Harmadik könyv | |
Első fejezet | |
Melyik szó jellemzi a franczia szellem által a tizenhetedik század elején érzett szükséget; s melyik író tett e szükségnek legelőször eleget? | 3 |
Balzac. - Mikép méltányolta őt Descartes. Mily tetszésben részesűltek elős iratai? | 6 |
Miben áll a Balzac Leveleinek ékesen szólása; s mennyiben vitte előbbre ez író a franczia nyelvet? | 15 |
Balzacnak és birálóinak a hibái. - Goulu atya. - A Balzac értekezései | 22 |
Mi a maradandó a Balzac irataiban? - A franczia próza elmélete | 30 |
A Voiture Levelei | 34 |
Második fejezet | |
Miként valósítja Descartes az ékesszólás eszméjét s minő körülmények jelzik a franczia szellem és nyelv e haladását? | 37 |
Descartes bámulatos lángesze s minő eszközöket használ, hogy szellemének szabadságát biztosítsa? | 40 |
A Cartesianismus mint bölcsészet s mint irodalmi módszer | 45 |
Beszédek a módszerről | 51 |
Összehasonlítás a Cartesianizmus és a tizenhatodik század szelleme között | 54 |
Mennyiben eredetibb és természetesebb Descartes, mint elődei bármelyike s mennyiben első a franczia próza történetében, a ki az írás művészetét tökéletességre vitte? | 62 |
A Cartesianizmus irodalmi befolyása a tizenhetedik század legnagyobb íróira | 74 |
Descartes a franczia nyelvet tökélyre vitte | 80 |
Harmadik fejezet | |
A drámai költészet története Corneille-ig | 83 |
Corneille, a drámai költészet két fő alakjának a feltalálója a tragédia első mintáját alkotja meg | 92 |
A Cid | 98 |
A Corneille tragédiáinak általános jelleme | 105 |
A Corneille színműveinek gyöngéi s azok okai | 110 |
Mi kívánni való maradt még a tragédiában Corneille után? | 124 |
Negyedik fejezet | |
A Descartes befolyása Pascalra. - Mi közös bennök? | 127 |
Hogy fordúl Pascal jókor a bölcsészettől és a tudományoktól az erkölcstanhoz s az erkölcstan utján a valláshoz? | 131 |
Miben különbözik a Descartes ékesenszólása a Pascalétól? | 140 |
A Pascal eszméi a vallásról; s mit kell tartanunk az ő megvetéséről a bölcsészet iránt? - A "Különböző gondolatok" | 146 |
A Vidéki Levelek. A franczia nyelv tökélye a Pascal irataiban | 158 |
Ötödik fejezet | |
Bizonyos intézmények befolyásáról, a franczia szellem tökélyesbítésére és a nyelvre | 175 |
A franczia Akadémia alapítása | 176 |
Vaugelas | 187 |
Az akadémiai szellem tulkapásáról. - A puristák | 194 |
Port-Royal-Des-Champs | 198 |
A nagy Arnauld és Nicole | 202 |
Az "Okszerű általános nyelvtan" és a "Port-Royal-i Logika." | 218 |
Hatodik fejezet | |
Mi az oka, hogy Boileau annyi megtámadás mellett, mégis oly népszerű? | 223 |
Mi teendő maradt még Malherbe után? - Az olasz és spanyol irodalmak befolyása | 226 |
A Voiture és Saint-Amant költészete | 243 |
A kötlők helyzete és erkölcsei 1627-1660-ig | 250 |
Minő akadályokra és minő támogatásra lelt tisztében Boileau, mint a franczia költészet törvényhozója? | 257 |
Boileau jelleme és szellem-iránya | 269 |
Költészettanának elvei | 278 |
Boileau viszonyai Racine-, Moliére- és La Fontaine-nel | 294 |
Mi az igaz a Boileau műveiben? | 299 |
A verselés művészetének tökélye. A Lutrin | 315 |
Hetedik fejezet | |
A XIV. Lajos uralkodásának a befolyása. - Miben hasonlít ez uralkodás az irodalmi köztársasághoz? | 325 |
A XIV. Lajos személyes befolyása | 332 |
Mely műfajokon volt kiválóan érezhető a XIV. Lajos személyes befolyása? | 347 |
Mit köszönhet a vígjáték XIV. Lajosnak? | 352 |
Mit köszönhet XIV. Lajosnak a szomorújáték? | 360 |
A XIV. Lajos személyes befolyása a vallásos ékesen szólásra | |
XIV. Lajos személyes befolyása a Bossuet lángeszére és munkáira | 380 |
Mely írókat és műfajokat kedvelt XIV. Lajos kevésbbé; s helyes-e a tizenhetedik századot a XIV. Lajos századának nevezni? | 387 |