá"-nak régente azt a műformát nevezték, mely később „kánon" néven szerepel. Szabadabban szerkesztett utánzó tételeket, minők a XVI. század közepétől kezdve jelentkeznek, Bicercarenak,... Tovább

Előszó

1. §. „Fugá"-nak régente azt a műformát nevezték, mely később „kánon" néven szerepel. Szabadabban szerkesztett utánzó tételeket, minők a XVI. század közepétől kezdve jelentkeznek, Bicercarenak, fantázia-nak és Capriccio-nak neveznek. Abban különböznek a későbbi fugától, hogy több téma van bennük fugaszerűen feldolgozva; így hiányzik bennük a tematikus egység, a tulajdonképeni fuga fő-jellemvonása. Ha fel is bukkannak úgy 1600 körül ricercare-k és más hasonló fugaszerű darabok, melyekben a tematikus egység gondosabban betartatik, mégis csak a XVII. század vége felé találunk szó szoros értelemben vett fugákat.
2. §. A fuga a legjelentékenyebb és legelőkelőbb faja a kontrapunktikus műformáknak. Ez is, mint a kánon, nagy ellenpontozati művészetet és leleményességet követel, de nincs benne semmi a kánon merev megkötöttségéből. Az utánzó művészet a szerkesztésének veleje, de nem azzal a szigorúsággal mint a kánonban, hol az először belépő szólam már a többit is előre meghatározza. A legkülönfélébb átalakításokban, mindig változatos megvilágításban mutatható be a téma, hatalmas fokozások szerkeszthetők, úgyszintén kontraszthatások is, majd érdekes epizódok szőhetők bele; persze mindig a polifón jelleg betartásával.
3. §. Csak a fuga első részére, az ekszpozícióra vonatkozóan vannak szigorú szabályok. A fuga további menetében csakis azok a szabályok uralkodók, miket a zenei forma lényege általában indokol. Túlnyomó többsége a fugáknak hármas tagolású formával bír: I. ekszpozícióval, IL kifejlődéssel, vagy bonyodalommal, III. visszatéréssel, kibontakozással. Még a harmónikus elrendezés dolgában is ez a hármas tagolás érvényesül: az ekszpozícióban a tonalitás meghatározása, később kitérések a rokon hangnemek felé (főleg a felső és alsó mediánsba), végül visszatérés a főhangnembe, az alsó domináns megelőző érintésével. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
Az ekszpozíció6
A téma6
A társ8
Általános szabályok8
Moll-témák comesei10
Témák, melyek a domináns hangnem felé térnek ki11
Válaszszerkesztés az ötödik fokkal a tónikára14
A kezdőhang a vezetőhang, vagy a terc21
Szólamok sorrendje az ekszpozícióban28
A kodetta31
Az ellentét32
Közjátékok (Divertimenti)36
A fuga folytatása37
A fuga második része37
A fuga harmadik része37
A téma átalakításai38
Tématorlódás40
A téma bevágásai a fuga folyamán; zárlatok alkalmazása45
Fugák egynél töb témával52
A korálfuga63
Fugetta és fugáto68
A fuga egybeolvasztása más formákkal69
Egy hangszerre írt fugák70
Karfugák zenekarkisérettel. Zenekari fugák72
Zárszó73

Herzfeld Viktor

Herzfeld Viktor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Herzfeld Viktor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem