Előszó
Ezen tájékoztató fő célja az, hogy megismertesse a magyar zöldség- és gyümölcstermesztőket az Európai Unió piacszabályozásával, különösen pedig a zöldség- és gyümölcstermesztők által létrehozható...
Tovább
Előszó
Ezen tájékoztató fő célja az, hogy megismertesse a magyar zöldség- és gyümölcstermesztőket az Európai Unió piacszabályozásával, különösen pedig a zöldség- és gyümölcstermesztők által létrehozható értékesítő szervezetekkel, amelyek a piacszabályozásban is kulcsszerepet töltenek be. A piacszabályozás áttekintése előtt természetesen az Európai Unió és Magyarország zöldség-gyümölcspiacának fő jellemzői, valamint a jövőben várható tendenciák is áttekintésre kerülnek.
A zöldség-gyümölcs piacszabályozás megismerése három szempontból is fontos a magyar termelők számára már az EU-csatlakozásunk előtti időszakban is.
Az első szempont az, hogy csatlakozásunk után a magyar termelőkre is teljes egészében vonatkozni fognak az EU szabályai. Bár az EU zöldség-gyümölcs piacszabályozása más ágazatokhoz (pl. a tejhez) képest laza, hiszen bárki korlátozás nélkül folytathat termelést, a csatlakozásra - elsősorban a Magyar Élelmiszerkönyv által is előírt kötelező minőségi előírások megismerésével és betartásával - a termelőknek és a kereskedőknek egyaránt fel kell készülniük.
A második szempont, a Termelők Értékesítő Szervezeteinek (a továbbiakban TÉSZ-ek) működésének megismerése, és a magyar termelők által hasonló szervezetek kialakítása talán az elsőnél is fontosabb. A kereskedelem világszerte koncentrálódik, és a szupermarket-hálózatok az ezredfordulóra már Magyarországon is jelentős részt fognak képviselni a zöldség-gyümölcsforgalmazásban. Ezek a hálózatok jó minőségű, egyöntetű és nagy mennyiségű áru pontos szállítását követelik meg, s e feltételeknek az egyéni termelők az Európai Unióban is nehezen, vagy egyáltalán nem tudnak megfelelni. További érv az értékesítő szervezetek mellett az, hogy jelentős mennyiségű áruval jelentkeznek a piacon, ami jobb alkupozíciót, magasabb bevételt jelent a termelő számára. A termelő bevételeit növeli az is, hogy a TÉSZ-ekbe szerveződött termelők együttesen képesek az áru válogatásához, csomagolásához szükséges gépek beszerzésére, tárolók létesítésére, ami által értékesebb árut állíthatnak elő, illetve az áru értékesítésével megvárhatják a piac kedvező alakulását.
A harmadik szempont az, hogy az Európai Unió a zöldség- és gyümölcstermesztőket nem egyénileg, hanem TÉSZ-eiken keresztül részesíti támogatásban. Másképpen megfogalmazva a támogatás haszonélvezője a termelő, de a támogatáshoz csak TÉSZ-tagként juthat hozzá. Ezért a magyar termelők alapvető érdeke, hogy csatlakozásunk időpontjára minél nagyobb arányban szerveződjenek TÉSZ-ekbe.
Vissza